• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3340 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور

مايكل مور: «مريل استريپ» بايد نامزد رياست‌جمهوري شود

بهار سرلك / «مايكل مور» نويسنده و كارگردان امريكايي كه در كارنامه خود فيلم‌هاي بحث‌برانگيزي همچون «فارنهايت 9/11» و «بولينگ براي كلمباين» را دارد در حاشيه جشنواره فيلم تورنتو وقتي خبرنگار روزنامه گاردين از او پرسيد: «در فيلم‌ جديدتان، جاي حمله بعدي‌ كجاست؟» آيا منظورتان از آن شخصيت زني كه الگوي موفقي است «هيلاري كلينتون» بوده است؟ مور پاسخ اين سوال را تلويحا رد كرده است و در عوض گفته بيشتر «مريل استريپ مورد نظرش بوده است!» اشاره مور به عكس العمل مريل استريپ در مقابل صحبت‌هاي «پاتريشيا آركت» در مراسم اسكار 2015 بوده است. در آن مراسم «پاتريشيا آركت» به هنگام دريافت جايزه اسكار در مورد دستمزد و حقوق برابر زن و مرد صحبت كرده و مور معتقد است كه يكي از دلايل قرار گرفتن امريكا براي تغييرات اساسي، به خاطر صحبت‌هاي او بوده است. مريل استريپ كه از مهمانان حاضر در آن مراسم بوده آركت را به‌شدت تشويق كرده است. پس از آن نيز استريپ سرسختانه تلاش مي‌كند سه ايالت ديگر را كه لازمه تصويب حقوق برابر هستند، متقاعد كند در كنگره به حقوق برابر راي دهند. مور پيشنهاد مي‌كند: «مريل استريپ بايد نامزد رياست‌جمهوري امريكا شود.» مايكل مور در ادامه مصاحبه‌اش با گاردين با اشاره به فيلم كوتاهش درباره ريگان افزود: «جمهوريخواهان مي‌دانستند «ريگان» مي‌دانست چطور با مردم امريكا حرف بزند و آنها را ترغيب به راي دادن كند. در اين شرايط مردم با شخص محبوبي روبه‌رو بودند كه اتفاقا بازيگر سينما بود اما در عين حال باهوش، مهربان و كنجكاو هم بود. » «رونالد ريگان» چهلمين رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا از حزب جمهوريخواه امريكا و هنرپيشه سينما و تلويزيون نيز بود. در فيلم «جاي حمله بعدي كجاست؟» مور جوامع پيشرفته اروپايي را جايگزين جامعه امريكايي معاصر مي‌كند. اين فيلمساز به كشورهاي مختلف اروپايي سفر مي‌كند و ملت‌هاي گوناگون در اروپا را الهامي براي امريكا مي‌داند. اين ملت‌ها شامل ايسلند هم مي‌شود. كشوري كه مردمش نخستين رييس‌جمهور زن دنيا را در سال 1980 انتخاب كردند و اين اقدام روي وضعيت جنسيتي جامعه ايسلند بي‌تاثير نبود. مور در اين باره مي‌گويد: «من آدمي هستم كه به حرف‌هاي مردم گوش مي‌دهم. وقتي زني قدرت را به دست مي‌گيرد تغيير را احساس مي‌كنيد.

مردم اين تغيير را در كشورهايي كه رييس‌جمهورشان زن بوده‌اند بهتر احساس مي‌كنند. اما فكر نمي‌كنم انتخاب رييس‌جمهور
آفريقايي- امريكايي يا رييس‌جمهور زن چاره شرايط فعلي ما باشد. به نظرم مسائل پيچيده‌تري وجود دارد.» فيلم «جاي حمله بعدي كجاست؟» نخستين فيلم مور پس از سال 2009 و بعد از ساخت فيلم «كاپيتاليسم: يك داستان عاشقانه» است. در فيلم كاپيتاليسم: يك داستان عاشقانه، مور مخاطب خود را به مقاومت دربرابر سرمايه‌داري دعوت مي‌كند. مور پس از رسيدن به سن 60 سالگي و طلاق همسرش پس از 23 سال زندگي، ديدگاهش تغيير كرده است.

همچنين او پس از مرگ پدرش، به طرز باورنكردني به زندگي خوش‌بين شده است. مور در اين باره گفت: «فكر مي‌كردم به خاطر مرگ پدرم يك سال يا بيشتر افسرده شوم اما خلافش اتفاق افتاد. احساس سرزندگي مي‌كنم و مي‌خواهم زندگي كنم. تصميم گرفتم با شيوه‌اي متفاوت زندگي كنم. حالا تنها هستم و احساس خوبي دارم. اميدوارم سي يا چهل سال ديگر زندگي كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون