• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3359 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر

همزمان با پنجاهمين سالگرد تاسيس دانشگاه صنعتي شريف

دانشگاه شريف صاحب تلويزيون اينترنتي مي‌شود

اعتماد| تا سه ماه آينده و پس از تصويب راه‌اندازي تلويزيون‌هاي اينترنتي از سوي اپراتورهاي زيرنظر صدا و سيما، قرار است گزينه‌اي ديگر به مجموعه رسانه‌هاي تصويري افزوده شود. همزمان با اين اتفاق، دانشگاه صنعتي شريف در پنجاهمين سالگرد تاسيس خود به عنوان نخستين دانشگاه كشور تلويزيون اينترنتي خود را تاسيس مي‌كند.

علاوه بر فيلم‌هاي مستند و كليپ‌هاي كوتاهي با محتواي معرفي اساتيد برتر در حوزه‌هاي پژوهشي، آموزشي، ارتباط با صنعت، مصاحبه دانشجويان نخبه‌برتر و ارايه دستاوردهاي علمي و پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف، روابط عمومي اين دانشگاه اعلام كرده است كه ارايه و نمايش دستاوردهاي فارغ‌التحصيلان دانشگاه، ارتباط آنلاين با خوابگاه‌ها و دانشجويان، تعامل با خانواده‌هاي دانشجويان، تعامل با اساتيد خارج از كشور، معرفي فناوري‌هاي روز، نمايش كلاس‌هاي درسي، نمايش تاريخ و فعاليت‌هاي گذشته دانشگاه و پخش مراسم ديني، فرهنگي و هنري از ديگر برنامه‌هايي است كه روي تلويزيون اين دانشگاه قرار خواهد گرفت. اميرحسين اسدي، مدير روابط عمومي اين دانشگاه در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد كه برنامه‌ريزي براي تاسيس تلويزيون از دو ماه گذشته آغاز شده است: «تلويزيون اينترنتي يك پروژه ملي است كه از سه ماه آينده كار خود را آغاز مي‌كند. با داشتن يك ستاپ باكس ويژه (گيرنده ديجيتال) همه مي‌توانند امواج اين شبكه‌ها را از اينترنت روي تلويزيون خود بگيرند و البته از طريق هر ابزار ديگري مانند تبلت و تلفن‌هاي هوشمند نيز قابل دريافت خواهد بود. دانشگاه شريف به عنوان دانشگاهي كه روي آماده‌سازي تجهيزات و قسمت‌هاي زيربنايي راه‌اندازي اين پروژه مشاركت داشته حالا با يكي از اپراتورهاي زيرنظر سازمان صدا‌و سيما براي تاسيس تلويزيون اينترنتي خود همكاري دارد تا به عنوان نخستين دانشگاه كشور از امكاناتي كه خود در تهيه آن نقش داشته است براي راه‌اندازي تلويزيون خود اقدام كند.» دو تا سه ساعت برنامه با توليد محتوايي كه توسط خود دانشگاه صورت مي‌گيرد، قرار است برنامه‌هاي نخستين تلويزيون دانشگاهي كشور را تشكيل دهد. اما چرا يك مجموعه دانشگاهي نياز به تاسيس شبكه تلويزيوني دارد؟ اسدي مي‌گويد: «ما نياز داريم تا خودمان را به جهان و جامعه معرفي كنيم. اين امكاني است كه در ساير كشورهاي جهان از آن استفاده مي‌شود و حالا ما هم قصد داريم از آن استفاده كنيم چون حالا ديگر زماني نيست كه بتوانيم تنها به متن و وب‌سايت محدود شويم. از طريق تلويزيون اساتيد مي‌توانند مقالات ISI خود را براي همه تبيين كنند، دانشجويان در دورافتاده‌ترين شهرها مي‌توانند از كلاس‌هاي درس دانشگاه شريف استفاده كنند و حتي با استفاده از امكاناتي كه تعريف مي‌شود، قادر خواهند بود سوال خود را در همان جلسه از استادي كه مشغول به تدريس است، بپرسند.» با گذشت 50 سال از تاسيس صنعتي شريف به عنوان نخستين دانشگاه تخصصي فني و مهندسي در كشور، اين دانشگاه تلاش دارد تا به فهرست اقداماتي كه براي نخستين‌بار در اين دانشگاه صورت مي‌گيرد، بيفزايد.

50سال بعد؛ محدوديت فضاي فيزيكي

سال 1344 حكم تاسيس دانشگاه صنعتي آريامهر امضا شد و سال پس از آن نخستين دوره دانشجويان وارد اين دانشگاه شدند تا كار آموزش در دانشگاهي كه قرار بود همتراز با دانشگاه‌هاي برجسته دنيا بايستد، آغاز شود. حالا با گذشت پنج دهه، ستاد بزرگداشت پنجاهمين سال تاسيس دانشگاه صنعتي شريف تلاش دارند تا تاكيد كنند كه ايستادن در كنار برجسته‌ترين مراكز آكادميك دنيا همچنان در صدر برنامه‌هاي مديران، هيات علمي و كاركنان قرار دارد. رييس ستاد بزرگداشت پنجاهمين سال تاسيس دانشگاه صنعتي شريف در گفت‌وگو با «اعتماد» به دلايل اهميت جشن پنجاهمين سالگرد اشاره مي‌كند، يكي از آنها تاكيد بر نقش صنعتي شريف در توسعه آموزش عالي است. محمد ميرزايي مي‌گويد: «خيلي از طرح‌هاي ابتكاري در حوزه آموزش عالي ابتدا از دانشگاه‌هاي بزرگ شروع مي‌شوند و بعد به ساير دانشگاه‌ها سرايت پيدا مي‌كنند. خيلي از طرح‌هاي دانشگاهي ابتدا از اين دانشگاه آغاز شده و مجموعه افتخاراتي كه در اين سال‌ها كسب كرده‌ايم از جمله دلايلي هستند كه جشن سالگرد دانشگاه را اهميت مي‌بخشد. از سوي ديگر در دانشگاه ما مجموعه‌هايي هستند كه با نگاه به گذشته و آينده دانشگاه تلاش كرده‌اند تا برنامه سياستي دانشگاه را تدوين كنند تا مسير روشن‌تري در پيش‌روي ما قرار داشته باشد كه البته اين برنامه با نگاه به اسناد بالادستي تهيه شده و ما براي تحقق آن نيازمند حمايت‌ مجموعه‌هاي بيرون دانشگاهي هستيم.»

دانشگاه شريف در آخرين نتايج رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان توسط نظام رتبه‌بندي تايمز در دامنه رتبه بين 401 تا 500 قرار گرفت، جايگاهي كه به نظر ميرزايي هنوز هم تحت‌تاثير «مضايق جدي» اين دانشگاه قرار دارد: «بعد از تاسيس در دهه 50 قرار بر آن شد تا اين دانشگاه به شهر اصفهان منتقل شود. مديران دانشگاه، زمين مورد نياز را در نظر گرفتند، دانشجو جذب كردند و همه كارهاي زيربنايي انجام شد اما با وقوع انقلاب اين كار متوقف ماند. كاركنان دانشگاه به انتقال اعتراض كردند و دولت هم گفت كه اين انتقال صورت نگيرد و در محلي كه قرار بود دانشگاه تاسيس شود، دانشگاه صنعتي اصفهان آغاز به كار كرد. صنعتي شريف هم در محلي ماند كه امكاناتش به صورت موقت تعريف شده بود و به همين دليل و البته آغاز جنگ، برنامه توسعه دانشگاه به تاخير افتاد. در حال حاضر هم دانشگاه به لحاظ امكانات كالبدي مضايق جدي دارد و طبيعتا اين يكي از فاكتورهايي است كه در رتبه‌بندي دانشگاه هم تاثيرگذار است چرا كه در سنجش تراز علمي دانشگاه زيرساخت‌ها و فضاهاي فيزيكي در نظر گرفته مي‌شود و براي توسعه در اين بخش نيازمند حمايت نهادهاي ديگر هستيم.»

يكي از برجسته‌ترين دانشگاه‌هاي جهان كه به مقصد بسياري از رتبه‌هاي برتر كنكور سراسري تبديل شده است با يك خصوصيت ديگر هم شناخته مي‌شود؛ اگر مي‌خواهيد بخشي از جمعيت مهاجران علمي كشور را ببينيد، كافي است چرخي در اين دانشگاه بزنيد. دانشگاه شريف سكوي پرتابي است براي رفتن به معتبرترين دانشگاه‌هاي جهان. ميرزايي معتقد است كه بخشي از اين مهاجرت طبيعي است: «وظيفه دانشگاه، تربيت نيروي انساني متخصص است، طبيعي است كه عده‌اي از دانشجويان در ادامه مسير تحصيل دوست دارند تا به سمت بهترين گزينه‌ها و برجسته‌ترين دانشگاه‌ها بروند اما دانشگاه شريف برنامه‌هايي را هم براي تشويق به ادامه تحصيل دانشجويانش در داخل كشور دنبال مي‌كند. از جمله امكان تحصيل يكپارچه دانشجويان برتر از مقطع ليسانس تا دكترا بدون نياز به شركت در كنكور در مقاطع مختلف. تعداد كمي را از طريق برنامه‌هاي پست دكترا و پيوستن به هيات علمي جذب مي‌كنيم و از سوي ديگر برنامه توسعه مراكز رشد و حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنياني كه فارغ‌التحصيلان ما با آن مراكز همكاري دارند هم اجرا مي‌شود. وظيفه اشتغال به صورت مستقيم بر‌عهده دانشگاه نيست اما در همين حد هم با توجه به امكاناتي كه در دست داريم به نظرم خوب عمل كرده‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون