«داستانهاي ارواح» چارلز ديكنز منتشر شد
پردهگشايي از جهان وهم و اخلاق
در «داستانهاي ارواح»، چارلز ديكنز، نويسنده جاودانه ادبيات انگليس، پردهاي از جهان وهم و اخلاق ميگشايد؛ جايي كه ارواح بازميگردند تا وجدان خاموش انسان را بيدار كنند و در ميان تاريكي، نوري از انسانيت بتابانند.
به گزارش ايبنا، كتاب «داستانهاي ارواح» نوشته چارلز ديكنز، مجموعهاي است از داستانهاي كوتاه و مستقل اين نويسنده بزرگ قرن نوزدهم كه در آن ديكنز چهرهاي تاريكتر و خيالانگيزتر از جهان آشنا و انساني خود را به تصوير ميكشد. اين اثر در قالب مجموعه «ادبيات جهان» منتشر شده است. در پيشگفتار كتاب، مترجم به علاقه آشكار ديكنز به سبك گوتيك اشاره ميكند؛ سبكي كه از نخستين رمانهاي او مانند «يادداشتهاي پيكويك»، آشكار بود و در آثاري همچون «آرزوهاي بزرگ» نيز ردپاي آن ديده ميشود. فضاهاي تيره، خانههاي متروك، ارواح سرگردان و مواجهه انسان با نيروهاي ناشناخته، از عناصر محوري اين سبكند كه ديكنز با مهارتي استادانه در آثارش به كار گرفته است. انتشارات ققنوس، كوشيده است تا تمام داستانهاي كوتاه و مستقل ديكنز را كه درونمايهاي ماورايي يا گوتيك دارند، در يك جلد گرد آورد. نكته جالب اين مجموعه آن است كه گاه برخي از اين داستانها در رمانهاي بلند او پراكنده بودند يا به شكل فصول جداگانه منتشر شده بودند. در ميان اين آثار، دو داستان از مجموعه معروف «عمارت شبحزده» نيز گنجانده شده است؛ مجموعهاي كه ديكنز ساختار كلي آن را نوشته و نگارش بخشهاي ديگر را به نويسندگاني چون ويلكي كالينز سپرده بود. اين مجموعه شامل آثاري چون «داستانهايي براي اوايل تاريكي»، «شبح اتاق نوعروس»، «عمارت شبحزده»، «دادگاه قتل»، «با احتياط خوانده شود»، «رصدبان»، «ارواح كريسمس»، «چهار داستان ماورايي»، «ماجراي چهرهپرداز»، «كاپيتان قاتل و معامله با شيطان»، «ديدار با آقاي تستيتور»، «طفلي در روياي ستاره» و «ضربههاي معتبر» است. اين داستانها صرفا روايتهايي از ترس و وهم نيستند، بلكه بازتابي از دغدغههاي اخلاقي و انساني ديكنز نيز به شمار ميآيند. در جهان او، ارواح بازميگردند تا وجدان خاموش انسان را بيدار كنند، عدالت فراموش شده را يادآور شوند و در تاريكي، نوري از اميد بتابانند.
ديكنز با زباني سرشار از تخيل، طنز و احساس، مرز ميان واقعيت و خيال را ميزدايد و جهاني ميآفريند كه در آن حتي ترس، چهرهاي انساني دارد. مهرداد وثوقي، مترجم اثر، سعي كرده است حال و هواي قرن نوزدهم و موسيقي خاص نثر ديكنز را حفظ كند و در عين حال، خواننده امروز را با پيچيدگيهاي زباني يا تاريخي متن درگير نسازد. او در مقدمه خود توضيحاتي درباره تاريخچه برخي داستانها و نحوه شكلگيري مجموعههاي مشترك ديكنز با ديگر نويسندگان ارايه كرده است. «داستانهاي ارواح» را ميتوان پلي دانست ميان واقعيت اجتماعي آثار كلاسيك ديكنز و خيالپردازيهاي گوتيك قرن نوزدهم؛ اثري كه هم براي دوستداران ادبيات كلاسيك انگليس و هم براي علاقهمندان به داستانهاي ماورايي و پررمزوراز، تجربهاي جذاب و خواندني است.