• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

شش حمله هماهنگ تروریستی در پاریس، تلخ‌ترین و مرگبارترین فاجعه تروریستی فرانسه پس از جنگ جهانی دوم را رقم زد. در این مجموعه حملات تروریستی تا کنون 130 نفر کشته و بیش از 300 نفر زخمی شده اند

سارا معصومي/ ساعت هشت‌و‌‌نيم شب به وقت پاريس، فرانسوا اولاند در حال تماشاي بازي فوتبال دوستانه آلمان – فرانسه در استاديوفرانس است كه صداي دو انفجار مهيب محافظان وي را از جا بلند مي‌كند. رييس‌جمهور فرانسه استاديوم را ترك مي‌كند و قريب به يك ساعت بعد گزارش تيراندازي در رستوراني درست در پنج مايلي استاديوفرانس منتشر مي‌شود. عقربه‌هاي ساعت به 10 شب رسيد كه سكوت پليس فرانسه شكسته شد و آمار كشته‌شدگان 18 نفر اعلام شد. هنوز پاريس از خواب آرام اروپايي خود بيدار نشده بود كه خبر رسيد در مركز كنسرت باتاكلان تيراندازي‌هايي صورت گرفته است. 10 دقيقه بعد هنوز عقربه‌هاي ساعت به 10:15 نرسيده بود كه خبر گروگانگيري در سالن كنسرت باتاكلان تاييد شد. فرانسوا اولاند ساعت 11 شب كار را با اعلام وضعيت فوق‌العاده تمام كرد و دستور بسته شدن مرزهاي فرانسه را داد. باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده نخستين رهبر بين‌المللي بود كه با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: «ما در مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي كنار يكديگر ايستاده‌ايم.» 20 دقيقه بعد پليس فرانسه تعارف با شهروندان را كنار گذاشته و از دو حمله انتحاري و يك مورد بمبگذاري در نزديكي استاديوفرانس خبر داد. دقايقي بعد خبر شوكه‌كننده اعلام شد: در حالي كه گروگان‌هاي فرانسوي در داخل سالن كنسرت باتاكلان گرفتار شده‌اند صداي تيراندازي‌هاي ممتد و فرياد‌هاي دلخراش به گوش مي‌رسد. پليس به داخل باتاكلان يورش برده و خبر مي‌رسد كه حداقل 100 نفر كشته شده‌اند. عقربه‌هاي ساعت به بامداد روز شنبه مي‌رسد و گفته مي‌شود كه قريب به 130 نفر در شب وحشت پاريس كشته و 200 نفر هم زخمي شده‌اند.

 

شب شوم پاريس

13 نوامبر 2014؛ شب شوم پاريس. شب بازگشت وحشت به اروپا. شب بيم و اميد مهاجراني كه وطن را به اميد رهايي از چنگال گروه‌هاي تروريستي افراط‌گرا مانند داعش و النصره رها كرده و امروز در قلب اروپا هم رنگ آرامش را نمي‌بينند. تصاوير ويديويي و عكس‌هايي كه با دوربين‌هاي موبايل از استاديوم فوتبال تا رستوران محل تيراندازي‌ها و خيابان‌هاي منتهي به سالن كنسرت باتاكلان گرفته شده است يك به يك در فضاي مجازي دست به دست مي‌شود. ديگر براي آگاهي از آنچه در مركز پاريس مي‌گذرد نيازي به حضور فيزيكي نيست و يك خبرنگار امريكايي با ابراز تعجب از آمادگي رسانه‌هاي بين‌المللي براي پوشش لحظه به لحظه اين اتفاق در صفحه توييتر خود مي‌نويسد: «رسانه‌ها آمادگي عجيب و غيرقابل پيش‌بيني در پوشش و انتقال حوادث پاريس از خود نشان دادند اما سيستم‌هاي امنيتي و اطلاعاتي اروپا نتوانستند با چنين آمادگي مانع از تحقق اين حادثه تلخ شوند.» خبرنگاران خود را به نزديكي سالن كنسرت باتاكلان رسانده‌اند. فرانس 24 در اقدامي براي پوشش همه‌جانبه ابعاد اين حادثه سه خبرنگار را در اتاق خبر نشانده تا حوادث جاري در مركز پاريس را از طريق حساب‌هاي توييتري و ديگر شبكه‌هاي مجازي پوشش دهند. ساعتي پس از انتشار خبر كشته شدن گروگان‌هاي سالن كنسرت باتاكلان، ‌شهرداري پاريس به نشانه عزاداري چراغ‌هاي ايفل را خاموش مي‌كند. پاريس در تاريكي و بهت حادثه‌اي فرو مي‌رود كه ابعاد پيدا و پنهان آن تا روشنايي روز فاصله بسيار دارد. شاهدان عيني خاطره‌هاي ضد و نقيضي از لحظه وقوع انفجارها يا تيراندازي‌ها دارند. زن ميانسالي كه در رستوارن نزديكي استاديوفرانس هنگام وقوع حادثه در حال شام خوردن بوده است در اين خصوص مي‌گويد: قاشق غذا در دستم بود كه صداي اصابت ممتد گلوله‌ها به شيشه‌هاي رستوران، همه ما را شوكه كرد. بلافاصله خود را به روي زمين پرتاب كرديم و صورت زني كه در ميز كناري من تا چند دقيقه قبل لبخند مي‌زد غرق خون شد. پس از چند دقيقه سكوت حكمفرما شد و هر كسي به دنبال ردي از نفس كشيدن همراه خود بود.

يك شاهد عيني ديگر در گفت‌وگو با شبكه امريكايي سي‌ان‌ان مي‌گويد: عامل انتحاري فرياد مي‌كشيد: «‌الله‌اكبر» و تيراندازي مي‌كرد. شاهد ديگري كه از سالن كنسرت باتاكلان گريخته است، مي‌گويد: يكي از عاملان تيراندازي پيش از آنكه بي‌هدف آغاز به تيراندازي كند به زبان فرانسه گفت: به خاطر سوريه.

ادامه در صفحه 10

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون