• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3126 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ آذر

پايان عمليات كماندويي در يمن

گروگان امريكايي كشته شد

عمليات شبوا كه بايد براي گروگان امريكايي نجات‌بخش مي‌شد، به مرگ او منجر شد. هنوز ساعتي از اطلاعيه وزارت دفاع يمن مبني بر آزادي لوك سومرز از چنگال القاعده يمن نگذشته بود كه منابع خبري جهان به نقل از مقامات امريكايي گزارش دادند اين خبرنگار امريكايي در جريان عمليات نجات كشته شده است.
سومرز كه از سال ۲۰۱۳ در بند نيروهاي القاعده بود، چند روز پيش در ويديويي خواستار كمك شده بود و تاكيد كرده بود زندگي او در خطر است. لوك سومرز، ۳۳ ساله، براي خبرگزاري‌هاي محلي كار مي‌كرد و گزارش‌ها و عكس‌هايش در رسانه‌هاي بين‌المللي منتشر مي‌شد اما از سال گذشته در صنعا توسط القاعده گروگان گرفته شده بود. دو روز پيش ارتش امريكا درصدد بود او را در يك عمليات كماندويي در جنوب شرقي استان حضرموت از چنگ گروگان گيران نجات دهد اما ظاهرا سومرز به محل ديگري منتقل شده بود و به جاي او، 8 گروگان ديگر از مليت‌هاي مختلف نجات يافتند. اما در عمليات نجات ديروز كه در استان شبوا در جنوب يمن انجام شد، گروگان امريكايي جان خود را در ميانه تبادل آتش نيروهاي امريكايي و القاعده از دست داد.
به گفته مقامات يمني در راستاي اين عمليات ۹ نيروي القاعده توسط يكي از هواپيماهاي بدون سرنشين امريكا در استان شبوا كشته شدند. به گفته منابع محلي در يمن، پس از عمليات هوايي امريكا، نيروهاي چترباز كه هويت آنها مشخص نشد به شيوه هلي‌برن در منطقه پياده شدند تا لوك سومرز را آزاد كنند و درگيري‌هاي شديدي ميان طرفين به وقوع پيوست. اما علاوه بر سومرز، يك گروگان ديگر كه تبعه آفريقاي جنوبي بود در اين عمليات كشته شد.در ويديويي كه روز چهارشنبه (۳نوامبر) منتشر شد يكي از اعضاي القاعده در شبه‌جزيره عربستان تهديد كرده بود در صورتي كه خواسته‌هاي آنها برآورده نشود، لوك سومرز را خواهند كشت. القاعده در اين ويديو درباره ادامه حملات امريكا عليه داعش در مناطق مختلف هشدار داده بود. پس از آن خانواده لوك سومرز، با انتشار ويديويي از گروگانگيران درخواست كردند تا با نشان دادن رحم و شفقت، او را آزاد كنند. پائولا و جردن سومرز، مادر و برادر اين خبرنگار ۳۳ ساله امريكايي، در پيام ويديويي كه روز جمعه منتشر كردند با اين درخواست كه «لطفا به ما فرصتي بدهيد تا بار ديگر لوك را ببينيم»، گفتند او «تنها يك عكاس خبري بوده و مسوول سياست‌هاي دولت امريكا نيست.»
امروز اين سوال مهمي است كه امريكا براي يمن چه برنامه‌يي دارد. به زعم دستگاه‌هاي اطلاعاتي امنيتي امريكا، القاعده شبه جزيره عربستان يكي از خطرناك‌ترين شاخه‌هاي اين شبكه است. اين گروه پس از 11 سپتامبر 2001 و حمله امريكا به افغانستان در شرق يمن اعلام موجوديت كرد و در ميان ناآرامي‌هاي پس از سقوط علي عبدالله صالح، رييس‌جمهوري سابق يمن، در سال ۲۰۱۱ در اين كشور فقير قدرت بيشتري گرفته است.
اكنون اوضاع امنيتي اين كشور با بازگشت سوءقصدهاي انتحاري از سوي القاعده در قالب جنگ با شيعيان يمني، نيروهاي بين‌المللي افزايش يافته است. به گزارش فرانس 24 در طول شصت روز اخير سفارتخانه امريكا در يمن سه بار مورد حمله قرار گرفته است. نخستين حمله در بيست و پنجم سپتامبر با راكت بود. در ششم نوامبر با دو ماده انفجاري حمله ديگري رخ داد كه در لحظه آخر خنثي شد. يعني چند دقيقه قبل از اينكه كاروان سفارتخانه امريكا از ساختمان خارج شود. اينها پاسخي به حملات پهپادهاي امريكايي در يمن بود. در حملات اخير پهپادهاي امريكايي دو رهبر القاعده كه براي سر آنها پنج ميليون دلار جايزه تعيين شده بود، كشته شده‌اند. در نتيجه با وقوع حادثه اخير احتمالا حمله به منافع امريكا در يمن افزايش بيشتري خواهد داشت. به عبارت ديگر يمن به سرزمين جنگ و
تقابل مستقيم بين القاعده و امريكا تبديل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون