ادامه از صفحه اول
درسهاي صديقي
در اين فاصله و در نهايت تعجب و با انباني پر از توصيههاي اخلاقي به نماز جمعه بازگشته بود و ضربه بزرگي را به آن زد. گرچه پيشتر نيز استقبال از آن بهشدت كاهش يافته بود. با اعلام محكوميت پسر و عروس وي دوباره تقاضا براي حذف وي از نماز جمعه بالا گرفت. ولي با نهايت تعجب حتي پس از حمله اسراييل هم دوباره به نماز آمد و مردم را به تقواي الهي توصيه كرد!! يك عقل سليم چه توصيهاي براي آقاي صديقي ميكرد؟ دو فرض را در نظر بگيريم. اول؛ او خويش را در ذيل اين نظامي كه از آن بهرهمند شده تعريف كرده و خود را در خدمت آن ميداند. در اين صورت اخلاق و عقل اقتضا ميكرد كه پس از افشاي آن فساد، فوري از همه پستهاي خود استعفا دهد و از حكومت و مردم عذرخواهي كند و حتي بگويد كه نمازگزاران ترجيحا نمازهايي را كه به امامت وي خواندهاند اعاده كنند. كسي كه چنين وضعي دارد چگونه ميتواند رييس نهاد امر به معروف و نهي از منكر باقي بماند؟ او با كنارهگيري كامل خود شايد ميتوانست تاحدي پرونده خودش را بسته و موج ايجاد شده را آرام كند. دوم؛ او نظام را براي خود و منافع و موقعيت خود بخواهد. اين حالت بسيار نابخردانه است، زيرا اگر نظام ضعيف شود، چيزي براي او باقي نميماند كه بخواهد حفظ كند، لذا اصل چنين حالتي نيز مخالف عقل سليم است ولي حتي اگر چنين بود، آمدن به نماز و اصرار به حضور در عرصه عمومي نيز به زيانش بود و پرونده را باز نگه ميداشت كه همين گونه هم شد. اصولا يك فرد ضعيف مثل وي در چنين شرايطي نبايد در برابر امواج بزرگ ضد فساد بايستد. آن اندازه ايستاد كه دوستانش به او توصيه كردند كه كنار برد و نرفت، تا اينكه مجبورش كردند استعفا دهد و حتي در اين استعفا نيز دلايل و توجيهات غير واقعي را ذكر كند كه از نظر كسي پذيرفتني نبود. او نه تنها به خودش ضربه بزرگي زد، بلكه ضربه را به نظامش هم منتقل كرد. نظامي كه، يا بايد از آن دفاع ميكرد يا اگر هم از آن دفاع نميكرد، حداقل تكيهگاهش ميبود و نبايد تضعيفش ميكرد. اين ميزان درك و فهم سياسي كساني است كه بايد همه چيزشان را براي نظام خود بگذارند تا آن همهچيز را حفظ كنند. ولي دانسته يا نادانسته خلاف عقل سليم عمل ميكنند. وي تمايل به فعاليت علمي، تدريسي و تبليغي را دلايل استعفاي خود ذكر كرده، فعاليت علمي كه شوخي است، ولي كسي تدريس ميكند كه درس بگيرد تا آن را منتقل كند. اگر خودش از اين واقعه درس گرفت آنگاه درس بدهد. همه اقدامات او در اين مدت ضد تبليغ براي خودش و نظام برآمده از آن بود، آيا همين راه را ميخواهد ادامه دهد؟ فاتحه!
سنت بنيانگذار در مورد آتشبس و خاتمه جنگ (۸)
بنا بر اين در مقابل پيشنهادهاي آتشبس روي شناسايي و تنبيه متجاوز و عقبنشيني عراق از خاك ايران تأكيد ميكرد و در سخنرانيها و پيامها هدف دشمن از تجاوز كه ناكام گذاشتن انقلاب و جمهوري اسلامي بود را تبيين ميكرد:
«از قراري كه در اين نوشتهها يا در گفتهها بود، رييسجمهور امريكا[رونالد ريگان] گفته است كه اين جنگ را ديگر بايد يك كاري بكنيم از بين برود؛ براي اينكه اين جنگ ديگر به نفع امريكا نيست. شما ببينيد اين چه اقراري است كه يك نفر آدم، رييسجمهور يك كشور ابرقدرت- به اصطلاح- همچو اقرار ميكند كه جنگ تا حالا به نفع امريكا بوده است؛ براي اينكه جنگ براي به هم زدن اين جمهوري اسلامي بوده است، حالا كه ميبينيم نميشود اين كار و ممكن است كه جمهوري اسلامي رشد زيادي بكند و ساير كشورهاي مسلمان هم بيدار بشوند، پس حالايك خطري است براي امريكا، ديگر به نفع امريكا نيست. حالا تقاضا كرده است از همه اشخاصي كه دستاندركارند كه بيايند و اين جنگ را به يك طوري به صلح برگردانند. » (صحيفه امام، ج۱۶، ص۱۶۸-۱۶۷)
امام با تأكيد بر هدف متجاوزان، مفهوم به هم پيوستگي جنگ و انقلاب و ماهيت جنگ تحميلي را روشن ساختند و براي خاتمه جنگ بر تعيين و معرفي متجاوز، جبران خسارتهاي وارده به ايران، خروج عراق از خاك ايران و پذيرش جرم و تجاوز در صحنه سياسي تأكيدكردند. از نگاه ايشان بدون پذيرش اين شرايط صلح با عراق باعث افزايش جسارت متجاوز و اشاعه ظلم و فساد در منطقه بود.[صحيفه، ۱۶/۳۱۸ ] بر اين اساس جنگ تحميلي كه با هدف سقوط نظام جمهوري اسلامي ايران و ناكامي انقلاب اسلامي آغاز شده بود، با تدبير حكيمانه امامخميني و مقاومت مردم به تثبيت انقلاب و تحكيم جمهوري اسلامي منجر شد و در كشاكش توطئههاي گوناگون نظام سلطه و عوامل داخلي آنان كه ميتوانست ملت ايران را دچار تفرقه و تنشهاي داخلي كند، به دفاع مقدسي در جهت اتحاد ملي و انسجام اجتماعي در چارچوب ارزشهاي انقلاب اسلامي تبديل شد. و در پي هشت سال مقاومت رزمندگان اسلام، بالاخره شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه ۵۹۸ را تصويب كرد و در ادامه آن با تجاوز صدام به كويت، ماهيت جنگطلب وي و مظلوميت ملت و رهبري ايران براي ديگران نيز روشن شد و خاك پاك ايران از لوث وجود متجاوزان تطهير شد. ادامه دارد