• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3126 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ آذر

صف سياسيون براي حضور در جمع دانشگاهيان

يك 16 آذر متفاوت، با حضور رييس‌جمهور

گروه سياسي| روحاني خلف وعده نكرد؛ او امروز مهمان دانشگاهيان است و شنونده سخنان 10 نفر از نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي. تشكل‌هايي كه البته اين‌بار «سياسي» نيستند. همين «سياسي» نبودن هم به مذاق طيف‌هاي دانشجويي منتقد دولت خوش نيامد تا ديروز اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل طي نامه‌يي به روحاني اعلام كند كه در مراسم روز دانشجو شركت نخواهد كرد. دليل‌شان هم اين بود كه شرايط اعلام نظر براي تشكل‌هاي قانوني دانشجويي فراهم نيست. امسال حضور رييس‌جمهوري در دانشگاه فرق‌هاي جدي با مراسم روز دانشجوي سال 92 دارد. يكي همين موضوع انتخاب دانشجوياني است كه قرار است در حضور رييس‌جمهور صحبت كنند.
تفاوت ديگر برگزاري مراسم در دانشگاهي است كه زيرنظر وزارت علوم اداره نمي‌شود؛ دانشگاه علوم پزشكي ايران. البته اين دانشگاه چندان هم به وزارت علوم اين روزهاي دولت بي‌ربط نيست، هر چه باشد محمد فرهادي، وزير علوم، مدرس همين دانشگاه است. اما فرق سوم هم در تركيب كساني است كه براي حضور در اين مراسم دعوت شده‌اند. فراهاني، معاون فرهنگي و دانشجويي وزارت بهداشت در اين رابطه گفته است كه «جمعيت حاضر در سال گذشته منطق خاصي نداشتند، اما امسال مكانيزمي تعريف شده كه افراد داخل سالن با تلاش‌هاي خودشان شايستگي حضورشان را اثبات كردند؛ منتخبين المپيادها، مسابقات قرآني و فرهنگي و ادبي حضور خواهند داشت.» آن طور كه معاونان فرهنگي وزارتخانه‌هاي علوم و بهداشت خبر داده‌اند، براي برگزاري مراسم روز دانشجوي امسال در دانشگاه علوم پزشكي ايران بين اين دو وزارتخانه توافقي صورت گرفته است. امروز قرار است فعالان علمي، فرهنگي، ورزشي و صنفي در حضور رييس‌جمهور صحبت كنند.
تصميمي كه ضياء هاشمي، معاون فرهنگي وزارت علوم در توضيح آن گفته است: «ما همواره تشكل‌هاي دانشجويي و سياسي را ارج مي‌نهيم و فعاليت‌هاي‌شان را قبول داريم، اما تشكل‌هاي دانشجويي متنوعند و ديدگاه‌هاي گوناگوني را ارايه مي‌كنند. دانشجويان مسائلي دارند در حوزه صنفي كه در كنار نخبگان ورزشي مجموعه اينها رنگين كماني از فعاليت‌هاي دانشجويي را ايجاد مي‌كنند.» با اين وجود نمايندگان و چهره‌هاي سرشناس منتقد دولت همچنان بر اين نظر هستند كه اين تصميم دولتي‌ها براي برگزاري مراسم روز دانشجو «جلوگيري از نقد آزاد» است. اين در شرايطي است كه تقريبا تمام طيف‌هاي سياسي كشور در اين روز برنامه‌هايي را در دانشگاه‌ها برگزار مي‌كنند. حتي دامنه برخي از اين برنامه‌ها به خيابان هم كشيده شده و از جمله جنبش عدالتخواهي دانشجويي قصد دارد تا امروز يك برنامه تريبون آزاد را با محور «بزرگ‌ترين راه مبارزه با امريكا» در محل پارك دانشجوي تهران برگزار كند.
با اين وجود فراهاني، معاون فرهنگي وزارت علوم در واكنش به انتقادات از تركيب دانشجوياني كه قرار است امروز در حضور رييس‌جمهور صحبت كنند، گفته است: «نكته قابل توجه اين است كه فرصتي فراهم شود تا همه دانشجويان بتوانند در حضور مسوولان مطالبات خود را بيان كنند و ما از مطالبات دانشجويي يك تصوير واقعي داشته باشيم نه تصوير كاريكاتوري.» ديروز همچنين مشاور فرهنگي رييس‌جمهوري نيز در آستانه روز دانشجو با اشاره به اينكه «تقابل»، «خاموشي» و «همكاري»، سه مسير تعامل جنبش دانشجويي با دولت بوده است، گفت: «دوره همكاري انتقادي جنبش دانشجويي با دولت فرا رسيده است و اين جنبش هم مي‌پرسد و هم پاسخ را فراهم مي‌كند.» اين سخنان شايد به دليل نزديكي حسام‌الدين آشنا به حسن روحاني از رسميت بيشتري نسبت به ديگر اظهارات نزديكان و موافقان دولت درباره فعاليت‌هاي سياسي دانشجويي برخوردار باشد. آشنا تاكيد كرده «جنبش دانشجويي مستقل از دولت اما دلبسته به نظام است، اميدوارم دانشجويان اين دولت را لايق انتقاد بدانند.»
وي خاطرنشان كرده: «بدترين گزينه براي جنبش دانشجويي «خاموشي» است و اميدوارم دانشجويان عزيز دولت را با نقد سازنده مورد حمايت خود قرار دهند.» شايد بيشترين تمركز رسانه‌ها در روز دانشجو به حضور رييس‌جمهوري در جمع دانشجويان در دانشگاه علوم پزشكي ايران معطوف باشد اما دانشگاه‌هاي ديگر هم امروز چندان بيكار نخواهند بود. تقريبا در هر دانشگاهي جلسه‌يي برپا شده تا طيف‌هاي مختلف در آن به سخنراني و بيان ديدگاه‌هاي خود بپردازند. بيش از هر چيز ديگر در اين روز حضور رقباي انتخاباتي حسن روحاني در دانشگاه‌ها خودنمايي مي‌كند. رقبايي كه سه تن از آنها ديروز نيز ميزبان دانشجويان بودند تا فضاي مراسم‌هاي روز 16 آذر از 24 ساعت قبل از آن گرم شود. ديروز محمدرضا عارف با جمعي از فعالان دانشجويي دانشگاه اميركبير ديدار كرد، سيد محمد غرضي هم در دانشگاه صنعت هوايي كشور به سخنراني پرداخت و غلامعلي حدادعادل نيز در همايش گراميداشت شهداي دانشجو كه در دانشگاه امام حسين(ع) برگزار مي‌شد، شركت كرد. امروز هم ترافيك برنامه‌هاي دانشگاه‌هاي تهران و ديگر نقاط كشور بسيار بيشتر از اين است، ترافيكي كه از نخستين ساعات صبح با حضور حسن روحاني در دانشگاه علوم پزشكي ايران آغاز خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون