• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3327 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور

نماينده مردم اروميه جزييات را افشا كرد

دکل گمشده نفتي اين‌بار در ترکیه پیدا شد

گروه اقتصادي|دكل گمشده لقبي است كه به دكل حفاري «دين» داده شده است اما گويا اين دكل شناخته شده‌ترين دكل خريداري شده ايراني است كه تاكنون اسم آن در رسانه‌هاي ايراني برده شده است. دكلي كه از همان ابتداي مطرح‌شدنش اما و اگرها و بحث‌هاي زيادي را بر سر زبان‌ها انداخت و كار را به جايي برد كه برخي مديران نفتي دولت قبل كه همچنان در بدنه نفت مشغول بودند با انگشت اتهام نگريسته شدند.

هر‌چند كه وزير نفت در تازه‌ترين نشست خبري خود در مورد جزييات بيشتر اين دكل صحبت نكرد اما نادر قاضي‌پور، نماينده جنجالي مردم اروميه در مجلس در تازه‌ترين اقدام خود مداركي در‌خصوص پرونده دكل گمشده در اختيار خبرگزاري خانه ملت قرار داده كه به نكات قابل توجهي اشاره كرده است.

وي در اين مدارك جديد خود با انتشار عكس‌هايي از خريداران دكل نفتي «دين» از پرداخت 87ميليون دلاري صحبت كرده است كه تا پايان سال 2013 به حساب فروشندگان پرداخت شده است.

اين نماينده مجلس در‌عين‌حال با انتشار عكسي از خريداران اين دكل، تركيه را مقصد نهايي دكل «دين» خوانده است و از دست داشتن مديران اخراجي نفت در ماجراي اين دكل رونمايي كرده است. در مدارك جديد نادر قاضي‌پور، نماينده مردم اروميه درباره پرونده دكل گمشده، عكس‌هايي از دلالان روي دكل
خريداري شده‌اي كه هيچگاه به ايران نيامد نيز منتشر شده است. قاضي‌پور نخستين نماينده‌اي بود كه در خصوص اتفاقات رخ داده و فساد گسترده در عمليات خريد دكل توسط يك شركت پيمانكار رونمايي كرد. بر اساس اطلاعات ارايه‌شده از سوي وي دو دلال دكل به نام‌هاي «آ. ش» ايراني و عمر كامل آل سواده اردني‌الاصل در اين فرآيند حضور داشته‌اند. قاضي‌پور عكسي از آنها روي دكل گمشده كه به نام‌هاي دكل «شركت دين» يا دكل «فورچونا» خوانده مي‌شود، منتشر كرده است. گفته مي‌شود اين عكس در تركيه انداخته شده است.

بر اساس اين گزارش در مدارك ارايه شده از سوي قاضي‌پور، آقاي «ش»، كارمند اخراجي شركت ملي حفاري (اهواز) معرفي شده و علت اخراج ايشان، ارايه فاكتوري صوري و جعلي نسبت به خريد 10 دستگاه مخزن اسيد از كارخانه مخزن‌سازي اراك، به شركت ملي حفاري (اهواز) بوده است. ايشان مالك شركت حفاري «سپنتا بين‌الملل» و شركت‌هاي متعدد اقماري نفتي ديگر، در داخل و خارج از كشور است.

جالب اينجاست كه آقاي «ش» در عين حال، حدود هشت سال «مشاور عالي مديرعامل» شركت تاسيساتي دريايي بوده‌اند! و دستور پرداخت كليه وجوه دكل گمشده به «شركت دين» را ايشان شخصا صادر كرده‌اند. بر اساس مدارك جديد، وفق قرارداد اوليه و مطابق عرف و رويه معاملات دكل‌هاي نفتي دست دوم، بايد قبل از تحويل دكل، فقط 20 درصد وجه‌المعامله به شركت فروشنده پرداخت مي‌شده است، ولي قرارداد مزبور توسط آقاي «ش» با قرارداد ديگري كه خريدار را موظف و ملزم به پراخت
100 درصد قيمت دكل در ابتداي معامله و قبل از تحويل دكل مي‌كند، تعويض شده است كه طبق اظهارات قاضي‌پور متن هر دو قرارداد متعاقبا تقديم خواهد شد.

در اين گزارش تاكيد شده است متاسفانه طبق اخبار واصله، رسيد دريافت و تحويل دكل هم به طرف خارجي داده شده است!پيش از اين نيز برخي از مسوولان رسيدگي‌كننده به پرونده تاكيد داشتند كه مدارك مربوط به اين قرارداد گم شده و در دفتر شركت تاسيسات دريايي موجود نيست.

قاضي‌پور تاكيد كرده است به دليل شرايط موجود و نبود مدارك احتمالا از طريق دادگاه‌ها و مراجع بين‌المللي نيز قادر به استرداد وجوه يا تحويل گرفتن دكل نيستيم.

بر اساس اين گزارش و با استناد به مدارك قاضي‌پور، نماينده اروميه در مجلس آقاي «عمر كامل آل‌سواده» مديرعامل شركت «دين» است كه چندين بار به دعوت آقاي «ش» و به صورت محرمانه به ايران آمده و مهمان ويژه و خصوصي آقاي «ش» بوده است. ايشان اردني‌الاصل است و درست قبل از معامله دكل، «شركت صوري دين» را گويا در انگلستان تاسيس و ثبت مي‌كند.

بر اين اساس آقاي عمر كامل آل‌سواده، سال‌ها مشاور حقوقي آقاي «ش» در شركت‌هاي خارجي ايشان بوده است.

قاضي‌پور در نكته ديگري كه در مدارك خود اشاره مي‌كند حتي نوع ايستادن و عكس انداختن مديران مورد اشاره‌اش را نيز مورد كنكاش قرار داده و با اشاره به عكسي كه مديرنفتي ايراني – آقاي «ش» و «عمر كامل آل سواده» مديرعامل شركت «دين» – روي دكل ديده مي‌شوند آورده است: همان‌طوري كه ملاحظه مي‌كنيد فرم ايستادن دو بزرگوار و قرابت فيزيكي خاص ايشان هنگام عكس گرفتن، حكايتي فراتر از يك رابطه تجاري سالم را به ذهن متبادر مي‌كند و از طرفي لبخند معنادار و عميق ايشان، مي‌تواند حاكي از سود سرشاري باشد كه هر دو‌طرف را به غايت و تمامي، سيراب كرده است. اين نماينده مجلس همچنين با اشاره به مبالغي كه براي خريد اين دكل پرداخته شده است به نكته ديگري اشاره كرده و مي‌نويسد مبالغي كه آقاي «ش» دستور پرداخت آنها در وجه شركت دين يا مديرعامل آن را صادر كرده است به ترتيب در تاريخ‌هاي 15/7/2012، 25/12/2012 و 12/02/2013 پرداخت شده است. بر اساس مدارك قاضي‌پور مبالغ چك‌هاي پرداخت شده متفاوت است و طي سه چك و در فاصله 15 ماه 87 ميليون دلار بابت دكل پول پرداخت شده است.

قاضي‌پور همچنين عكس‌هاي ديگري هم از دكل گمشده منتشر كرده است كه نشان مي‌دهد مجلس بيش از گذشته در مورد دكل گمشده اطلاعات كسب كرده است.

اين نماينده مجلس در توضيح عكس‌هاي ارسالي خود مجددا به طرز ايستادن و عكس گرفتن مديران ايراني و عرب دكل اشاره كرده و نوشته است: ايستادن تنگاتنگ و حالت دستان اين سه نفر و همچنين لبخند خاص آنها، حاكي از آينده‌اي به ظاهر روشن براي ايشان و به ظاهر تاريك براي بيت‌المال كشور اسلامي عزيزمان، ايران است. گفتيم به ظاهر، چون باطن امور را عدالت رقم خواهد زد كه اين وعده الهي و رويه تاريخ بوده است. اين دو دلال، گويا مقدمات حمل دكل را به كشور مكزيك فراهم آورده‌اند، جايي كه دكل خريداري شده با هزينه بيت‌المال، هم‌اكنون در آنجا مشغول به كار است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون