• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3126 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۶ آذر

گفت‌وگوي «اعتماد» با جعفر درويش‌زاده، رييس فدراسيون ژيمناستيك

فدراسيون به‌دنبال ژيمناستيك‌كاران ايراني مهاجر

  مليكا اسدي/  شايد اگر امروز بگويند يك بازيكن مهاجر ايراني ديگر به تيم ملي فوتبال دعوت شده است كسي تعجب نكند اما به تازگي پاي ورزشكاران ايراني مهاجرت كرده به ورزش‌هاي ديگر هم وارد شده است. ژيمناستيك يكي از رشته‌هايي است كه مي‌خواهد استفاده از اين‌گونه بازيكنان را تجربه كند. فدراسيون ژيمناستيك در نظر دارد براي تقويت اين رشته بازيكنان مهاجر ايراني را شناسايي كند تا شايد با حضور آنها در مسابقات سهميه المپيك نتايج بهتري كسب كند. مسوولان ژيمناستيك كشور تمام سعي خود را مي‌كنند تا در اولين قدم مقدمات حضور بازيكني ايراني – قزاقستاني را در ايران فراهم كنند. همين مساله سبب شد تا با جعفر درويش‌زاده، رييس فدراسيون ژيمناستيك در خصوص سياست‌هاي جديدش در اين خصوص به گفت‌وگو بنشينيم.

   بالاخره حضور ميلاد كريمي بازيكن ايراني-قزاقستاني در ايران قطعي شد؟

قبلا هم نمونه حضور بازيكنان ايراني مهاجر را در فوتبال و حتي در برخي رشته در بخش بانوان ديدم كه حركت خوبي بود. در ژيمناستيك هم پدر آقاي كريمي به فدراسيون آمدند و صحبت‌هايي در خصوص حضور پسرشان كردند. ما هم صحبت‌هاي‌شان را به كميته‌ ملي‌المپيك انتقال داديم و آنها هم مشتاقانه استقبال كردند منتها چون در جريان بازي‌هاي اينچئون بود پيگيري كار ايشان به تاخير افتاد. بعد از اينچئون از طريق كميته ملي المپيك نامه‌نگاري شد و ما هم نامه را به شوراي برون مرزي ارايه داديم و اين موافقت انجام شد كه اين بازيكن به ايران بيايد. اما چون اين بازيكن در ماه جاري در مسابقات روسيه شركت كرده در دي ماه مي‌تواند به ايران بيايد.

   بعد از ورودش به ايران بلافاصله در اردوهاي تيم ملي شركت مي‌كند يا برنامه ديگري براي او داريد؟

 وقتي كريمي به ايران آمد به مدت يك ماه در طرح آزمايشي ما شركت خواهد كرد. در آنجا زير نظر مربيان مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد تا ببينيم با همسن و سالانش چقدر تفاوت دارد و تا چه ميزان مي‌تواند براي اهداف آينده ما كه المپيك ريو و بازي‌هاي قهرماني مردان آسيا در توكيو ژاپن است مفيد باشد. ايشان وارد 16 سال شده است و طبق سنش سعي مي‌كنيم يا در رده جوانان و يا بزرگسالان از او استفاده كنيم .

   ميلاد كريمي تنها فرد مهاجر است كه به دنبال او هستيد يا بازيكنان ديگري هم  هستند؟

بله الان يك مهاجر ايراني ديگر هم هست كه پدرش ايراني و مادرش رومانيايي است منتها هنوز مكاتبه رسمي نشده است. آقاي رسولي كه يكي از مسوولان قديمي فدراسيون بودند او را در امريكا ديدند و طبق استعلامي كه كرديم بازيكن خوبي هستند. البته اين بازيكن هم بايد فيلم مسابقاتش را بفرستد تا مورد بررسي قرار بگيرد. البته همه اينها بسته به اين است كه موافقت وزارت ورزش و كميته ملي المپيك جلب شود و اين بازيكن مشكل ورود و خروج نداشته باشد.

   چه تضميني وجود دارد كه با حضور بازيكنان مهاجر ايراني بازيكنان داخلي فراموش نشوند و اتفاقاتي مشابه آنچه در فوتبال رخ داد تكرار نشود؟

 نه اتفاقا هدف‌مان اين است كه به ورزشكاران داخلي انگيزه بدهيم. چون حضور بازيكنان جوان مهاجر ايراني، تازه نفس و فني در بدنه تيم جوانان و نوجوانان و بزرگسالان مي‌تواند تاثير بسياري در ايجاد رقابت بين بازيكنان داشته باشد. اين به اين معني نيست كه با آمدن بازيكنان مهاجر ايراني از ورزشكاران خودمان غافل شويم. يكي از هنرهاي مديريتي اين است كه شما در پايگاه‌هاي استعداديابي كه بخشي از آن داخلي و بخشي برون مرزي است افراد مستعد را پيدا كنيد و در جهت رشد و توسعه حركت كنيد.

   برنامه‌هاي‌تان در زمينه استعداديابي چيست؟

به نظر ما كودكان چهارساله به آن حد از توانايي رسيده‌اند كه در ژيمناستيك آموزش ببينند. ما جهت استعداديابي كميته مهدكودك را تشكيل داديم. مربياني تربيت كرديم كه به مهد كودك‌ها مي‌روند وبا توجه به كمبودهايي كه از لحاظ امكانات وجود دارد با همان ابزار كم به كودكان آموزش‌هاي ابتدايي ژيمناستيك را مي‌دهند. كارشناسان هم افراد مستعد را انتخاب مي‌كنند.

   استعداديابي در ژيمناستيك فقط به مهدكودك‌ها ختم مي‌شود؟

مرحله بعدي هم داريم. هر چند ماه يك بار به خصوص در تابستان‌ها از طريق هيات‌هاي استاني افراد مستعد را از سراسر كشور به تهران دعوت مي‌كنيم. اين افراد هم در خانه ژيمناستيك زير نظر مربيان و مشتركا همراه تيم ملي تمرين مي‌كنند. يك مربي اوكرايني به ايران دعوت كرده بوديم كه سال گذشته قراردادش تمام شد و به كشورش بازگشت. او را به صورت ادواري حداقل به 18 استان برديم تا در استعداديابي ياري‌مان كند.

   اين برنامه‌ها راضي كننده بوده است؟ به اهدافي كه مدنظرتان بود رسيديد؟

معمولا اين افراد توسط كارشناسان ما استعداديابي مي‌شوند، آنها هم با توجه به فيزيك و يا مهارت‌هاي اين بازيكنان آنها را انتخاب مي‌كنند. ما يك تعداد از افراد مورد نظرمان را از همين راه پيدا كرديم، يك سري ديگر هم از طريق مسابقات آموزشگاه‌ها برگزيده شدند. كادر برگزاري اين مسابقات همه از فدراسيون هستند و اگر آموزش و پرورشي باشند به شكلي سمتي در فدراسيون دارند. فدراسيون و آموزش و پرورش با همكاري يكديگر اين مسابقات را برگزار مي‌كنند. آخرين مرحله اين رقابت‌ها هم سال گذشته در تبريز بود كه حدود 45 نفر در سراسر كشور نخبه‌يابي شدند و ما ليست آنها را برداشتيم و ان‌شاءالله براي مسابقات برون مرزي در بخش نوجوانان و جوانان آسيا از آنها استفاده مي‌كنيم تا به مرور پشتوانه تيم ملي ما شوند.

   طرح «عضوگيري» كه براي تامين منابع مالي فدراسيون در نظر داشتيد به كجا رسيد؟

ما قبلا اين طرح را به وزارت ورزش ارائه كرديم كه آنها هم استقبال كردند. اين طرح را با نماينده هيات‌هاي استاني عملياتي كرديم. تا الان افراد زيادي در اين طرح ثبت نام كرده‌اند و مبلغي را به هيات استان‌هاي مربوطه دادند كه مقداري از اين مبلغ را خود هيات استان‌ها برمي‌دارند و مابقي آن به فدراسيون مي‌رسد و ما هم در ارتباط با مسابقات و برگزاري دوره‌هاي آموزشي آن را هزينه مي‌كنيم. در حال حاضر بيش از 250 هزار نفر داوطلب ژيمناستيك در اين طرح عضو  هستند.

   نصرالله سجادي، بعد از بازي‌هايي آسيايي قول حمايت بيشتر از ژيمناستيك را داد، آيا تا الان حمايتي از فدراسيون صورت گرفته است؟

در اين زمينه از ما دو پروژه خواستند كه يكي از پروژه‌هاي ما تاسيس آكادمي ژيمناستيك بود. ما در اين خصوص با رييس فدراسيون جهاني ژيمناستيك مكاتبه كرديم و ايشان نيز موارد مربوط به تاسيس آكادمي را برايمان ارسال كردند و ما هم در تلاش هستيم تا آن را اجرايي كنيم. ما درخصوص اهداف‌مان در سال آينده كه حضور در تورنمنت‌هاي بين‌المللي و حضور نهايي در مسابقات قهرماني مردان آسيا است درخواست‌هايي شامل افزايش بودجه و تامين هزينه‌هاي اعزام را به وزارت ورزش ارائه داديم. در جلسه‌يي كه روساي فدراسيون‌ها با مسوولان وزارت ورزش داشتند سجادي اعلام كردند منتظر هستند تا فدراسيون‌هاي ديگر نيز برنامه‌هايشان را اعلام كنند تا ميزان بودجه براي سال آينده تعيين شود.

   در جريان اجلاس جهاني ژيمناستيك كه اخيرا در آن شركت داشتيد چه مباحثي مطرح شد؟

معمولا در اجلاس جهاني دستور جلسه مشخص است؛ ابتدا سخنراني رييس فدراسيون جهاني است و بعد اعضاي كميته‌ها. يك سري پيشنهادات و اهداف هم براي المپيك ريو ترسيم شد. ما بيشتر در ارتباط با كشورهاي غرب آسيا صحبت كرديم كه ديدارهاي چندجانبه با آنها داشته باشيم كه با استقبال مواجه شد. راه موفقيت ما هم در بخش جوانان و نوجوانان حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي است. البته لازمه همه اينها بودجه و اعتبارات است.

   باتوجه به شرايط موجود و برنامه‌هايي كه در سر داريد آينده ژيمناستيك را در ايران چطور مي‌بينيد؟

اگر نگاه ويژه‌يي به ورزش‌هاي پايه مانند ژيمناستيك بشود نه تنها در ژيمناستيك بلكه در ساير رشته‌ها نيز شاهد موفقيت‌هاي بسياري در سطح جهاني خواهيم بود. من فكر مي‌كنم در حال حاضر با توجه به نگاهي كه مسوولان ورزش كشور به ورزش‌هاي پايه و مخصوصا ژيمناستيك دارند، اگر افزايش بودجه و تاسيس آكادمي ژيمناستيك در ايران هم تحقق پيدا كند دور از انتظار نيست كه در آينده موفقيت‌هاي بيشتري كسب كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون