• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3336 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور

‌سالي 100 هزار زن شاغل، ‌بيكار شدند

اعتماد| ‌معضل بيكاري و پرداختن به بحث اشتغال جوانان، ‌از مباحثي است كه دولت طي اين دو سال، ‌با تمركز بر آن، ‌سعي در پررنگ‌تر كردن مساله و اقدام عملي براي حل آن داشته است. در اين ميان، ‌مشكلات بيكاري زنان، ‌به عنوان نيمي از نيروي مفيد جامعه، ‌در قالبي ديگر و به شكلي متفاوت درنظر گرفته مي‌شود. مشكلات بازار كار براي زنان با توجه به محدوديت‌ها و شرايطي كه در طول دوره‌كاري براي‌شان ايجاد مي‌شود، ‌اين گروه را از خيل بيكاران جدا كرده است، ‌انگار شرايط براي زنان جامعه هميشه بايد طور ديگري بررسي شود.

معاون زنان و خانواده رييس‌جمهور در همايشي كه براي توسعه نقش‌آفريني زنان تعاونگر برگزار شده بود، ‌به بيكاري 40 درصدي زنان اشاره كرد و اين معضل را در ميان زنان با تحصيلات دانشگاهي، ‌پررنگ‌تر ديد. شهيندخت مولاوردي ‌با مطرح كردن رشد قابل قبول دختران و زنان در زمينه ورود به دانشگاه و تحصيلات دانشگاهي در دهه‌هاي اخير، اعلام كرد: ‌در دهه‌هاي اخير به واسطه رشد تحصيلات دانشگاهي دختران نمره قابل قبولي گرفته‌ايم، اما در زمينه تبديل اين دانش‌آموختگان به نيروي انساني هنوز نتوانسته‌ايم موفق باشيم. وي تصريح كرد: اكنون مهم‌ترين چالش اقتصادي ما معضل بيكاري است كه معادلات پيچيده‌اي را براي دولتمردان و دولت‌زنان به وجود آورده است، به ويژه در خصوص دختران فارغ‌التحصيل و زنان سرپرست خانوار معضل به چشم مي‌خورد كه نه تنها خودشان را متضرر مي‌كنند، بلكه ازاقتصاد كشور هم به واسطه مغفول ماندن از اين ظرفيت انساني متضرر مي‌شوند. بنابراين بايد الگويي طراحي كنيم تا حضور زنان در عرصه اجتماعي را پررنگ‌تر كنند.

او با ضرورت خواندن اشتغال‌زايي براي اين بخش از جامعه افزود: روند رو به رشد زنان سرپرست خانوار و زنانه‌شدن فقر جاي چون و چرا براي قرار دادن اين زنان در اولويت صف اشتغال نمي‌گذارد و با وجود دشواري سرمايه‌گذاري در بخش خصوصي و مشكلات بخش عمومي مهم‌ترين ظرفيت براي اشتغال‌زايي بخش تعاون است كه اين بخش امروز يك انتخاب نيست بلكه ضرورت است. مولاوردي گفت: دولت مي‌تواند از طريق حذف قوانين دست و پا گير، تسهيل حمايت از زنان تعاونگر و اعتماد به توانايي زنان مشاركت اقتصادي زنان را در اين مسير افزايش دهد كه اين اتفاق گامي فراتر از شعار است و عزم واقعي دولت را نشان خواهد داد. نبايد نگاه سنتي به حمايت داشت، دولت مي‌تواند با تدبير در تخصيص اعتبارات به تعاوني‌هاي زنان استمرار تعاوني‌هاي زنان و حمايت از توسعه آنان در قالب شبكه و... از اين موضع حمايت كند.

از سوي ديگر، ‌آمار كاهش 800 هزار نفري شاغلان زن در 10 سال اخير، كه از سوي قائم مقام وزيرتعاون، كار و رفاه اجتماعي اعلام شد، ‌نشان از كاهش 100 هزار نفري شاغلان زن در هر سال داشت؛ ‌شاغلاني كه شايد به بهانه‌هاي مختلف از كار بيكار شدند، ‌شايد در اولويت داشتن شغل نبودند و شايد براي مرخصي زايمان به خانه رفته بودند و هنگام بازگشت، ‌با صندلي اشغال شده مواجه شدند. سيد ابوالحسن فيروزآبادي، يكي از شاخصه‌هاي توسعه را ميزان حضور زنان در صحنه اقتصادي و كيفيت اين حضور دانست. او در اين مورد گفت: زنان پس از انقلاب به دليل نقش پررنگ خود، جامعه مذهبي را براي موافقت با حضور اين قشر از جامعه در عرصه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي آماده كردند. به گفته فيروزآبادي حضور زنان روستايي در عرصه اقتصاد بيش از زنان شهرنشين است. او در اين باره گفت: در جامعه سنتي زنان حضور فعال‌تري داشته و با رواج شهرنشيني حضور كمرنگ آنها را در بخش خصوصي به دليل شهرنشيني شاهد هستيم. به گفته فيروزآبادي، 10 درصد تعاوني‌ها متعلق به زنان است، 17 درصد مديران عامل شركت‌هاي تعاوني زن و 23 درصد از اعضاي هيات‌مديره‌هاي آن را زنان تشكيل مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون