• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3359 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر

دفاع معاونت زنان از طرح تابعيت ايراني به فرزندان مادران ايراني

تكليف زير 18 ساله‌هاي «مادرايراني» را مشخص كنيم

 

 

اعتماد|طرح اعطاي تابعيت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي كه هفته گذشته، ‌مورد تصويب نمايندگان مجلس قرار نگرفت، ‌مورد بررسي معاونت زنان قرار گرفت. اين طرح كه به تابعيت ايراني فرزندان زنان ايراني كه با مردان خارجي ازدواج كرده‌اند، مي‌پردازد، ‌از لزوم ايجاد تسهيلاتي براي فرزنداني كه هنوز به 18 سالگي نرسيده‌اند، ‌سخن مي‌گويد؛ ‌فرزنداني كه شناسنامه و اوراق هويتي ندارند و به واسطه آن از حق طبيعي تحصيل، ‌درمان، تامين اجتماعي و گرفتن يارانه محروم مي‌مانند.

معاون زنان و خانواده رياست‌جمهوري، ‌در بررسي حقوقي اين طرح، ‌به ايرنا گفت: در پيشنهاداتي كه به معاونت حقوقي داديم، نظر معاونت اين بود كه به جاي اعطاي تابعيت به اين افراد كارت هويت ارايه شود تا آنها بتوانند با آن تا سن 18 سالگي ادامه تحصيل داده و پس از آن نيز طبق قانون مدني خود انتخاب كنند كه تبعه ايران باشند يا نه.

ايجاد تسهيلات و حقوق شهروندي از مواردي بود كه در طرح جديد مورد اشاره قرار گرفته بود. مولاوردي با اشاره به اين موارد اضافه كرد: اين طرح به لحاظ مسائل فرهنگي، اجتماعي و امنيتي تصميم به ايجاد تسهيلات و حقوق شهروندي به جاي شناسايي تابعيت براي اين فرزندان گرفت و فرزندان موضوع اين ماده را همانند شهروندان ايراني از حق تحصيل، بهداشت و درمان رايگان، تامين اجتماعي و يارانه برخوردار ساخت. همچنين اين افراد تا 19 سالگي از پرداخت تعرفه اقامت نيز معاف بودند، در واقع با توجه به اينكه طرح هدفمندي يارانه‌ها نسبت به شهروندان ايراني نيز در دست بررسي قرار داشت و از سوي ديگر، آمار رسمي از تعداد مشمولان اين طرح در دست نبود، پيش‌بيني بهره‌مندي اين افراد از يارانه و معافيت آنها از پرداخت تعرفه اقامت، تبعات منفي بي‌شماري را از جمله تشويق به زاد و ولد بيشتر اين افراد به همراه داشت.

اما ايرادات وارده از سوي معاون رييس‌جمهوري به اين طرح حول محور پنج سال متوالي يا متناوب زندگي كردن اين افراد در ايران بود. او در اين خصوص گفت: ماده يك اين طرح، اشاره به اين داشت كه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي بعد از رسيدن به سن 18 سال، به شرط تولد در ايران و علاوه بر آن به شرط داشتن پنج سال سكونت متوالي يا متناوب قبل از سن 18 سال در ايران، مي‌توانند تقاضاي تابعيت ايراني كنند. اما بسياري از كودكاني را كه فاقد اين دو شرط هستند، از توسعه شمول ماده خارج كرده بود؛ فرزنداني كه در خارج از ايران به دنيا آمده باشند يا تمام عمر را به همراه مادر ايراني خود در آن كشور سپري كرده باشند، مشمول حمايت اين قانون نمي‌شود.

وي توضيح داد: همچنين ماده 5 طرح، صراحتا نسبت به فرزندان حاصل از ازدواج‌هاي موقت و ازدواج‌هاي بدون رعايت ترتيبات قانوني مندرج در ماده 1060 قانون مدني (يعني الزام زن ايراني به اخذ اجازه از وزارت امور خارجه براي ازدواج با مردان خارجي) يا ازدواج‌هاي ثبت نشده، تعيين تكليف نكرده بود، هرچند بايد توجه داشت چرا كه گاهي اثبات واقعه ازدواج در محاكم قضايي به جهت فقدان مدارك معتبر، با دشواري و طولاني شدن زمان مواجه است. گرچه عنوان طرح بر اعطاي تابعيت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي تصريح داشت، اما مساله تابعيت اين فرزندان را كه تا سن 18 سالگي همچنان لاينحل باقي مانده بود، مطرح مي‌كرد.

كاهش سن سالمندي زنان ايراني به 58 سال

علاوه بر اين معاون رييس‌جمهور، ‌در روز پرمشغله خود، ‌با حاضر شدن در سازمان بهزيستي، به مساله سالمندي زنان پرداخت، مساله‌اي كه با خبر كاهش دوساله سن سالمندي در زنان آغاز شد. مولاوردي، ‌با اشاره به پديده سالمندي زودرس در زنان اظهار كرد: در گذشته سن سالمندي زنان 60 سال بود اما در حال حاضر اين سن به 58 سالگي رسيده است و مسائلي چون افسردگي، بيماري و غيره نيز به اين مساله دامن مي‌زند؛ كه اين عوامل نشان‌دهنده سالمندي زودرس در زنان است.

او ضمن تاكيد بر اين مساله، به زنانه شدن سالمندي اشاره كرد و گفت: ‌در سال 1335 در مقابل هر 100 زن سالمند، 111 مرد سالمند وجود داشت در حالي كه 50 سال بعد از آن يعني در سال 85 در مقابل هر 100 زن سالمند 104 مرد و در سال 90 نيز در مقابل هر 100 زن سالمند 96 مرد سالمند داشتيم. كه اين آمارها حاكي از زنانه شدن سالمندي بوده و اين يك واقعيت براي جامعه ما است.

مولاوردي همچنين به نگهداري زنان سالمند اشاره كرد و گفت: در حال حاضر با پديده‌اي مواجه هستيم و آن اين است كه چون نگهداري زنان سالمند به علت بيشتر بودن نيازهاي آنها در مقابل مردان سالمند سخت‌تر است، تعداد زنان سالمند واگذار شده به مراكز سالمندي بيشتر از مردان است و اين باعث مي‌شود شمار زنان سالمند حاضر در اين مراكز بيش از مردان سالمند باشد.

معاون صندوق جمعيت سازمان ملل نيز در اين نشست با اشاره به زنانه شدن سالمندي گفت: بسياري از زنان سالمند كشور سرپرست خانوار هستند و اين مساله آسيب‌پذيري آنها را در دوران سالمندي بيشتر كرده است.

به گزارش ايسنا، سودابه احمدزاده با تاكيد بر اين مساله افزود: جامعه ما به سمت سالخوردگي رفته و اين سالخوردگي زنانه شده است و بايد براي اين مساله فكري شود تا در آينده تبديل به آسيب نشود. زنان سالمند اگر تنها نباشند و در زندگي همراه و همدمي داشته باشند، آسيب‌پذيري به مراتب كمتري خواهند داشت.

آماري كه توسط معاون صندوق جمعيت در خصوص زنان سالمند سرپرست خانوار اعلام شد از سوي معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي هم تاييد شد، آمار 45 درصدي زنان سرپرست خانوار بهزيستي. حسين نحوي‌نژاد با اشاره به ميزان بازتواني مردان سالمند گفت: اين ميزان در مردان در حال حاضر بيشتر از زنان سالمند بوده و حدودا 8/2 برابر آنهاست. اما ميزان سكونت ملكي در مردان بيش از 73 درصد است در حالي كه تنها 27 درصد زنان سالمندان سكونت ملكي دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون