تاكيد مديرعامل ايرانخودرو بر اجراي دستور رييسجمهور
پيرمحمدي: آغاز اجراي برنامه كاهش مصرف سوخت ايرانخودرو از سال گذشته
مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو با استقبال از تاكيد اخير رييسجمهور درباره ضرورت كاهش مصرف سوخت خودروهاي داخلي اعلام كرد: برنامه جامع كاهش مصرف سوخت در ايرانخودرو از سال گذشته و همزمان با فرآيند خصوصيسازي آغاز شده و با جديت ادامه دارد. عادل پيرمحمدي با اشاره به فوريت اصلاح الگوي مصرف سوخت گفت: موفقيت اين برنامه تنها در صورتي امكانپذير است كه دولت و خودروسازان در يك مسير واحد و هماهنگ حركت كنند. او سه محور اصلي كاهش مصرف سوخت را اصلاح قيمت انرژي، اسقاط خودروهاي فرسوده و ارتقاي پلتفرم و موتور خودروهاي جديد دانست و تاكيد كرد: حدود ۲.۵ ميليون خودروي كاربراتوري با مصرف بالاي ۱۴ ليتر در هر صد كيلومتر در كشور تردد ميكنند و بدون خروج اين ناوگان، هيچ طرحي نتيجهبخش نخواهد بود. وي با اشاره به پايين بودن عدد اكتان بنزين موجود در كشور افزود: اين موضوع موجب افزايش مصرف، تشديد آلايندگي و آسيب به موتور خودروها ميشود و ارتقاي كيفيت سوخت از الزامات اصلي اصلاح مصرف است. مديرعامل ايرانخودرو همچنين سقف محدود بهبود موتورهاي احتراق داخلي را يادآور شد و مسير اصلي كاهش چشمگير مصرف را توسعه خودروهاي هيبريدي عنوان كرد. پيرمحمدي اعلام كرد: ايرانخودرو از سال گذشته وارد فاز توسعه فناوريهاي هيبريدي شده و بخشي از خطوط توليد نيز در حال تجهيز است. به گفته وي، خريد تكنولوژيهاي مورد نياز براي توسعه موتورهاي جديد ضروري است و كمبود منابع ارزي طي ماههاي اخير چالشهايي ايجاد كرده كه با دستور رييسجمهور در حال پيگيري براي رفع آن است. مديرعامل ايرانخودرو با اشاره به نتايج تستهاي ميداني گفت: مصرف خودروهاي هيبريدي بيش از ۳۵ درصد كمتر از نمونههاي بنزيني است و امكان كاهش مصرف به زير پنج ليتر در هر صد كيلومتر وجود دارد. او افزود: از سال آينده ظرفيت توليد روزانه هزار دستگاه خودرو هيبريدي فراهم ميشود و اين عدد تا پايان سال به دو هزار دستگاه افزايش خواهد يافت. پيرمحمدي سرمايهگذاري مورد نياز براي توسعه باتريهاي هيبريدي را بين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون دلار و سرمايهگذاري لازم براي توليد داخلي گيربكس هيبريدي را حدود ۲۰۰ ميليون دلار اعلام كرد و گفت: در صورت تحقق اين سرمايهگذاري، ايران در جمع توليدكنندگان اين فناوري قرار ميگيرد. به گفته وي، برنامه ايرانخودرو شامل تكميل پروژه تارا هيبريدي، ظرفيتسازي براي توليد سالانه ۱۵ هزار خودروي هيبريدي در فاز نخست و تبديل پلتفرمهاي جديد به نسخههاي هيبريدي است. او تاكيد كرد: فاصله قيمت خودروهاي هيبريدي با مدلهاي بنزيني بين دو تا ۲.۵ هزار دلار است و دولت بايد با مشوقهاي مالياتي و يارانهاي از خريداران حمايت كند.
پيرمحمدي در پايان موضع صريح رييسجمهور درباره كاهش مصرف سوخت را «درست و راهبردي» دانست و اعلام كرد: ايرانخودرو آماده همكاري كامل با دولت است؛ مشروط بر آنكه الزامات حاكميتي نيز همزمان اجرا تا كشور دوباره به صادركننده بنزين تبديل شود.