• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3348 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ شهريور

ده‌ها پناهجوي ديگر در آب‌هاي يونان غرق شدند

امتداد سمفوني مرگ در مديترانـه

در حالي كه ايهم احمد، پيانيست پناهجوي فلسطيني در سوريه، سفر پرخطر به يونان را برگزيده، يعني خطر جست‌وجوي زندگي در آن سوي آب‌هاي مديترانه كمتر از ماندن زير آتشباري‌هاي خاورميانه است. اما ظاهرا رفته رفته شمار قربانيان جست‌وجوگران زندگي در آب‌هاي اروپا به شمار قربانيان جنگ در سوريه نزديك مي‌شود. بر اساس آخرين گزارش‌ها، در حالي كه روز گذشته يوناني‌ها در سومين انتخابات ملال آور به پاي صندوق راي رفته بودند، آب‌هاي اين كشور جان ده‌ها پناهجوي سوري ديگر را گرفتند. روز گذشته در پي غرق شدن يك كشتي نزديك جزيره لسبوس يونان در درياي اژه، بيش از 20 پناهجو ناپديد شدند. اسپيروس گالينوس شهردار لسبوس مي‌گويد: «چنين حوادثي هر روز در اينجا رخ مي‌دهد».

خبرگزاري رويترز نيز از آتن گزارش داد، مليت افراد ناپديد شده هنوز مشخص نيست، اما جست‌وجو براي يافتن آنها آغاز شده است. گارد ساحلي يونان اعلام كرده است كه با همكاري يك فروند بالگرد آژانس مرزي اروپا 20 نفر را نجات داده است ولي نجات‌يافتگان تاكيد كرده‌اند كه حداقل 26 نفر ديگر در قايق بوده‌اند. بر اساس گزارش‌ها روز شنبه نيز 13 تن از آوارگان در آب‌هاي يونان جان باختند كه يك دختر بچه پنج ساله نيز بين آنها بود. هفته گذشته نيز 15 تن از 34 نفري كه براثر واژگون شدن قايق درگذشتند، كودك بودند. جزيره لسبوس يونان يكي از مناطقي است كه با موج فزاينده ورود مهاجران سوري روبه‌رو شده است.

كميسارياي عالي آوارگان سازمان ملل متحد با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرده كه از 442 هزار و 440 جنگ‌زده و آواره‌اي كه از ابتداي سال جاري ميلادي از درياي مديترانه گذشته‌اند، حدود دو هزار و 921 نفر غرق شده‌اند. بر اساس اين گزارش چهار هزار نفر روزانه خود را بدون آينده‌اي روشن به جزيره يونان مي‌رسانند و از يك كشور به كشوري ديگر در تردد هستند.

شواهد نشان مي‌دهند جنگ‌ها و ناآرامي‌هاي خاورميانه و شمال آفريقا كه به افزايش شمار آوارگان منجر شده و همين امر اروپا را با بزرگ‌ترين بحران مهاجرت پس از جنگ جهاني دوم مواجه كرده است. جنگ سوريه در اين ميان نقش بسياري زيادي در تشديد اين بحران داشته است. تاكنون بيشتر آوارگان سوري به سه كشور تركيه، لبنان و اردن پناه برده‌اند و اين سه كشور نزديك به چهار ميليون آواره را پذيرفته‌اند. اما در ماه‌هاي اخير شمار زيادي از آنها راه مهاجرت غيرقانوني به اروپا از طريق درياي مديترانه را برگزيده‌اند.

بر اين اساس به گفته مقامات آنكارا نيروهاي امنيتي تركيه مامور شده‌اند، مانع جريان پناهجويي به يونان و اروپا شوند. اين نيروها روز شنبه حدود هزار مهاجر سوري را كه در بزرگراهي در حوالي شهر اديرنه نزديك مرز يونان تجمع كرده بودند، متفرق كردند. تعدادي از اين آوارگان با اتوبوس به اردوگاه موقت و گروهي ديگر نيز به شهرهاي دورتر از قبيل استانبول و ازمير فرستاده شدند. اين دومين اقدام مهاجران براي گذر از مرز تركيه و يونان در روزهاي اخير است. احمد داوود اوغلو، نخست وزير تركيه، در نشستي در همين زمينه گفت: «بعد از اين جلسه، من شخصا به رهبران اروپا نامه مي‌نويسم، مشكلات شما را به آنها مي‌گويم و يك فراخوان بين‌المللي براي كمك به آوارگان سوري به راه مي‌اندازم.»

منابع ترك مي‌گويند بيش از دو ميليون آواره سوري و عراقي در تركيه به سر مي‌برند. به دليل شرايط دشوار زندگي و مشكلات فراوان از جمله بيكاري در اين كشور، روز به روز برشمار آوارگاني كه تلاش مي‌كنند خود را به كشورهاي اروپايي برسانند افزوده مي‌شود. در عين حال از آنجايي كه خطر غرق شدن قايق‌هاي مهاجران در دريا هست، هر روز تعداد بيشتري از پناهجويان به سوي نقطه مرزي «بازاركوله» مي‌روند تا از راه زميني به يونان برسند.

گفتني است اوايل ماه جاري نيز تصاوير مربوط به غرق شدن آيلان كردي كودك سه ساله سوري در سواحل تركيه، احساسات مردم در سراسر جهان را برانگيخت و فشار زيادي را به رهبران اروپايي وارد كرد تا واكنش مناسب‌تري را نسبت به بحران آوارگان نشان دهند.

 

آخرين خبــر

بر اساس آخرين اخبار 13 پناهجوي ديگر زماني كه تلاش داشتند خود را از طريق آب‌هاي تركيه به يونان برسانند، بر اثر واژگون شدن قايق‌شان جان باختند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون