پزشكيان در جشنواره اصلاح روشهاي آموزش:
نسلي تربيت كنيم كه دغدغه اصلياش پيشرفت كشور باشد، نه سوداي مهاجرت
پاد/رييسجمهور گفت: ساختن مدرسه قدم اول در ارتقاي نظام آموزشي است و مهمتر از ساختن مدرسه، آن چيزي است كه در مدارس اتفاق ميافتد. ما به شما معلمان دل بستهايم تا نسلي تربيت كنيم كه دغدغه اصلي او بهره گرفتن از ظرفيتهايش در مسير پيشرفت كشور باشد، نه سوداي مهاجرت، در حالي كه والدين و خانواده او در همين كشور گرفتار مشكلات متنوع و متعدد باشند.
مسعود پزشكيان ديروز در «جشنواره ملي اصلاح روشهاي آموزش و تحول در محيطهاي يادگيري» با حضور مديران مدارس ابتدايي، متوسطه و منتخبان كشوري، ضمن تبريك هفته وحدت، با بيان اينكه همه جوامع به دنبال كشف و استخراج منابع و معادن طبيعي در راستاي توليد ثروت و آباداني كشورشان هستند، اظهار داشت: معلمان در همه دنيا، با اصليترين داراييها و منبع ثروت كشورها سر و كار دارند و كار آنها استخراج، فرآوري و شكوفا كردن استعداد فرزندان و آيندهسازان كشورهاست.
رييسجمهور با بيان اينكه فرزندان اين سرزمين، گرانقيمتتر از هر معدن و منبع ثروتي هستند، افزود: متاسفانه تاكنون آنگونه كه شايسته بوده به پرورش و شكوفا كردن استعدادهاي اين دارايي عظيم و بيهمتا توجه نشده و نبايد اجازه دهيم اين روند تداوم يابد. ساختن و آباد كردن فرداي جامعه در گرو تربيت صحيح فرزندان ماست؛ اگر اين بچهها به شكل صحيح پرورش يابند، به جاي سوداي جلاي وطن، دغدغه آنها ماندن، تلاش كردن، رفع مشكلات و آباد كردن ميهن خودشان خواهد بود.
پزشكيان تصريح كرد: استعدادهاي نهفته در ذهن، انديشه و جسم اين بچهها، طلاي ناب و خالص است كه اگر كشف نشده و به شكل صحيح پرورش نيابد يا بلااستفاده ميماند يا به جاي صرف شدن براي رشد و اعتلاي كشور و مردم خودمان، در اختيار كشورهاي ديگر قرار خواهد گرفت.
رييسجمهور با تاكيد بر اينكه در وهله اول اين شما در خط مقدم آموزش و پرورش و بعد ما در جايگاه پشتيبان و حامي نظام آموزشي هستيم كه مسوول شكوفا كردن اين استعدادها و ظرفيتها هستيم، گفت: شنيدن تنها يك بعد از آموزش است؛ ديدن موثرتر و شيوه ارايه دادن آنچه آموزش داده شده تاثيرگذارتر از شنيدن و ديدن صرف هستند. كلاسهاي درس بايد مسالهمحور و بر مبناي شنيدن، ديدن و بحث و گفتوگو اداره شوند.
پزشكيان همچنين با تاكيد بر ضرورت ارايه سيستمي آموزش بر پايه بهكارگيري روشهاي شنيداري، ديداري و تهيه و ارايه عملي آموزشهاي ارايه شده خاطرنشان كرد: تاكيد بر تهيه و ارايه گزارش از آموزشهاي ارايه شده در كلاس درس، به تحقق دو هدف مهم «مسالهمحور بودن» و «تكيه بر كارگروهي در كلاس درس» كمك ميكند و از سوي ديگر باعث ايجاد رقابت و شوق و انگيزه در فراگيري و شيوه ارايه مطالب آموزش داده شده ميشود.
رييسجمهور با بيان اينكه پايه و اساس هر آيندهاي كه براي كشور متصور باشيم، امروز و در كلاسهاي درس بنا گذاشته ميشود، اظهار داشت: اعتلا و پيشرفت آينده كشور، در گرو آن است كه امروز مدارس به عنوان بستر كشف، استخراج و شكوفايي معادن و ذخاير استعداد فرزندان سرزمينمان عملكردي صحيح، مسوولانه، بالنده و پويا داشته باشند؛ تحقق اين مهم نيز در گرو تغيير در نگاه و رويكرد شما معلمان و نظام آموزشي كشور است.
پزشكيان با بيان اينكه سرعت تغييرات و تحولات در دنياي امروز بسيار بالاست، افزود: اين نگاه كه جوانان را نسل «Z» بناميم مورد قبول من نيست، معتقدم اين ما هستيم كه از آنها عقب ماندهايم نه اينكه آنها متفاوت از ما باشند. اگر نتوانيم با بهرهگيري از روشها، مدلها و ابزارهاي نوين خودمان را با تغييرات مستمر و سريع جهان تطبيق دهيم، بيش از پيش از روند تحولات عقب ميمانيم.
رييسجمهور با اشاره به نهضت رفع كمبود فضاهاي آموزشي تصريح كرد: ساختن مدرسه قدم اول در اصلاح و ارتقاي نظام آموزشي است و مهمتر از ساختن مدرسه، آن چيزي است كه در مدارس اتفاق ميافتد. ما به شما معلمان دل بستهايم تا با تلاش جمعي نسلي تربيت كنيم كه دغدغه اصلي او كشف، استخراج و پرورش استعدادها و ظرفيتهايش در مسير حل مشكلات و پيشرفت كشور باشد، نه اينكه براي مهاجرت به كشوري ديگر تلاش كند، در حالي كه والدين و خانواده او در همين كشور گرفتار مشكلات متنوع و متعدد باشند.
پزشكيان با بيان اينكه وقتي دانشآموزان و دانشجويان نخبه ما سوداي مهاجرت داشته باشند، يعني آموزش صحيح به آنها ارايه نشده است، گفت: شما ميتوانيد اين روند را تغيير دهيد و ما در دولت همه تلاش خود را براي پشتيباني از شما در اين مسير به كار گرفتهايم.