• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3303 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ مرداد

اميررضا واعظ آشتياني در گفت‌وگو با «اعتماد»:

احمدي‌نژاد مستقل از اصولگرايان وارد انتخابات مجلس مي‌شود

مريم وحيديان/ سال 84 انتخاب احمدي‌نژاد به عنوان رييس دولت نهم يك تغيير بود. تغييري كه لااقل در آرايش سياسي گروه‌ها و تشكل‌هاي سياسي اصولگرا تحول ايجاد كرد. با وجود اينكه از زمان شروع دولت دهم بر سر اصولگرا بودن يا نبودن احمدي‌نژاد حرف و حديث بين اصولگرايان و طيف احمدي‌نژاد بالا گرفت، به نظر مي‌آيد كه همچنان سرنوشت اردوگاه اصولگرايي به پرسش‌هايي در اين زمينه وابسته است. اينكه رفتار انتخاباتي احمدي‌نژاد چه تغييرو تحولي را در اردوگاه اصولگرايان به وجود مي‌آورد يا اينكه آيا شانس اصولگرايان با الصاق شدن احمدي‌نژاد به آنها براي پيروزي در انتخابات مجلس دهم بيشتر مي‌شود يا نه؟در پاسخ به اين پرسش‌هاي كليدي برخي تحليلگران معتقدند كه بن‌مايه طيف احمدي‌نژاد را جريان‌هاي تندروي اصولگرا مي‌سازند و گروه‌هايي همچون پايداري قرابت زيادي با احمدي‌نژاد دارند. اميررضا واعظ آشياني، فعال سياسي اصولگرا معتقد است جريان اصولگرايي بايد احمدي‌نژاد را جدي بگيرد. به اعتقاد او هرچند برخي گروه‌هاي اصولگرا به ائتلاف با احمدي‌نژاد تمايل دارند اما تاكيد مي‌كند كه احمدي‌نژاد و احمدي‌نژادي‌ها با هويتي مستقل وارد كارزار انتخابات مجلس دهم خواهند شد.

 

در صورت ورود جدي احمدي‌نژاد به انتخابات مجلس، آرايش نيروهاي اصولگرا به چه شكلي تغيير مي‌كند؟

با وجود تمام انتقاداتي كه گروه‌هاي مختلف نسبت به جريان آقاي احمدي دارند بايد اين واقعيت را پذيرفت كه جرياني تحت عنوان احمدي‌نژاد وجود دارد و تلاش‌هايي در اين زمينه در حال انجام گرفتن است. در روزهاي آينده نشستي مربوط به طرفداران احمدي‌نژاد با حضور او برگزار خواهد شد. اين نشان مي‌دهد كه ورود به انتخابات و داشتن كرسي در مجلس شوراي اسلامي از برنامه‌ها و هدف‌هاي او است. من فكر مي‌كنم همان‌طور كه تحليل‌ها بيان مي‌كند برخي گروه‌هاي اصولگرايي جريان احمدي‌نژاد را يك واقعيت انكارناپذير مي‌دانند. برخي نيز او را جدي نمي‌گيرند اما من شخصا معتقدم كه بعيد نيست كه طيف احمدي‌نژاد به طور مستقل وارد عرصه انتخابات شود و اين احتمال هم وجود دارد كه نيروهاي او از سراسر ايران به واسطه فعاليت‌هاي انتخاباتي كه دارند به مجلس راه پيدا كنند. مجلس آينده به لحاظ طيف بندي نسبت به دوره‌هاي پيشين پيچيده‌تر خواهد شد. آنچه مسلم است اين است كه طيف احمدي‌نژاد به دنبال سهم خود در كرسي‌هاي مجلس هستند واحتمالا بتوانند سهمي به دست آورند. هر چند قابل پيش‌بيني نيست. در هر صورت اين واقعيت را نبايد كتمان كرد كه اگر از فيلتر شوراي نگهبان عبور كنند در انتخابات حضور خواهند داشت. البته فيلتر شوراي نگهبان به لحاظ مجري قانوني مدنظر است. ما شوراي نگهبان را فيلتري قانوني و شرعي مي‌دانيم. لذا احتمالا احمدي‌نژاد مستقل مي‌آيد مگر اينكه برخي گروه‌هاي اصولگرا كه طيف احمدي‌نژاد را به عنوان يك موجوديت قبول دارند با او ائتلاف كنند. در غير اين صورت مستقل مي‌آيد.

چقدر از گروه‌هاي اصولگرايي حاضرند احمدي‌نژاد را درون جريان اصولگرايي بپذيرند؟

تعدادي از گروه‌هاي اصولگرا طيف احمدي‌نژاد را طيفي اجتناب ناپذير در عرصه سياسي مي‌دانند. گروهي نيز او را قبول ندارند و اين موضوع را باور ندارند. آن دسته از اصولگراياني كه او را باور دارند بعيد نيست كه به فكر ائتلاف با طيف او برآيند.

احمدي‌نژاد براي جريان اصولگرايي فرصت است يا تهديد؟ او از همان ابتدا با نردبان اصولگرايي رييس دولت نهم شد اما بعداز آن اعلام كرد كه اصولگرا نيست. برخي اصولگرايان نيز بعدها اعلام كردند كه احمدي‌نژاد از ما نيست.

در دولت دهم چندين بار شاهد بوديم كه اطرافيان احمدي‌نژاد اعلام كردند كه او متعلق به جريان اصولگرايي نيست. به هر حال انتخابات آزاد است و هر طيف و گروهي كه اقبال بهتري در بين مردم دارد، مي‌تواند كرسي‌هاي بيشتري در مجلس داشته باشد. اينكه بگوييم گروهي تهديد است يا فرصت درست نيست. مهم اين است كه حضوري حداكثري در انتخابات ايجاد شود. ما بايد براي حضور حداكثري تلاش كنيم تا دشمن بداند مردم براي سرنوشت خودشان تصميم مي‌گيرند. بايد از كلمه تهديد پرهيز كنيم و به سمتي برويم كه انتخابات پرشور و اثرگذار باشد. به دست آوردن كرسي در مجلس به نوع فعاليت و برنامه‌هاي هر طيف بستگي دارد. در روزهاي آينده جلسه‌اي كه نيروهاي استاني احمدي‌نژاد در تهران دارند نشان مي‌دهد كه كار وسيع تشكيلاتي براي انتخابات در حال انجام است. گروه‌ها و احزاب هم بايد توجه داشته باشند كه طوري برنامه‌ريزي كنند تا در مجلس كرسي به دست آورند. اين گروه هم در تلاش است تا كرسي‌هاي لازم را در سراسر كشور تا جايي كه تلاش هايش اقتضا مي‌كند بتواند به دست آورد.

حضور احمدي‌نژاد چه تاثيري بر شانس راي‌آوري اصولگرايان دارد؟ ائتلاف با احمدي‌نژاد مفيد براي اصولگرايان است يا مضر؟

واقعيت امر اين است كه احمدي‌نژاد روزي كه وارد عرصه سياست كشور شد به عنوان اصولگرا وارد شد. اگر اطرافيان او چنين بياني را داشتند دلالت بر اين نمي‌كند كه او نيز خود را اصولگرا نداند. دايره و خانواده اصولگرايي وسيع است. همچنان كه در اصلاح‌طلبي هم گروه‌هايي هستند كه گرايش‌هاي متفاوتي دارند. من فكر مي‌كنم اگر اصولگرايان با برنامه وارد شوند و از تعدد ليست پرهيز كنند مي‌توانند انتخابات مجلس آينده را با نتيجه خوبي بگذرانند.

احمدي‌نژاد تا چه اندازه براي تغيير تركيب مجلس ظرفيت دارد؟

اينكه قدرت مطلق داشته باشد بعيد است. او قدرت 50 درصدي هم ندارد اما احتمالا در مجلس آينده مي‌تواند جزو ائتلاف‌كننده‌ها باشد. طيف او مي‌توانند گروهي باشند كه با ائتلاف‌هايش سرنوشت گروهي را در تصميم‌گيري و راي آوري مطلوب نگه دارد.

چه گروهي؟

اصولگرايان. اگر ائتلاف بتواند تشكيل شود. البته قابل پيشبيني نيست كه با گروه‌هاي ديگر بتواند به ائتلاف برسد يا خير اما چون نزديكي نگاهي به اصولگرايان دارد بعيد نيست كه در موازنه قدرت كمك باشند براي ائتلاف.

تاكنون براي ائتلاف در جريان اصولگرايي كاري انجام شده است؟ جلساتي برگزار شده است؟

جلساتي كه ظاهرا اكنون در حال برگزاري است بين پايداري و موتلفه و ايثارگران است و اين قول داده شده است كه با گروه‌هاي ديگر در نشست‌هاي آينده جلساتي انجام شود تا بتوانند وحدت و انسجام خود را تكميل كنند. اميدوارم اين اتفاق بيفتد. اگر بخواهند به همين سه گروه بسنده كنند فرصت‌هاي ديگر از دست مي‌رود. اگر گروه‌هاي ديگر اصولگرا وحدت و انسجام داشته باشند شرايط بهتر خواهد بود.

جبهه پايداري و طيف احمدي‌نژاد با طيف معتدل جريان اصولگرايي و طيف لاريجاني جمع‌پذير است؟

اجازه دهيد كه فضاي سياسي تا نزديك انتخابات پيش رود. فضاهاي سياسي هميشه در نزديكي زمان انتخابات دگرگون مي‌شود و اصولا در ايران فضاها در زمان انتخابات تغيير پذير است. نگاه‌ها قطعا متفاوت خواهد شد چرا كه تجربه در گذشته نيز اين را نشان داده است. من فكر مي‌كنم در ماه‌هاي پاياني نزديك به انتخابات خيلي از معادلات روشن مي‌شود و پس از انتخابات چيدمان نيروهايي كه به مجلس راه يافتند مشخص خواهد شد و آنجا گفتماني بين اصولگرايان بر قرار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون