• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5531 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۲ تير

رهبر انقلاب در ديدار فضلا، طلاب و مبلغين تبيين كردند

اهميت تبليغ به‌روز و تاثيرگذار با ابزارهاي نوين

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار فضلا، طلاب و مبلغين حوزه‌هاي علميه، تبليغ دين و اهداف ديني را مهم‌ترين وظيفه حوزه‌ها خواندند و با اشاره به لوازم تبليغ موثر و به‌روز يعني «شناخت مخاطب، شناخت آرايش حقيقي صحنه تبليغات جهاني براي داشتن موضع تهاجمي و برخورداري از روحيه جهادي» تاكيد كردند: نسل نوجوان و جوان در مقام صاحبان و سازندگان آينده كشور، بايد مركز توجه تبليغات خلاقانه و متكي بر شيوه‌ها و ابزارهاي نوين باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار كه در آستانه ماه‌محرم انجام شد، نياز كشور به فعاليت‌هاي تبليغاتي متكي بر تحقيق را بسيار بيشتر از فعاليت‌هاي كنوني دانستند و با استناد به آيات متعدد قرآن مجيد درباره تبليغ و ابعاد و ظرايف آن، گفتند: دين خدا در سطح توده‌هاي مردم جز با تبليغ صحيح تحقق نمي‌يابد. ايشان با اشاره به اهميت سنت ديرينه تبليغ در حوزه‌هاي علميه و در سيره علماي بزرگ افزودند: اولويت تبليغ در ميان وظايف حوزه‌ها، پس از تشكيل جمهوري اسلامي مضاعف شده چرا كه برپايي نظامي سياسي متكي بر دين، دشمني مستكبران با اسلام را افزايش داده است. رهبر انقلاب ايمان مردم را پايه قوام نظام اسلامي خواندند و گفتند: حفظ نظام و در واقع حفظ ايمان مردم اوجب واجبات است ضمن اينكه تبليغ در دوره كنوني با انواع و اقسام شيوه‌هاي متكي بر علم و گسترش ابزارها از جمله اينترنت و هوش مصنوعي (به عنوان نمادي از مرحله پسا‌ اينترنت) توسعه فراوان يافته، بنابراين عقل هم حكم مي‌كند در مقابل شمشيرهاي خون‌ريز تبليغات دشمنان، تبليغ را اولويت اول بدانيم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي علاوه بر گسترش سخت‌افزاري تبليغات در غرب، پيشرفت در شيوه‌هاي باورپذير كردن پيام را از جمله واقعيات امروز خواندند و افزودند: غربي‌ها با استفاده از علوم مختلف از جمله روانشناسي، پيام‌هاي صد‌در‌صد دروغ را به عنوان حرف درست، در ذهن مخاطبان جا مي‌اندازند. ايشان هشدار دادند: اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبليغ، غفلت و سستي كنيم دچار استحاله فرهنگي مي‌شويم و مانند غرب گرفتار قبح‌زدايي قدم به قدم از گناهان بزرگ خواهيم شد كه جبران آن، به آساني ممكن نيست، همچنان كه امام مكرر مي‌گفت اگر اسلام در ايران سيلي بخورد تا سال‌هاي سال اثرش باقي خواهد بود. رهبر انقلاب پس از تبيين اهميت مضاعف و اولويت موضوع تبليغ، در بخش دوم سخنانشان در ديدار اساتيد، فضلا، طلاب و مبلغان، به بيان نكات و لوازم كاربردي تبليغ پرداختند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شناخت مخاطب را در هرگونه تبليغ كاملاً ضروري خواندند و با اشاره به افزايش سطح آگاهي‌هاي عموم مردم از جمله نوجوانان و جوانان گفتند: تبليغ بدون توجه به سطح فكري و نيازهاي مخاطب بي‌اثر خواهد بود.
ايشان كاهش تاثير حرف و آموزش مستقيم و غير مستقيم پدران و مادران به فرزندان را يك آفت واقعي دانستند و گفتند: متاسفانه در آشفته بازار انبوه صداهاي مختلف در فضاي مجازي و تكثر رسانه‌اي، صداي انتقال معارف سنتي و خانوادگي در انزوا قرار گرفته است. رهبر انقلاب معناي لسان قوم در قرآن را ضرورت توجه به تركيب فكري و ذهني مخاطب خواندند و گفتند: اگر مواد و شيوه تبليغ مناسب با سطح و نياز مخاطبان نباشد، مبلغ ناموفق خواهد بود. دومين نكته كاربردي كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در موضوع تبليغ به آن اشاره كردند ضرورت پرهيز از موضع صرفاً دفاعي و ضرورت تهاجم به مباني فكري جبهه مقابل بود. ايشان براي اين كار، شناخت پشت صحنه فعاليت‌هاي جاري در فضاي مجازي و غيرمجازي را لازم دانستند و گفتند: بايد دقت كرد كه آيا اين فعال «تبليغي - رسانه‌اي - مجازي»، مستقل عمل مي‌كند يا پشت صحنه‌اي دارد، كه در موارد بسياري دارد. رهبر انقلاب جبهه مقابل نظام اسلامي كه خود را ليبرال دموكراسي مي‌نامد را جبهه‌اي دروغگو و كذاب برشمردند و با اشاره به واقعيات متعدد تاريخ معاصر گفتند: جبهه مقابل ملت ايران، ضد آزاديخواهي و آزاد انديشي و مخالف هر نوع دموكراسي غير وابسته به مستكبران است و ايستادگي و مبارزه ملت ايران و نظام اسلامي با اين جبهه مبارزه‌اي تمدني و جهاني است. ايشان اوضاع ملت بي‌پناه و بيچاره اوكراين را شاهدي بر تداوم انگيزه‌هاي استعماري و چپاولگرانه غرب خواندند و گفتند: مردم اوكراين بايد كشته شوند چرا كه منافع كمپاني‌هاي توليد و فروش تسليحاتي غرب، در ادامه جنگ در اوكراين نهفته است. رهبر انقلاب آسيب‌پذيري امروز غرب را بيشتر از هميشه دانستند و گفتند: امريكا كه امام آن را به لقب شيطان بزرگ مفتخر كرد در عرصه‌هاي مختلف «سياسي، تقابل با ملت‌ها، تقابل با خود ملت امريكا، نژادپرستي، اخلاق جنسي، جنايت و بيرحمي» مجموعه‌اي از شيطان‌صفتي‌ها و شرارت‌ها است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي اين بخش از سخنان‌شان دفاع تبليغي را لازم و واجب برشمردند اما گفتند: نبايد خود را در دفاع محصور كرد بلكه بايد با ديدن درست واقعيات جهاني و روايت درست آنها، مباني جبهه دشمن را آماج تبليغات قرار داد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي روحيه جهادي را سومين لازمه تبليغ موثر برشمردند و گفتند: بدون روحيه جهادي، در فهم صحنه يا رفتار تبليغاتي، خطا رخ مي‌دهد اما عنصر مجاهدت در كنار نگاه و كار علمي، تاثير تبليغ را تضمين مي‌كند. رهبر انقلاب در نكته‌اي مهم، حضور روحانيت در وسط ميدان را كاملاً ضروري خواندند و گفتند: روحانيت اسلام، هميشه اميدوار و پرتحرك و جهادي، در وسط ميدان بوده است. ايشان توجه به نياز و خوراك فكري همه قشرها از جمله صاحبان فكر و قلم و انديشه و هنر را در مسائل تبليغي لازم دانستند و در عين حال گفتند: بايد به نسل نوجوان و جوان توجه خاص و ويژه‌اي داشت چرا كه فرداي كشور متعلق به اين نسل است و بايد ذهن بدون شبهه، به ساخت آينده بپردازد.
رهبر انقلاب التزام عملي جوانان به اعمال عبادي و اجتناب از گناه را مهم برشمردند و نقش مساجد و هيات‌ها را در اين زمينه موثر خواندند. حضرت ‌آيت‌الله خامنه‌اي در همين بحث  آباد كردن و احياي مساجد را، امري واجب دانستند و گفتند: نبايد مساجد فقط وقت نماز باز باشد بلكه مسجد بايد محل رفت و آمد دايم مردم باشد. ايشان با اشاره به يكي از ديدارهاي گذشته خود با اهالي سينما گفتند: گاهي اوقات ما از برخي اقشار توقع زيادي داريم؛ حال آنكه در تهيه معارف و خوراك فكري لازم براي آنها كوتاهي كرده‌ايم. آخرين نكته‌اي كه رهبر انقلاب در اين ديدار مورد تاكيد قرار دادند ضرورت ايجاد يك كانون عظيم حوزوي (ابتدا در حوزه علميه قم سپس در حوزه‌هاي بزرگ ديگر) براي گسترش كمي و ارتقاي كيفي و علمي تبليغات ديني بود. ايشان ۳ ماموريت براي اين كانون بيان كردند: تهيه و توليد مواد تبليغاتي به‌روز و نوآورانه، تنظيم شيوه‌هاي پيشرفته و اثرگذار تبليغاتي و تربيت موثر به معناي حقيقي كلمه. در ابتداي اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين اعرافي مدير حوزه‌هاي علميه سراسر كشور گفت: طلاب و مبلّغان با اخلاق‌مداري، مردم‌محوري و استفاده از دانش و ابزار‌هاي ‌روز، خود را در قبال مسائل جامعه وظيفه‌مند مي‌دانند و در زمينه‌هايي چون معيشت، آسيب‌هاي اجتماعي، جلوگيري از تبعيض، سلامت قضايي و بهبود وضعيت فضاي مجازي همواره كنش‌گر و مطالبه‌گر بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون