• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5476 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۶ ارديبهشت

العربي الجديد به نقل از منابع عراقي فاش كرد

ميانجيگري عراق ميان قاهره و تهران

منابع بلندپايه‌اي در عراق به العربي الجديد، از ديدار نمايندگان مصر و ايران در بغداد در ماه گذشته خبر دادند و اعلام كردند: اين ديدار با ميانجيگري عراق با هدف تكرار ميانجيگري اين كشور بين عربستان و ايران كه ۶ دور از مذاكرات اوليه بين دو طرف را ميزبان بود، انجام شد. دو مسوول عراقي يكي در وزارت خارجه و ديگري در مشاوره امنيت ملي عراق، اطلاعات يكساني درباره ديدار نمايندگان مصر و ايران در بغداد با ميانجيگري عراق ارايه كردند.
اين دو مسوول عراقي توضيح دادند كه مصر و ايران اصرار داشتند كه اين ديدار به صورت رسمي اعلام نشود؛ اين در حالي است كه منابع ديپلماتيك مصري با العربي الجديد گفته بودند كه طي هفته آخر مارس، مذاكراتي بين مقامات امنيتي مصر و ايران برگزار شد و دو طرف امكان توسعه تدريجي روابط دوجانبه طي مرحله آتي را بررسي كردند.
براساس اطلاعاتي كه اين دو مسوول عراقي در اختيار العربي الجديد گذاشتند، اين ديدار در سطح پاييني از دو طرف در ماه گذشته برگزار شد. ديپلمات عراقي به العربي الجديد از پاسخ مثبت ايران و مصر به ميانجيگري عراق با هدف خارج كردن روابط بين دو كشور از بن بست خبر داد اما گفت كه سخن از پيشرفت در ميانجيگري بين دو كشور هنوز زود است. وي گفت كه عراق در حال ترتيب دادن ديداري ديگر بين نمايندگان دو كشور طي مرحله آتي است. مسوول امنيتي عراقي نيز گفت كه هدف بازگرداندن و عادي‌سازي روابط بين دو كشور به ويژه با تحولات عادي‌سازي روابط بين عربستان و ايران است و فضا را مثبت ارزيابي كرد. وي درباره ماهيت نمايندگان دو كشور گفت كه آنها امنيتي و ديپلمات بودند و در ديدار نخست جزييات زيادي بررسي نشد و قرار است ديدار دوم مهم‌تر و عميق‌تر باشد. در همين رابطه عامر الفايز، دبير كميسيون روابط خارجي پارلمان عراق ضمن تاييد اين اطلاعات گفت كه عراق ميانجيگري بين دو كشور با هدف تقريب ديدگاه‌ها و از ميان برداشتن ترديد بين دو كشور در دستيابي به روابط عادي را آغاز كرده است. وي با اشاره به اينكه دولت السوداني از حمايت و مقبوليت در منطقه برخوردار است و اين مساله به موفقيت ميانجيگري كنوني بين ايران و مصر كمك مي‌كند، گفت كه پيشرفتي در اين ميانجيگري وجود دارد زيرا ديدار نخست برگزار شده و نقش بغداد در بازگرداندن روابط بين دو كشور ادامه دارد. وي اين را در راستاي نقش بغداد در منطقه قلمداد كرد و گفت: السوداني مقبوليت منطقه‌اي دارد و اين در ميانجيگري ميان ايران و مصر كمك شاياني مي‌كند. از نگاه عراق ميانجيگري ميان طرف‌ها در منطقه تاثير مثبتي بر اوضاع عراق دارد. احمد الشريفي، تحليلگر امور سياسي عراق نيز گفت كه عراق طي ماه‌هاي گذشته چندين پيام به قاهره و تهران با هدف ايجاد ميانجيگري براي بهبود روابط بين دو كشور فرستاده است. وي افزود: فرصت موفقيت عراق در اين ميانجيگري بسيار است و عراق خواهد توانست اين مذاكرات را به نتيجه برساند به خصوص با توجه به اينكه عراق از مقبوليتي نزد ايران و مصر برخوردار است و اين مساله بر موفقيت ميانجيگري بين دو كشور تاكيد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون