• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3387 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۷ آبان

مردم بدون تعصب به زنان راي مي‌دهند

سهيلا جلودارزاده٭

انتخابات اين دفعه خاص است، با مشاركت30 درصدي زنان موافقيم. اگر بنا باشد ائتلافي باشد موافقيم حتما اعمال شود و فكر مي‌كنم اگر احزاب، اين را نپذيرند، شايد خانم‌ها بر اساس تعداد درصد موردنظرشان يك ليست زنانه هم منتشر كنند. بايد نيروهاي سراسر كشور شناسايي شوند. خانم‌هايي كه براي ورود به مجلس مي‌توانند و آمادگي دارند، با ائتلاف كشوري مي‌توانند مورد حمايت قرار گيرند.

كمبود وجود زنان در مجلس محسوس است. اين بازگشتي كه در قوانين و مقررات داشتيم و مصوبه‌هايي كه كانون خانواده را حتي مورد تهديد قرار داده، بايد اصلاح شوند. وقتي مساله مهريه و وصولش محدود شده، در صورتي كه مهريه حكمي شرعي است و ميزانش هم به توافق طرفين بستگي دارد، با اين اتفاق، ‌طلاق براي مردان راحت‌تر مي‌شود و آمار خانواده‌هاي از هم پاشيده بالا مي‌رود.

زنان اگر در مجلس باشند، روي قوانين تخصصي زنان نظر اعمال مي‌كنند و باعث مي‌شوند كانون خانواده به اين شكل مورد مخاطره قرار نگيرد. مسائل اجتماعي، سياسي زنان با هوش هيجاني كه زنان دارند، مي‌تواند اختلافات را كم و فضاي سياسي را ملايم‌تر كند.

بعضي از گروه‌ها، بحث سهميه 25 درصد را مطرح مي‌كنند كه به نظر من زياد با گروه‌هاي ديگري كه 30 درصد را مطرح كرده‌اند، فاصله‌اي ندارد. مهم اين است كه به اين مقدار مشاركت فكر شود و براي رسيدن به آن تلاش شود، هم از سوي زنان و هم مردان. ما ديديم كه خانم‌ها خيلي خوب به خانم‌ها راي مي‌دهند، بعضي شهرستان‌ها كه بايد يك نماينده انتخاب كنند، حتي ديده شده از بين دو نفر، به يك خانم راي دادند.

اين نشان مي‌دهد مردم راي‌دهنده، عناد، دشمني و تعصبي نسبت به زنان ندارند. اين بيشتر در افرادي كه كانديدا مي‌شوند مطرح است و در ميان سياستمداران به جهت اينكه قرار است با زنان رقابت كنند، اين منع را ايجاد مي‌كند.

كما اينكه مدرك تحصيلي نماينده‌هاي مجلس را از ديپلم به ليسانس و فوق‌ليسانس ارتقا دادند كه رقبا را از ميدان بدر كنند. كساني كه راي مي‌دهند در خيلي از شهرستان‌ها حتي شهرهاي ترك زبان كه تعصب بيشتري دارند، مي‌بينيم كه چند خانم نماينده از آن شهرها آمدند و در رقابت آزاد و سالم شركت كردند و گوي رقابت را ربودند.

٭ عضو خانه كارگر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون