مدير ارتباطات و امور بينالملل گروه خودروسازي سايپا خبر داد
افزايش توليد و تحويل خودرو در دستور كار
كاهش چشمگير تعهدات معوق و بدهيهاي بانكي در سايپا
مدير ارتباطات و امور بينالملل گروه خودروسازي سايپا با تاكيد بر اينكه توليد اين مجموعه صنعتي در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته منطقي و طبق برنامه پيش رفته است، گفت: در ماههاي اخير، مشكلاتي خارج از كنترل، توليد گروه خودروسازي سايپا را تحت تاثير قرار داد كه با برنامهريزي صورت گرفته در تامين و توليد، توليد از دست رفته كه عوامل متعددي داشت و در نيمه دوم سال جاري جبران خواهد شد.
رضا حسيني، به مناسبت روز خبرنگار، به ارايه گزارشي از وضعيت توليد، بدهي بانكي و زنجيره تامين سايپا پرداخت و از آمارهاي مقايسهاي توليد كه در برخي رسانهها منتشر ميشود، نقد كرد.
مدير ارتباطات و امور بينالملل گروه خودروسازي سايپا با بيان اينكه مقايسه توليد خودرو بايد منصفانه و در يك بازه مشخص باشد، گفت: زماني كه مديريت جديد سايپا (آذرماه ۱۴۰۳) مستقر شد، توليد روزانه سايپا به كمتر از ۱۴۰۰ دستگاه خودرو در روز رسيده بود كه پيشبيني ميشد اين روند كاهشي حتي به زير ۱۰۰۰ دستگاه در روز برسد؛ اما هماكنون توليد خودرو در سايپا با وجود تمام مشكلات و حوادث اعم از وقوع جنگ و آتشسوزي گمرك شهيد رجايي، قطع برق و... بهطور ميانگين نزديك به ۱۴۵۰ دستگاه در روز بوده است.
وي افزود: قاعدتا به جهت مشكلاتي كه خارج از كنترل ما بود و تمام واحدهاي صنعتي هم درگير آن شدند، با يكسري افت توليد مواجه بودهايم. براي مثال اگر يك روز برق كارخانه قطع شود، يك روز توليد در هفته از دست ميرود. حال اگر اين را ضرب در چهار هفته در ماه و ۱۲ ماه سال كنيم، عدد قابل توجهي ميشود يا جنگ تحميلي۱۲ روزه كه طبيعتا توليد تمامي خودروسازان از جمله سايپا را پايين آورد.
مدير ارتباطات و امور بينالملل گروه خودروسازي سايپا، همچنين به موضوع انفجار در بندر شهيد رجايي اشاره كرد و گفت: اتفاقاتي كه در اين بندر رخ داد، بر توليد همه خودروسازان تاثير منفي گذاشت. جداي از اين دلايل عمومي، دلايل اختصاصي ديگري هم براي سايپا وجود داشت كه توليد را تحت تاثير خود قرار داد و منجر به از دست رفتن بخشي از توليد شد. براي مثال حدود ۱۸ هزار دستگاه از توليد وانت ۱۵۱ در سهماهه اول سال به دليل تاخير در اخذ مجوز استاندارد از دست رفت؛ يعني تقريبا روزي ۳۰۰ دستگاه.
وي ادامه داد: اگر اين عوامل كاهنده در توليد امسال اتفاق نميافتاد قطعا ميانگين توليد روزانه خودرو در سايپا به بالاي ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دستگاه در روز ميرسيد.
وي ادامه داد: با وجود تمامي اين مشكلات چند اتفاق و دستاورد خوب در سايپا اتفاق افتاد؛ اول آنكه بدهي سرفصل شده بانكي كه سال گذشته در آذرماه حدود ۲۱ همت بود، اكنون به كمتر از ۸ همت رسيده است. اين كاهش قابل توجه در بدهي بانكي سايپا، نشاندهنده پيشرفت در مديريت مالي گروه سايپاست.
حسيني افزود: بدهي به زنجيره تامين نيز كه با جنگ تحميلي ۱۲ روزه و كاهش چشمگير فروش و وروديهاي شركت به وجود آمد به سرعت در حال جبران است و پيشبيني اين است كه در يك الي دو ماه آينده، بخش عمدهاي از تعهدات معوق خودرو و همچنين بدهي به زنجيره تامين پاس شود.
وي با اعلام اينكه در حوزه تامين و زنجيره توليد، به زودي خبرهاي بسيار خوبي از سايپا خواهيد شنيد، به برخي پروژههاي توسعه محصول اشاره كرد و گفت: به زودي عرضه خودروهاي جديد و بهروز گروه خودروسازي سايپا مانند سيتروئن C3XR و پارس نوآ و همچنين عرضه آريا آغاز خواهد شد و در كنار اين خودروهاي داخلي تعدادي خودروي مونتاژي و وارداتي هم به سبد محصولات امسال گروه خودروسازي سايپا اضافه خواهد شد.
مدير ارتباطات و امور بينالملل گروه خودروسازي سايپا همچنين به تمركز سايپا براي توليد خانواده جديد موتور و قواي محركه در سايپا اشاره كرد و گفت: با برنامهريزي صورت گرفته و تاكيد مديريت ارشد، سايپا بعد از مدتها عقبماندگي خود در ساخت و عرضه خانواده موتور و قواي محركه كه ضعف موروثي گروه سايپا بود را برطرف كرده و به زودي شاهد ساخت و عرضه خانواده جديد موتور در شركت مگاموتور سايپا خواهيم بود.
حسيني تاكيد كرد: بخش عمده توليد از دست رفته گروه خودروسازي سايپا در ۶ ماهه دوم سال جبران خواهد شد و با برنامهريزيهاي انجام شده ضمن افزايش توليد در هفتههاي آينده، شاهد كاهش چشمگير تعهدات معوق و همچنين بدهي به زنجيره تامين خواهيم بود.