• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3359 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر

تندر 09 اتوماتيك، يك سر و گردن بالاتر از استانداردها

اين روزها زندگي شهر نشيني براي همه يك ويژگي مشترك دارد كه نامش ترافيك است. بسياري از ما هر روز ساعاتي را در ترافيك مي‌گذرانيم و گاهي با گوش كردن به موزيك مسكني به فضاي خسته‌كننده‌اش تزريق مي‌كنيم.

اما براي گيربكس دستي خودرويمان مسكني وجود ندارد و مدام مجبور به نيم كلاچ كردن و تعويض دنده هستيم؛عملي كه شايد آنقدرها به چشم نيايد اما باعث افزايش خستگي در بدن و بالا رفتن استهلاك خودرو مي‌شود. احتمالا به دليل قرار داشتن محل كار يا منزل در نقاط شلوغ شهر، بايد به اجبار اين ترافيك طاقت فرسا را تحمل كنيم اما به نظر شما راه‌حلي براي آرامش جسم و روح در ترافيك وجود دارد؟ احتمالا شما هم مي‌خواهيد يك خودروي مجهز به گيربكس اتوماتيك را پيشنهاد كنيد تا از شر تعويض دنده‌هاي مداوم خلاص شويد. اما كدام خودرو و با چه ويژگي‌هايي؟

 

مناسب‌ترين خودروي مجهز به گيربكس اتوماتيك در ايران

خودروهاي مختلفي در بازار خودروي كشور وجود دارند كه با گيربكس اتوماتيك ساخته مي‌شوند. يكي از اين خودروها تندر 90 اتوماتيك است كه حدود سه سال از عرضه آن توسط ايران‌خودرو مي‌گذرد. تندر اتوماتيك فقط توسط ايران‌خودرو توليد مي‌شود و بايد گفت يك سرو گردن از تندر 90 استاندارد بالاتر است. هر چند پيشرانه اين خودرو همان نمونه 6/1ليتري تندر 90 است كه مي‌تواند 105 اسب بخار نيرو توليد كند و نمودار گشتاورش هم تا 140 نيوتن متر در دور 3750 بالا مي‌رود اما، گيربكس اتوماتيك اين خودرو داستان ديگري دارد. اين گيربكس توسط كمپاني معروف ZF آلمان طراحي و ساخته شده است. تورك كانورتور (مبدل گشتاور كه وظيفه انتقال گشتاور را در گيربكس اتوماتيك بر عهده دارد) اين گيربكس كه با كد CT2 شناخته مي‌شود، توانايي تحمل گشتاوري تا 240 نيوتن متر را دارد. حتي رنو ورژني از همين گيربكس را بر روي مدل نيمه لوكس مگان نصب كرده، اما نكته جالب اينكه گيربكس مورد استفاده در تندر 90 اتوماتيك به دليل اصلاحاتي كه در تورك كانورتورش صورت گرفته است، دنده‌ها را با فشار كمتري تعويض مي‌كند و دوام آن افزايش يافته است. اين گيربكس كه در حالت تيپ ترونيك هم عملكرد مناسب و بدون تاخيري دارد، مي‌تواند در حالات رانندگي اسپرت عصاي دست راننده باشد. برنامه‌ريزي نرم افزار سامانه الكترونيكي آن به گونه‌اي است كه در شتاب‌گيري‌هاي ناگهاني، اگر تشخيص بدهد كه معكوس كردن دو دنده آسيبي به گيربكس نمي‌رساند، به جاي يك دنده دو دنده معكوس مي‌كشد تا شتاب‌گيري خودرو به بيشترين حد ممكن برسد. به بياني ساده‌تر، گيربكس حتي توانايي معكوس كردن دنده از چهار به دو را دارد. البته از اصلاحات صورت گرفته روي آن نبايد چشم پوشي كرد زيرا كيفيت انتقال گشتاور در گيربكس تندر 90 اتوماتيك، حتي از رنو مگان 2000 سي‌سي هم بهتر است. كيفيت بالاي اين گيربكس باعث شده رنو از آن در كراس اور داستر و چند محصول ديگر نيز استفاده‌كند. از هم خانواده‌هاي ديگر تندر 90 اتوماتيك بايد به رنو ساندرو اشاره كرد كه آن هم از همين گيربكس بهره مي‌برد.

خوشبختانه تندر 90 از باكيفيت‌ترين توليدات داخلي به شمار مي‌رود و همواره در سال‌هايي كه ساخته شده، در بالاترين رده‌هاي كيفي بازار قرار گرفته است. از اين رو تاييديه كيفيت اين خودرو را كمپاني رنو فرانسه و سازمان استاندارد ايران صادر كرده‌اند. مجوزي كه در تاريخ 30 دي ماه سال 1391 از سوي وزارت صنايع و معادن براي توليد تندر 90 اتوماتيك در ايران خودرو صادر شد و براي بزرگ‌ترين خودروساز خاورميانه بيش از 67 ميليارد ريال هزينه در بر داشت. البته كيفيت ساخت بالا و محبوبيت اين خودرو در بازار نشان مي‌دهد ايران خودرو به درستي و هدفمند عمل كرده است.

از جمله قابليت‌هاي ديگر تندر 90 اتوماتيك بايد به قابليت حركت خودرو در مسيرهاي لغزنده اشاره كرد. براي استفاده از اين امكان كافي است از حالت حركت در مسير لغزنده گيربكس كه توسط دكمه‌اي در كنار دسته دنده فعال مي‌شود، استفاده كنيد. در اين حالت گشتاور انتقالي به چرخ‌ها كاهش يافته و خودرو با دنده دو شروع به حركت مي‌كند. اين نوع برنامه‌ريزي در گيربكس اين خودرو باعث مي‌شود ديناميك حركتي تندر در مسيرهاي لغزنده افزايش يافته و چرخ‌ها دچار هرزگردي نشوند. همچنين براي مطلع شدن از وضعيت دنده درگير نيز يك نمايشگر در ميان نشانگرها راننده را راهنمايي مي‌كند. دسته دنده ارتفاع بلندي دارد ولي ارگونومي كابين را برهم نزده است و براي استفاده از آن لازم نيست به جلو خم شويد.

اين تندر اتوماتيك ايران خودرو را مي‌توانيد از روي شكل جديد سپرش تشخيص بدهيد زيرا در بخش زيرين سپر و ورودي‌هاي هوا به سمت رادياتور و ديسك‌هاي چرخ، تغييراتي انجام شده كه اتفاقا اين خودرو را به روز‌تر كرده است. مصرف سوخت 3/8ليتري اين خودرو در سيكل تركيبي نيز يكي از ويژگي‌هاي مناسب آن است كه باعث مي‌شود تندر 90 اتوماتيك به عنوان خودروي مناسب براي تردد در ترافيك شهرها و گذر از جاده‌هاي برون شهري شناخته شود. اين خودرو را بايد جزو ارزان‌ترين خودروهاي مجهز به گيربكس اتوماتيك در كشور به حساب آورد كه البته از نظر كيفيت عملكرد گيربكس نه تنها از همه رقيبان عملكرد بهتري دارد بلكه، حتي مي‌توان گيربكس اين خودرو را با خودروهاي يك كلاس بالاتر نيز مقايسه كرد. جك J5 اتوماتيك يكي از رقيبان تندر 90 اتوماتيك ايران خودرو است كه حجم موتوري معادل 1834 سي‌سي دارد و مقايسه آن با تندر شايد آنقدرها منصفانه نباشد. اما جك حتي با پيشرانه‌اي كه نسبت به تندر 234 سي سي حجيم‌تر است و شش اسب بخار نيز قوي‌تر (قدرت پيشرانه جك J5 به 111 اسب بخار مي‌رسد)، باز هم نمي‌تواند از پس تندر 90 اتوماتيك برآيد و اين پيروزي را بايد به حساب دقت در طراحي ضرايب گيربكس تندر گذاشت. حتي برليانس سري H300 كه به بازار ارايه شده است از نظر قيمت و كلاس‌بندي در رده تندر 90 جاي مي‌گيرد اما با توجه به گشتاور 131 نيوتن متري پيشرانه‌اش نمي‌تواند برنده پيكار با تندر 90 اتوماتيك باشد. برليانس در تيپ مجهز به گيرباكس اتوماتيك حتي از تندر 90 هم چند ميليوني گران‌تر است.

تندر 90 اتوماتيك را بايد خودروي ارتقا يافته‌اي برشمرد كه ضمن حفظ محاسني همچون صندوق عقب 510 ليتري و كيفيت مونتاژ بالا، استهلاك پايين، بازار دست دوم خوب، فراواني قطعات يدكي و خدمات پس از فروش مناسب، مي‌تواند عبور از شهر‌ها و جاده‌ها را براي سرنشينان و به خصوص راننده سهل‌تر كند. ضمنا مصرف سوخت پايين تندر 90 اتوماتيك باعث مي‌شود كم‌تر در صفوف پمپ بنزين بايستيد. همچنين شبكه گسترده خدمات پس از فروش ايران خودرو هميشه مي‌تواند پاسخگوي مشتريان باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون