• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3359 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر

آيين گراميداشت روز جهاني دريانوردي سال 94 در بندر شهيد رجايي

 

آيين گراميداشت روز جهاني دريانوردي در حالي با حضور نماينده عالي دولت در هرمزگان به ميزباني بندر شهيد رجايي برگزار شد كه اقشار و صنوف مختلف درياييان و همچنين مسوولان ارگان‌هاي دريايي استان هرمزگان، خانواده معظم شهدا و جمع كثيري از اصحاب رسانه در اين مراسم حضورگسترده‌اي داشتند.

آيين باشكوه بزرگداشت روز جهاني دريانوردي سال 94 كه خاتمه بخش ويژه برنامه‌هاي هفته دريانوردي در استان هرمزگان بود و حدود سه ساعت به طول انجاميد، علاوه بر نخبگان و پيشكسوتان صنوف مختلف دريايي استان، مسوولان نهادها و دستگاه‌هاي اجرايي مختلفي نيز حضور داشتند كه «جاسم جادري» استاندار هرمزگان، «ابراهيم ايدني» مديركل بنادر و دريا نوردي، «فرشيد دستوان» قائم‌مقام وزير و مديركل راه و شهرسازي استان، ناوسالار يكم «محمودشياري» فرمانده منطقه يكم ندسا، امير دريادار دوم ستاد «رضا عباسي» جانشين فرمانده منطقه يكم نداجا، سرهنگ «احمد دادستاني» فرمانده درياباني استان، «سعيد رنجبر» مديركل هواشناسي، «احمد پويافر» فرماندار بندرعباس و چند مقام مسوول ديگر از جمله شركت‌كنندگان بودند.

اين آيين پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء حوالي ساعت 19 شامگاه چهارشنبه هشتم مهرماه با قرائت آياتي از كلام‌الله مجيد توسط «اسماعيل مكي‌زاده» قاري دريانورد و دبير ستاد برگزاري هفته دريانوردي در استان هرمزگان آغاز شد.

«ابراهيم ايدني» مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان و مدير منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي به عنوان نخستين سخنران اين برنامه مقدم شركت‌كنندگان حاضر در اين آيين باشكوه اعم از خانواده معظم شهدا، مسوولان ارگان‌هاي دريايي مستقر در هرمزگان، مديران دستگاه‌هاي اجرايي، اقشار مختلف دريايي و اصحاب رسانه استان را گرامي داشت.

وي ضمن ارايه گزارشي از اقدامات سازمان بنادر و دريانوردي، برنامه‌ها و راهكارهايي براي تسريع توسعه دريايي و بندري استان را ارايه كرد و ممانعت از فعاليت شناورها و شناورسازي‌هاي غيرمجاز، حفاظت از سواحل و حفظ محيط زيست دريايي، همكاري و شركت تمامي ارگان‌هاي دريايي در طرح‌هاي جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگي دريا، ساماندهي پژوهش‌هاي دريايي از طريق دانشگاه هرمزگان، تشويق جوانان به ورود به حرفه‌هاي دريانوردي، ساماندهي شناورهاي تفريحي و تكميل بيمه دريانوردي را خواستار شد.

پس از آن، «مهدي نوفرستي» معاون امور دريايي اداره كل بنادر و دريانوردي هرمزگان پيام «كوجي سكيميزو» دبيركل سازمان جهاني دريانوردي (IMO) به مناسبت فرا رسيدن 29 سپتامبر (روز جهاني دريانوردي) را براي حضار قرائت كرد.

در ادامه، دو نماهنگ زيبا با موضوع روز جهاني دريانوردي و همچنين معرفي تيم‌هاي مردمي «هميار ناجي» پخش شد كه تحسين حضار و تشويق‌هاي آنان را در پي داشت.

«جاسم جادري» استاندار هرمزگان به عنوان سخنران اصلي برنامه در اين مراسم ضمن تقدير و تشكر از اقدامات اداره كل بنادر و دريانوردي استان در جهت ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب حمل‌و‌نقل دريايي و همچنين مديريت مسافرت‌هاي دريايي كه بدون هيچگونه حادثه‌اي صورت پذيرفته، اقتصاد دريامحور را يكي از راهكارهاي پيشرفت كشور در برنامه ششم توسعه دانست.

وي ابتكار عمل اداره كل بنادر در زمينه گردهم آوردن تمامي ارگان‌هاي دريايي و دستگاه‌هاي دست‌اندر‌كار صنعت حمل و نقل دريايي در يك آيين ويژه با در نظر گرفتن حادثه غمبار منا و ابراز همدردي جامعه دريايي و بندري با بازماندگان اين ضايعه را قابل تحسين دانست.

اين مقام مسوول بر ضرورت ايجاد رشته‌هاي مرتبط با صنايع دريايي درهرمزگان تاكيد كرد و افزود: قرار است با توسعه گردشگري و توريسم دريايي علاوه بر انجام سفرهاي دريايي سهم مردم استان از اقتصاد در دريا افزايش يابد.

جادري با اشاره به اينكه فرهنگ دريانوردي و درياباني بايد از پايه‌هاي ابتدايي در آموزش و پرورش استان‌هاي ساحلي تدريس شود، گفت: وجود صدها شغل در دريا فرصت خوبي براي درآمدزايي است كه بايد توسط سازمان‌هاي مردم نهاد، مطالعه و كار شود.

بخش ويژه اين مراسم، رونمايي از لوگو هميار ناجي و نصب اين لوگو بر سينه استاندار هرمزگان، مديركل بنادر، فرمانده منطقه يكم ندسا و دكتر «نخعي» به عنوان پزشك فوق‌تخصص بيماري‌هاي عفوني به پاس مشاركت داوطلبانه در ارايه خدمات داوطلبانه پزشكي به‌سانحه‌ديدگان دريايي از جمله برنامه‌هايي بود كه در اين آيين به انجام رسيد.

همچنين لوح تقديري از سوي سردار شياري، فرمانده منطقه يكم ندسا به نمايندگي از ارگان‌هاي نظامي دريايي به پاس مشاركت مجدانه و تلاش‌هاي ارزنده مديركل بنادر و دريانوردي استان در راستاي اجراي دقيق كنوانسيون‌هاي بين‌المللي به «ابراهيم ايدني» اهدا شد.

پايان بخش اين آيين باشكوه كه تا حوالي ساعت 22 شامگاه چهارشنبه، هشتم مهرماه ادامه داشت، تجليل از خانواده معظم شهداي دريايي و بندري، تقدير از حدود 20 صنف دريايي و پرسنل برگزيده ارگان‌هاي دريايي استان هرمزگان بود كه بيش از 55 نفر در رشته‌هاي مختلف با اهداي لوح سپاس، تنديس ويژه و هدايايي ديگر مورد تقدير قرار گرفتند.

در پايان با حضور مسوولان ارگان‌هاي دريايي در كنفرانس مطبوعاتي و گرفتن عكس يادگاري در آتليه خبر، پرونده ويژه برنامه‌هاي هفته دريانوردي در استان هرمزگان بسته شد.

بندرعباس - نجمه زارع

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون