• 1404 يکشنبه 5 مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj ایرانول بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 6100 -
  • 1404 شنبه 4 مرداد

استقبال از «زن و بچه » در سانس‌هاي 12، 1، 2، 3، 6 و 7 بامداد

نيمه شب اتفاق افتاد

ركورد اكران ۴شبانه‌روز، 100 ساعت بدون تعطيلي براي سينماي اجتماعي ثبت شد

تينا جلالي

بعد از استقبال بي‌نظير از فيلم «پير پسر»، حالا افتتاحيه شلوغ و پرسروصداي فيلم «زن و بچه» به كارگرداني سعيد روستايي آن هم در نيمه‌هاي شب با سانس‌هاي فوق‌العاده تا دمادم صبح ما را به يقين رساند كه سينماي اجتماعي به حيات خود بازگشته است.

آن سينماي مهجور و متفكري كه در يكي، دو سال اخير زير تيغ سانسور و مميزي نفس‌هايش به شماره افتاده بود و اميدي به زندگاني آن وجود نداشت حالا با بازگشت به اصل و ذات اصلي خود يعني طرح مضامين انتقادي و روز جامعه دوباره به طراوت و تازگي بازگشته و با استقبال مخاطبان همراه شده است.
اگر تا يكي، دو سال گذشته فيلم‌هاي كمدي مبتذل به زور تبليغات ماهواره و هزاران سانس در صدر گيشه قرار مي‌گرفتند، اما امروز ورق برگشته و فيلم‌هاي اجتماعي به لطف دهان به دهان مخاطبان خود را پيدا مي‌كنند و خود مردم هستند كه تماشاي فيلم‌ها را به هم سفارش مي‌كنند . 
سالن‌هاي مملو از جمعيت و سانس‌هاي فوق‌العاده و پي در پي اكثر سينماها در چند روز گذشته خود گواهي است بر اين مدعا.
اصلا نيازي به شاهد مثال نيست، اگر سري به فضاي مجازي بزنيد يا به سينماي نزديك محلتان رجوع كنيد قطعا استقبال مخاطبان از فيلم‌هاي غيركمدي و اجتماعي را درك مي‌كنيد، ما ساعت 11 صبح براي تماشاي اين فيلم به پرديس كوروش مراجعه كرديم، از همان سانس‌هايي كه به دليل كمبود مخاطب اغلب كنسل مي‌شود، اما اين ساعت، سالن سينما كوروش مملو از جمعيت براي تماشاي فيلم «زن و بچه» بود، چنين استقبالي آيا جز معني پويايي دوباره سينماي اجتماعي دارد؟ 
اما در استقبال مخاطبان از فيلم «زن و بچه» نكته‌اي كه توجه‌برانگيز است، سانس‌هاي فوق‌العاده اين فيلم در پاسي از شب است، «زن و بچه» از روز ابتداي اكران يعني چهارشنبه اول مرداد از نيمه شب روي پرده سينماها رفت و تا ساعت 7 صبح به پيوست در پرديس هديش مال روي پرده بود، چنين استقبالي از فيلمي در تاريخ سينماي ايران قابل توجه است. 

اكران ۴شبانه‌روز بدون تعطيلي
ما با فرزين عسگري، مدير سينما هديش مال گفت‌وگويي داشتيم و نظرش را در اين مورد جويا شديم. 
فرزين عسگري مي‌گويد: استقبال از سينماي اجتماعي از اكران فيلم «رها» آغاز شد و در ادامه به فيلم «زيبا صدايم كن» و بعد «پير پسر» و در حال حاضر با فيلم «زن و بچه» ادامه دارد. در واقع تداوم اكران فيلم‌هاي خوب اجتماعي به جذب مخاطب بسيار كمك كرد.
اين مدير سينما مي‌گويد: حالا بعد از شش سال اكران فيلمي از سعيد روستايي باعث شد مخاطبان علاقه‌مند به اين كارگردان جوان به سينما بيايند و خوشبختانه سالن را راضي ترك مي‌كنند، اما نكته‌اي كه اهميت دارد، تداوم اكران فيلم‌هاي خوب اجتماعي است كه اميدواريم اين روند ادامه پيدا كند و فيلم‌هايي از اين دست همواره در سينماي ايران ساخته و به نمايش دربيايد. 
او درباره استقبال مخاطبان از فيلم اجتماعي «زن و بچه» در نيمه‌هاي شب مي‌گويد: اين خاصيت فيلم خوب است، فيلم خوب مخاطبش را در سينما در هر ساعت شبانه‌روز پيدا مي‌كند . چه صبح و چه شب مخاطب براي تماشاي فيلم خوب به سينماها مي‌آيد. فيلم «پيرپسر» ركورد اكران شبانه‌روزي ۶۸ساعت را در سينماي ايران داشت و حالا ركورد ۱۰۰ ساعت نمايش فيلم براي «زن و بچه» و «پير پسر» ادامه پيدا كرد .يعني اكران ۴شبانه‌روز بدون تعطيلي از چهارشنبه تا شنبه كه اين خودش يك ركورد به شمار مي‌رود و اتفاق خوبي براي سينماي ايران است. 
عسگري با اشاره به اينكه در حال حاضر بار فروش سينما بر عهده فيلم‌هاي اجتماعي است به صحبت‌هايش ادامه مي‌دهد كه اساسا هديش مال قصد دارد اكران شبانه‌روزي فيلم‌ها را در سينماها جا بيندازد و جا دارد اينجا از نهادهاي ذي‌ربط تشكر داشته باشيم.

وقتي سينما به رسميت شناخته شود
با سجاد نوروزي، مدير سينما آزادي درباره اقبال به سينماي اجتماعي گفت‌وگو كرديم. او مي‌گويد: وقتي سينما به عنوان سينما به رسميت شناخته شود و فيلم‌ها فارغ از بيانيه‌خواني يا نگاه صرفا تجاري از چارچوب اصولي درام‌پردازي برخوردار باشند، نتيجه‌اش مي‌شود استقبال مخاطب .
در حال حاضر كه با شما صحبت مي‌كنم (غروب پنجشنبه) سالن‌هاي فيلم‌هاي غيركمدي مملو از جمعيت است و اين اتفاق خجسته و مباركي است كه براي سينماي ايران رقم مي‌خورد.
نوروزي مي‌گويد: بارها و بارها در صحبت‌هايم افول سينماي كمدي را هشدار داده و گفته بودم كه وقتي داستان‌ها به ورطه تكرار مي‌افتند و فيلم از شكل‌گيري درام قاصر است و نمي‌تواند موقعيت‌هاي كميك و شوخي كلامي بر پايه يك درام منسجم بسازد و از پايه جذابيت نداشته باشد، سينماي كمدي سقوط مي‌كند.
نمونه اين دست فيلم‌ها در دهه ۸۰ باب شده بود كه از آن به عنوان فيلم‌هاي سوپرماركتي ياد مي‌شد يا فيلم‌هايي شبه اجتماعي كه صرفا با تجسد فاجعه شكل مي‌گرفت …‌اين نمونه‌هايي بود كه توهين به مخاطب را شكل داد و خب ديديم كه جواب توهين‌ها را هم از مخاطب گرفت.
نوروزي مي‌گويد: سينما جاي فيلم‌هاي بساز و بندازي تجاري و بيانيه خواندن روشنفكري يا شبه ايدئولوژيك نيست. سينما استاندارد محتوايي و فرمي مطلوب مي‌خواهد و فيلم خوب هم هر زماني مخاطب خود را دارد.
اين مدير سينما در انتهاي صحبتش مي‌گويد: سينما به تنوع ژانر نياز دارد از ترسناك گرفته تا پليسي عاشقانه و كودك و…اما قصه‌هاي خوب بايد ساخته شود تا مخاطب را به سالن سينما بكشاند.

فيلمي در دفاع از حقوق زنان
بعد از تماشاي فيلم «زن و بچه» بيشتر از هر چيزي به اين فكر مي‌كردم كه حمايت از سينماي جسور اجتماعي همان وعده‌اي بود كه در ابتداي دولت مسعود پزشكيان داده شده بود و چه خوب كه محقق شد، اما واقعا چرا فضا و فرصت به چنين فيلم‌هاي هشدار‌دهنده‌اي كم داده مي‌شود؟ و چرا اساسا با ساخت فيلم‌هايي با موضوع آسيب‌هاي اجتماعي گارد وجود دارد؟ 
با خودم فكر كردم «زن و بچه» يك فيلم هشدار‌دهنده عميق در دفاع از حقوق زنان است كه بايد ديده شود.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون