• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3303 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ مرداد

خبر كوتاه

تظاهرات عليه تخريب

مسلمانان در شهرهاي مختلف امريكا از جمله واشنگتن و نيز در برخي ديگر از شهرهاي جهان مانند لندن، كراچي، حيدرآباد و ملبورن در اعتراض به تخريب سيستماتيك مكان‌هاي مقدس به دست آل سعود تظاهرات كردند. آنها معتقدند اين روند حدود يك قرن است كه ادامه دارد، اما معترضان مي‌گويند اين روند طي سال‌هاي اخير شتاب بيشتري گرفته است و دولت عربستان مي‌خواهد تغييرات چشمگيري در مكه و مدينه ايجاد كند. حدود 700 معترض در واشنگتن گردهم آمدند و به سمت سفارت عربستان حركت كردند. تظاهرات‌هاي مشابهي نيز در لس‌آنجلس،‌ هوستون، نيويورك، لندن، ملبورن، كراچي و حيدرآباد برگزار شد. معترضان از دولت رياض خواستند تا قبرستان بقيع در مدينه را كه اهميت ويژه‌اي براي مسلمانان دارد، بازسازي كند. خاندان سلطنتي آل سعود در 1925 بارگاه‌هايي را كه بر سر مزارهاي قبرستان بقيع بود، تخريب كرد و گفت كه اين اقدام غيراسلامي است و آنها را با سنگ‌هاي بدون نام جايگزين كرد. وهابي‌ها همچنين بارگاه‌هاي امامان شيعه در عراق را تخريب كردند كه با اعتراض شديد شيعيان جهان روبه‌رو شد.

 

پدر برنامه اتمي هند درگذشت

عبدالكلام، رييس‌جمهور سابق هند كه به عنوان پدر برنامه موشكي اين كشور شناخته مي‌شود و نقشي كليدي و مهم در برنامه هسته‌اي هند داشت، در سن 83 سالگي و درست زماني كه در حال ارايه يك سخنراني بود، درگذشت. وي بين سال‌هاي 2002 تا 2007 رييس‌جمهور هند بود كه پيش از آن در عرصه‌هاي علمي به ويژه در سازمان‌هاي توسعه و تحقيقات دفاعي فعاليت داشت. عبدالكلام پيش از رسيدن به سمت رياست‌جمهوري مشاور علمي نخست‌وزير هند نيز بود. بنا به اعلام وزارت كشور فدرال، دولت براي مرگ عبدالكلام هفت روز عزاي عمومي اعلام خواهد كرد. نارندرا مودي، نخست‌وزير اين كشور نيز در اين باره گفت: مرگ عبدالكلام ضايعه بزرگي براي جامعه علمي است. او هند را به جايگاه رفيعي رساند. او راه تعالي را به ما آموخت. سونيا گاندي، رهبرحزب اپوزيسيون كنگره نيز كلام را اينچنين توصيف كرد: كلام يكي از بزرگ‌ترين دانشمندان، حكيمان و يك وطن‌پرست واقعي بود كه به ميليون‌ها پير و جوان با كارها و تلاش‌هايش انگيزه داد. عبدالكلام پس از پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش براي آموزش به دانشگاه‌ها و مدارس مختلف سفر مي‌كرد و با سخنراني‌هاي خود به آنها اميد و انگيزه مي‌داد. عبدالكلام در طول عمرش جوايز متعددي دريافت كرد. وي نقش بسيار اساسي در آزمايش‌هاي هسته‌اي هند در سال 1998 داشت.

 

آغاز سفرهاي كري

جان كري، وزير امور خارجه امريكا دوم آگوست (11 مرداد) به قاهره پايتخت مصر سفر مي‌كند تا در نشست موسوم به مذاكرات استراتژيك مصر و امريكا شركت كند؛ نشستي كه تضمين‌كننده همكاري پايدار و بادوام ميان ايالات متحده و مصر محسوب مي‌شود. وي سوم آگوست (12 مرداد) به دوحه قطر مي‌رود تا با همتايان خود در شوراي همكاري خليج فارس شامل عربستان، امارات متحده، بحرين، كويت، عمان ديدار و گفت‌وگو داشته باشد و درباره توافق اخير هسته‌اي با ايران، مساله سوريه و مقابله با داعش با اين مقامات صحبت كند. وي در دوحه با سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز ديدار خواهد داشت. جان كري همچنين قرار است پس از سفر به مصر و حوزه خليج فارس به جنوب شرق آسيا رفته و با كشورهاي منطقه درباره نگراني‌هاي مشترك در مورد ادعاي مداوم منطقه‌اي چين به گفت‌وگو بپردازد. وي چهارم آگوست (13 مرداد) به سنگاپور مي‌رود تا در پنجاهمين سالگرد استقلال اين كشور شركت كند. وزير امور خارجه امريكا همچنين قرار است درباره تجارت و سرمايه‌گذاري در شرق آسيا به سخنراني بپردازد و سپس از چهارم تا ششم اوت توقفي در مالزي داشته باشد و در نشست 10كشور مجمع جنوب شرق آسيا شركت كند. اين ديپلمات ارشد ايالات متحده همچنين از ششم تا هشتم آگوست سال جاري ميلادي به هانوي، ويتنام مي‌رود و قرار است در بيستمين سالگرد ايجاد روابط ديپلماتيك پس از جنگ ميان دو كشور حضور يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون