• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3126 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ آذر

كنفرانس گفت‌وگوي منامه

ارايه راهبرد جنگ با داعش

موضوع داعش در چند ماه اخير موجب گردهمايي‌هاي بسياري ميان مقامات منطقه و جهان شده است، اما در ميدان نبرد هنوز جنگ با اين گروه تروريستي چندمليتي در عراق و سوريه ادامه دارد. به باور بسياري از ناظران جنگي كه داعش به آن دامن زده و به واسطه آن همچنان مي‌تواند شمار زيادي نيرو از اقصي نقاط جهان جذب كند، جنگ انديشه است. استراتژي جنگ درون مذهبي و مبارزه با كفار كه داعش از آن دم مي‌زند به اضافه منابع مالي زيادي كه به دلايل گوناگون در اختيار دارد، اين گروه تروريستي را به غده سرطاني تبديل كرده كه با وجود تلفات بسيار همچنان قدرت رشد تومورگونه در هر كجاي جهان را دارد. اين موضوعي است كه اين‌بار ظاهرا در كنفرانس منامه بحرين مورد بررسي نمايندگان كشورهاي حاضر كه عمدتا عربي و در حاشيه خليج فارس هستند، قرار گرفته است، كشورهايي كه برخي از آنها متهم به ايجاد و تقويت داعش هستند.
با اين حال بر اساس گزارش‌ها، وزراي خارجه بحرين و مصر در نشست منامه بر اهميت وجود يك استراتژي كامل جهت از بين بردن داعش تاكيد كرده و عنوان داشته‌اند: نبايد روند مبارزه با تروريسم محدود به حملات نظامي باشد. خالد بن احمد آل خليفه، وزير خارجه بحرين گفته است «حملات ائتلاف و عمليات ارتش عراق پيشروي‌هاي داعش را در اين كشور متوقف كرده است اما براي از بين بردن تروريسم كافي نيست. بايد راه‌حل‌هاي انديشه‌يي در پيش گرفته شود تا مانع از عضويت افراد جديد به داعش شود و در عين حال بايد تلاش‌هايي براي توقف حمايت‌هاي مالي از گروه‌هاي تروريستي صورت بگيرد.»در همين حال سامح شكري، وزير خارجه مصر با بيان اينكه از بين بردن انديشه داعش زمان خواهد برد، تاكيد كرد: مقابله با داعش از طريق يك انديشه مخالف صورت مي‌گيرد. وي با بيان اينكه قاهره در اين زمينه دست به تلاش‌هايي مي‌زند، گفت: كنفرانس اخيري كه در الازهر برگزار شد تاكيد كرد كه اسلام از تروريسم داعش مبرا است. اما هوشيار زيباري، وزير دارايي عراق كه كشورش يكي از ميدان‌هاي مبارزه عليه داعش است نيز با بيان اينكه حمايت‌هاي بين‌المللي نقش برجسته‌يي را در توقف پيشروي‌هاي داعش ايفا كرده، پايه و اساس موفقيت‌آميز بودن مقابله با داعش در عراق را آشتي ملي دانسته است. بر اساس گزارش‌ها در اين همايش كه سيد حسين موسويان، عضو سابق شوراي امنيت ملي ايران نيز حضور داشت، وي بر لزوم همكاري ميان ايران، كشورهاي حوزه خليج فارس، مصر و تركيه براي تشكيل ائتلاف منطقه‌يي براي از بين بردن داعش تاكيد كرد. اين كنفرانس كه از روز گذشته با حضور وزراي‌ خارجه مصر، انگليس، كانادا، عراق و امارات و همچنين وزراي دفاع فرانسه، يمن و انگليس و نمايندگاني از عربستان و ديگر كشورهاي عربي آغاز شد، حاضران در خصوص برخي مسائل منطقه‌يي و بين‌المللي همچون مساله فلسطين، مذاكرات هسته‌يي ايران، بحران سوريه و همچنين ديگر مسائل خاورميانه گفت‌وگو مي‌كنند. در همين حال فيليپ هاموند، وزير خارجه انگليس اعلام كرده است كه مذاكرات منامه فرصتي براي بررسي مسائل منطقه با شركا در كشورهاي حوزه خليج فارس است.

انگليس در بحرين پايگاه نظامي مي‌سازد

دولت بحرين اعلام كرد كه توافقنامه‌يي نظامي براي ايجاد يك پايگاه پشتيباني نظامي براي نيروي دريايي انگليس بين دو كشور امضا شده است. اين توافقنامه در حاشيه نشست گفت‌وگوهاي منامه بين وزراي خارجه دو كشور امضا شد و براساس آن يك پايگاه لجستيكي براي حمايت و پشتيباني از نيروي دريايي انگليس در خليج فارس، در بحرين احداث خواهد شد. به گفته مسوولان بحريني اين مركز در پايگاه نيروي دفاعي بحرين در بندر سلمان اين كشور احداث خواهد شد و وظيفه پشتيباني از نظاميان انگليسي مستقر در بحرين را برعهده خواهده گرفت. لازم به ذكر است از زمان خروج رسمي انگليس از خاورميانه در سال ۱۹۷۱، اين اولين پايگاه نظامي دايمي اين كشور در منطقه است. طرفين بعد از چندين ماه مذاكره بر سر اين پيمان به توافق رسيدند و بر اساس آن، نيروي دريايي سلطنتي انگليس يك پايگاه شش ميليون پوندي در بحرين ايجاد خواهد كرد. در حال حاضر امريكا در بحرين پايگاه نظامي دايمي دارد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون