• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5492 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۴ خرداد

پيامدهاي نظامي و دفاعي ماموريت ارزشمند ناوگروه ۸۶

مهدي فرخ‌پور

 

قطعا قدرت نظامي يكي از اركان قدرت ملي براي هر كشوري محسوب مي‌شود و تنوع سياست‌هاي دفاعي و نظامي يكي از رهيافت‌هاي نوين در مسائل راهبردهاي نظام بين‌الملل است. در اين راستا پديده نوظهور ماموريت‌هاي دريانوردي توسط نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، شيوه‌اي نوين از ارايه توان نظامي جهت دستيابي به امنيت پايدار، حفظ منافع ملي با بسط و گسترش عمق راهبردي و افزايش قدرت بازدارندگي و دفع تهديدات احتمالي است. با توجه به اين موضوع در اين نوشتار به پيامدهاي دفاعي و نظامي دريادلان مجاهد ناوگروه ۸۶ ملقب به ناوگروه ۳۶۰ پرداخته خواهد شد.
در بازي شطرنج رعايت اصول مشخص سبب هدايت در مسير طراحي‌شده است؛ بنابراين نقشه و طرح از پيش تعيين‌شده تلاش براي تحقق اهداف و چشم‌انداز با رعايت دو اصل توجه به گسترش و تمركز رقيب با لحاظ كردن و در نظر گرفتن زمان و مواضع حساس و نظارت بر قواي حريف، جهت رسيدن به اهداف و برتري است كه نمونه عملياتي آن در ماموريت ناوگروه ۸۶ قابل تعريف و تبيين است.
اعزام ناوگروه ۸۶ نيروي دريايي ارتش به سفر دريانوردي در فضاي گسترش تروريسم، تهديد و تحريم‌ به نوعي تغيير رويكرد رهنامه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در استفاده از قدرت نظامي، دفاعي و افزايش همكاري با كشورهاي دوست و نيز افزايش حوزه نفوذ جهت گسترش محيط عملياتي و افزايش قدرت چانه‌زني در ميدان ديپلماسي است.
قدرت نظامي از اجزاي قدرت ملي است و نقش حياتي در پيگيري سياست‌هاي دولت‌ها ايفا مي‌كند. از همين رو يكي از پيامدهاي نظامي و دفاعي حماسه‌آفريني ناوگروه ۸۶ نيروي دريايي بسط و گسترش توان انجام ماموريت دريايي، تاثيرگذاري در موازنه قدرت دريايي و ارتقاي رتبه‌بندي در تراز نيروهاي راهبردي دنياست.
از ديگر عوامل مهم و تاثيرگذار نظامي و دفاعي دريانوردي ناوگروه 86، استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي مانند استفاده از منابع انساني هوشمند و باانگيزه در كنار تجهيزات، ادوات و تسليحات موشكي بومي در سطح بالاي علمي و فناوري است. يقينا اهميت و ارمغان اقتدار نظامي تاريخ‌سازان و دريادلان ناوگروه ۸۶ براي حفظ و توليد امنيت دريايي بر كسي پوشيده نيست.
 وجود ناوگان دريايي آماده و كارآمد نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با در اختيار داشتن جوانان آموزش‌ديده در دانشگاه‌هاي داخل و استفاده از تفكر مديريت دانش، مهارت‌افزايي و كسب تجارب ارزنده در رزمايش‌ها و تمرين‌هاي تركيبي با كشورهاي دريايي قدرتمند دنيا و ساخت تجهيزات پيشرفته در صنايع و كارخانه‌هاي داخلي كشور، نه تنها براي دفع هرگونه تهديد و خطر موثر بوده بلكه يك پشتوانه و حامي ارزشمند براي حوزه‌هاي غيرنظامي از جمله سياست خارجي و اقتصادي است.
امروزه با وجود نشانه‌هاي افول قدرت امريكا در نظام بين‌الملل، هيچ كشوري پس از جنگ جهاني دوم نتوانسته يك گلوله به سمت پايگاه‌هاي نظامي آن‌ شليك و مسووليت آن را بپذيرد، اما با ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سليماني، يكي از مهم‌ترين پايگاه نظامي اين كشور در منطقه غرب آسيا از سوي كشورمان موشك‌باران و سبب تحقير قدرت اين كشور در جهان شد. با وجود اينكه رييس‌جمهور وقت امريكا، ايران را تهديد به حمله نظامي كرد به دليل توان بالاي نظامي- دفاعي جمهوري اسلامي ايران جرات اين كار را پيدا نكرد و آن اتفاق و حقارت براي امريكايي‌ها، امروز به شكل ديگر و مايل‌ها دورتر از مرزهاي آبي ايران و در حيات خلوت واشنگتن با حضور مقتدرانه ناوگان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران رخ داد.
در همين راستا مقام‌هاي امريكايي با كارشكني‌، تهديد و فشارهاي سياسي به دنبال جلوگيري از سفر دريايي ناوگروه 86 بودند، اما نتوانستند جلوي اين دريانوردي نيروي دريايي ارتش را بگيرند و در نهايت فقط نظاره‌گر اين حماسه‌سازي بودند. شبيه نظاره‌گري رژيم جعلي صهيونيست هنگام عبور ناوگروه ۷۵ از درياي مديترانه با گذشت ۴۵ هزار كيلومتر و عبور از ۵۵ كشور دنيا و مطمئنا اين پايان داستان دريانوردي و ماموريت‌هاي نيروي دريايي نخواهد بود بلكه گام‌هاي بلند آغازين در اجرايي كردن سند گام دوم انقلاب‌ و عملياتي كردن رهنامه نظامي دفاعي فرماندهان و كاركنان جهادي اين مرز و بوم است.
با توجه به مطالب بيان‌شده، اين نقطه عطف در تاريخ دريانوردي ايران در دو حوزه داخلي و خارجي تاثيرگذار بوده است. در حوزه داخلي با گسترش محيط عملياتي، تجربه‌اندوزي كاركنان‌ جوان در كنار كاركنان مجرب، اعتمادسازي به دانش و تجهيزات بومي و به‌كارگيري فناوري‌‌هاي نوين، سبب توليد امنيت و اقتدار دريايي، شكستن تحريم و استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي و همچنين يك جهاد تبيين با بيان واقعيت‌هاي توان نظامي كشور به‌ويژه براي جوانان و آينده‌سازان كشور شده و در حوزه خارجي با افزايش قدرت چانه‌زني سياسي، دور كردن تهديدهاي نظامي، افزايش ماندگاري در دريا، ارتقاي رتبه راهبردي ناوگان دريايي ايران در دنيا، افزايش حوزه نفوذ، ارسال پيام صلح و دوستي به دوستان و نشان دادن اقتدار نظامي به دشمنان؛ سبب حفاظت از منافع تجاري و اقتصادي كشور، ارتقاي ديپلماسي دفاعي و بي‌اثر كردن تهديدهاي خارجي شد.

نتيجه
نخستين هدف براي دولت‌هاي خردمند و هوشيار، ايجاد امنيت پايدار براي كشور است. حركت ناوگروه ۸۶ نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران متشكل از ناو رزمي پيشرفته و تمام ايراني دنا و ناوبندر محافظ و پشتيبان مكران در راستاي تحقق انديشه‌هاي تدافعي و بازدارندگي فرماندهي معظم كل قوا به‌عنوان يك راهبرد آينده‌نگر است. همان‌طور كه در قرآن‌ كريم در سوره انفال آيه ۶۰ خداوند متعال تاكيد مي‌كند: «هر نيرويي كه در توان داريد براي مقابله با دشمنان آماده‌سازيد.»، ناوگان دريايي به عنوان دست بلند و مقتدر نظام با حضور در مايل‌ها دورتر از مرزهاي كشور با شعار «راه ما راه حسين(ع)» است، هرگونه تهديد احتمالي را دفع و صحنه‌هاي نبرد را متفاوت‌تر از گذشته كرده است.
 نمايش قدرتمند و غرورآفرين ناوگروه ۸۶ در ماموريت جهادي بين اقيانوسي و گذر از نقاط دور دنيا ضمن ايجاد ظرفيت‌هاي زياد ديپلماسي و حفاظت از منافع ملي و اميدآفريني؛ سبب افزايش حوزه نفوذ و گسترش‌بخشي به عمق راهبرد دفاعي و قدرت بازدارندگي در كنار ايجاد روابط پايدار، شفافيت و اعتماد با ديگر قدرت‌هاي دريايي و ايجاد درك مشترك از منافع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون