• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3327 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۵ شهريور

عدد نوشت

اعتبار براي تكميل پروژه‌هاي دولت قبل

رييس سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري گفت: بيش از 400هزار ميليارد تومان اعتبار جهت پروژه‌هاي ناتمام دولت قبل نياز است. مسعود سلطاني‌فر اظهار كرد: نبايد به مردم قول و وعده بي‌مطالعه و بدون بررسي داده شود، از دولت قبل چندين پروژه نيمه‌تمام باقي مانده و اين در حالي است كه بودجه دولت تنها 230 هزار ميليارد تومان است و از اين بودجه بخش اعظمي به بودجه جاري اختصاص دارد. وي با اشاره به اينكه هنوز محل اصلي تامين منابع مالي كشور متكي به صادرات نفت است، گفت: در شرايط پساتحريم دولت بايد از ظرفيت‌هاي اقتصادي كشور استفاده كرده و كمتر متكي به درآمد نفتي باشد.

 

كاهش بارش‌ها در كشور

رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي كشور از كاهش بارندگي در سال آبي 94 نسبت به سال گذشته و آمار بارش بلندمدت خبر داد. شاهرخ فاتح، با اشاره به اينكه سال آبي يا سال زراعي هر سال از اول مهر تا پايان مرداد را شامل مي‌شود، گفت: كل بارش كشور در سال آبي 94، 6/194 ميليمتر بوده است كه اين ميزان بارش در مقايسه با بلند‌مدت حدود 5/17 درصد كاهش داشته است. وي با بيان اينكه بارش بلندمدت 236 ميليمتر است، تصريح كرد: ميزان بارش سالانه در بازه زماني 11 ماهه از اول مهر هر سال تا پايان مردادماه سال آينده محاسبه مي‌شود و ميانگين ميزان بارش هر سال در مقايسه با بلندمدت كه 30 يا 50 سال است محاسبه مي‌شود؛ در حقيقت متوسط بارش هر سال كشور در قياس با بارش بلندمدت مشخص مي‌شود.

 

جايگاه ايران در توليد شكر

ايران تقريبا در جايگاه بيستم توليد شكر در جهان قرار دارد، چرا كه برزيل به عنوان نخستين توليد‌كننده اين محصول سالانه 38 ميليون تن شكر توليد مي‌كند كه عمده آن را به عنوان نخستين صادر‌كننده اين محصول به كشور‌هاي ديگر عرضه مي‌كند. پس از برزيل، هند با توليد حدود 26 ميليون تن در جايگاه دوم قرار دارد كه با توجه به جمعيت بالاي كشورش، عمده اين محصول را در داخل مصرف مي‌كند. همچنين كشورهاي مكزيك، تايلند، استراليا و غيره در رده‌هاي بعدي توليد شكر قرار دارند و ايران نيز پس از تعداد بسياري از كشور‌ها كه بيش از دو ميليون تن توليد دارد به نظر مي‌رسد در جايگاه بيستم قرار داشته باشد.

 

توليد خرما در كشور

مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه‌گرمسيري پيش‌بيني كرد كه امسال يك ميليون و ۱۵۰ هزار تن خرما در كشور توليد شود. ابوالقاسم حسن‌پور افزود: كار برداشت خرما در استان خوزستان آغاز شده و تا اوايل مهر برداشت اين محصول ادامه خواهد يافت. وي سطح زيركشت باغ نخيلات را 240 هزار هكتار عنوان كرد و اظهار داشت: بيشترين سطح نخيلات در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، فارس و جنوب كرمان است. به گفته حسن‌پور، ميانگين عملكرد خرماي كشور پنج تن در هكتار است، اما باغ‌هايي هم در كشور وجود دارند كه 38 تن در هكتار خرما برداشت مي‌كنند.

 

رشد صنعت ساخت و ساز

بيزينس مانيتور پيش‌بيني كرد رشد صنعت ساخت و ساز ايران در سال ۲۰۱۵ به 4/1 درصد برسد و اين رقم به طور متوسط در پنج سال آينده در نتيجه رفع تحريم‌ها به 3/4 درصد بالغ شود. بيزينس مانيتور طي گزارشي نوشت: ما پيش‌بيني‌هاي خودمان از صنعت ساخت‌وساز ايران را به پشتوانه توافق هسته‌اي بين ايران و قدرت‌هاي جهاني كه موجب لغو سريع‌تر از زمان پيش‌بيني تحريم‌ها خواهد شد، افزايش داده‌ايم. در عين حال ضعف ساختاري در اقتصاد ايران و به خصوص نبود رقابت در بازار كار ريسك‌هاي متوجه سرمايه‌گذاران مشتاق ورود به بازار ايران خواهد بود. ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه رشد واقعي صنعت ساخت و ساز ايران در سال 2015 به 4/1 درصد برسد و اين رقم به طور متوسط در پنج سال آينده در نتيجه رفع تحريم‌ها به 3/4 درصد برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون