• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3409 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر

پيش‌بيني دولت از يك شاخص مهم

تورم تك ‌ رقمي

وزير اقتصاد مي‌گويد كه در اتفاقي كم‌سابقه ايران، درپايان‌آذر يا نهايت دي‌ماه تورم يك‌رقمي را تجربه مي‌كند

 گروه اقتصادي| خبر تورم تك رقمي در دي ماه را وزير اقتصاد و دارايي روز گذشته تكرار كرد. تك‌رقمي شدن تورم قرار است در تورم نقطه به نقطه به زودي قابل دسترس شود و در ادامه هم تورم سالانه را تحت تاثير خود به مرز تك رقمي برساند. علي طيب‌نيا كه از سوي بسياري از همكاران دانشگاهي‌اش به «آقاي ضد تورم» مشهور است، در راس برنامه‌هاي وزارتخانه متبوعش كنترل تورم را از نرخ 45 درصد در دستور كار قرار داد و تا تك رقمي شدن اين نرخ، سياست‌ها را پيگيري خواهد كرد. حالا او اين‌بار در همايش بيمه و توسعه از عواقب تورم بالا و تاثير آن بر صنعت بيمه صحبت مي‌كند. به عقيده طيب‌نيا يكي از دلايل پايين بودن سهم بيمه‌هاي زندگي از پرتفوي صنعت بيمه تورم بالا در سال‌هاي گذشته بوده است. همان‌طور كه تورم چيزي جز زيان براي اقتصاد ندارد، براي صنعت بيمه هم زيانبار بوده است طوري كه آثار مثبت بيمه زندگي در تورم از بين مي‌رود. وزير اقتصاد با اشاره به روند نزولي نرخ تورم در دو سال اخير، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه و حداكثر دي‌ماه تك رقمي خواهد شد و اين شرايط يكي از موانع توسعه بيمه‌هاي زندگي را رفع مي‌كند. او در اين همايش اخبار خوشايندي هم براي صنعت بيمه داشت. به گفته او ماليات بر ارزش افزوده صنعت بيمه در اصلاحيه قانون حذف مي‌شود. با وجود اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي صنعت بيمه هنوز با شرايط رقابتي فاصله دارد. وزير امور اقتصادي و دارايي يكي ديگر از چالش‌هاي صنعت بيمه را پرداخت ماليات و عوارض دانست و گفت: متاسفانه نه تنها در صنعت بيمه ماليات به خصوص ماليات بر ارزش افزوده دريافت مي‌شود...

 

گروه اقتصادي| خبر تورم تك رقمي در دي ماه را وزير اقتصاد و دارايي روز گذشته تكرار كرد. تك‌رقمي شدن تورم قرار است در تورم نقطه به نقطه به زودي قابل دسترس شود و در ادامه هم تورم سالانه را تحت تاثير خود به مرز تك رقمي برساند. علي طيب‌نيا كه از سوي بسياري از همكاران دانشگاهي‌اش به «آقاي ضد تورم» مشهور است، در راس برنامه‌هاي وزارتخانه متبوعش كنترل تورم را از نرخ 45 درصد در دستور كار قرار داد و تا تك رقمي شدن اين نرخ، سياست‌ها را پيگيري خواهد كرد. حالا او اين‌بار در همايش بيمه و توسعه از عواقب تورم بالا و تاثير آن بر صنعت بيمه صحبت مي‌كند. به عقيده طيب‌نيا يكي از دلايل پايين بودن سهم بيمه‌هاي زندگي از پرتفوي صنعت بيمه تورم بالا در سال‌هاي گذشته بوده است. همانطور كه تورم چيزي جز زيان براي اقتصاد ندارد، براي صنعت بيمه هم زيانبار بوده است طوري كه آثار مثبت بيمه زندگي در تورم از بين مي‌رود. وزير اقتصاد با اشاره به روند نزولي نرخ تورم در دو سال اخير، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه و حداكثر دي‌ماه تك رقمي خواهد شد و اين شرايط يكي از موانع توسعه بيمه‌هاي زندگي را رفع مي‌كند.
معافيت مالياتي براي صنعت بيمه
او در اين همايش اخبار خوشايندي هم براي صنعت بيمه داشت. به گفته او ماليات بر ارزش افزوده صنعت بيمه در اصلاحيه قانون حذف مي‌شود. با وجود اجراي اصل ۴۴ قانون اساسي صنعت بيمه هنوز با شرايط رقابتي فاصله دارد. وزير امور اقتصادي و دارايي يكي ديگر از چالش‌هاي صنعت بيمه را پرداخت ماليات و عوارض دانست و گفت: متاسفانه نه تنها در صنعت بيمه ماليات به خصوص ماليات بر ارزش افزوده دريافت مي‌شود، بلكه عوارض متعددي مازاد بر ماليات هم اخذ مي‌شود به طوري كه حدود 40 درصد درآمد حق بيمه‌ها به عنوان ماليات پرداخت مي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه بايد به سمت حذف ماليات و ماليات بر ارزش افزوده از صنعت بيمه برويم، گفت: لايحه اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده به مجلس تقديم شده است كه در آن حذف ماليات شركت‌هاي بيمه قيد شده است.
9/1 درصد سهم بيمه از توليد ناخالص
طيب‌نيا با بيان اينكه منابع مالي كه در صنعت بيمه تجهيز مي‌شود به رشد اقتصادي و تشكيل سرمايه كمك مي‌كند، اظهار كرد: مديريت صحيح صنعت بيمه مي‌تواند امنيت لازم را براي فعاليت‌هاي اقتصادي و رفاه اجتماعي به وجود بياورد و اگر مقايسه‌اي بين رشد صنعت بيمه در ايران و ساير كشورها داشته باشيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه با وجود رشد صنعت در سال‌هاي اخير هنوز با مقياس‌هاي جهاني فاصله داريم. وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه سهم بيمه‌ها در درآمد جهاني 2/6 شده است، گفت: سهم صنعت بيمه از توليد ناخالص داخلي ايران 9/1 درصد است كه نشان‌دهنده شكاف بزرگ بين رشد صنعت بيمه ايران و جهان است. وي ادامه داد: شاخص بيمه‌هاي زندگي در ايران 2/0 درصد و در جهان 7/3 درصد است، علايم عدم توسعه صنعت بيمه در كشور است، اما نكته ديگري كه مي‌توان استنباط كرد اين است كه ظرفيت‌هاي زيادي پيش روي صنعت بيمه ايران وجود دارد و در صورت به‌كارگيري مناسب ظرفيت‌ها مي‌توانيم رشد قابل توجهي در صنعت بيمه به وجود آوريم. طيب‌نيا با اشاره به چالش‌هاي صنعت بيمه گفت: اولين چالش پيچيدگي‌هاي بازار از وضعيت انحصار به وضعيت رقابتي است. با اجراي سياست‌هاي اصل 44 قدم‌هاي بزرگي براي رفع انحصار برداشته شد و چندين شركت بيمه دولتي به بخش خصوصي واگذار شد اما هنوز با شرايط رقابتي فاصله داريم.
صنعت بيمه ايران شبه انحصاري است
در اين همايش رييس دفتر رييس‌جمهور بر علاج بيماري مزمن و كهنه شده دولت‌زدگي در اقتصاد ايران تاكيد كرد و گفت: مديريت در صنعت بيمه بايد از حالت شبه‌انحصاري به رقابتي تبديل شود. محمد نهاونديان متذكر شد: دولت و مجلس شوراي اسلامي در حمايت از برنامه‌هاي دولت در برنامه ششم كه مبتني بر سياست اقتصاد مقاومتي تدوين شده، تاكيد دارد كه از اين فرصت‌هاي پيش‌رو در فضاي پساتحريم، در اصلاح زيرساخت‌هاي اقتصادي استفاده كند. رييس دفتر رييس‌جمهور با اشاره به گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به صلح آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي كشورمان، افزود: ارايه گزارش آژانس، گام ديگري براي نزديك شدن به برداشتن تحريم‌هاي ظالمانه اقتصادي است. وي با تاكيد بر اينكه آماده شدن صنعت بيمه براي فضاي پساتحريم به معناي روزآمد كردن نيروي انساني و مديريت است، افزود: مديريت در صنعت بيمه بايد از حالت شبه‌انحصاري به رقابتي تبديل شود و اين كافي نيست كه فقط بيمه‌ها در بخش بيمه شخص ثالث به رقابت بپردازند. رييس دفتر رييس‌جمهور گفت: شركت‌هاي بيمه نبايد فقط در حوض خانگي مسابقه بدهند، بلكه بايد خود را براي مسابقه در استخرهاي بزرگ آماده كنند.
رييس دفتر رييس‌جمهور، اخذ ماليات از شركت‌هاي بيمه به ميزان بالا را غيرقابل توجيه دانست و افزود: همواره اقتصاد دولتي به اقتصاد كشورمان ضربه وارد كرده است.
رواج جنگ قيمتي در شركت‌هاي بيمه
بيست و دومين همايش بيمه و توسعه صحبت‌هاي رييس كل بيمه مركزي را نيز شاهد بود. محمدابراهيم امين در اين همايش با اشاره به نزديك شدن به لغو تحريم‌ها از دولت خواست كه از انعقاد قرارداد بيمه‌اي شركت بزرگ ايراني با بيمه‌هاي خارجي ممانعت كند. او توانگري مالي و مديريتي را مهم‌ترين مساله در صنعت بيمه عنوان كرد و گفت: در حال حاضر سرمايه به چالشي اساسي در صنعت بيمه تبديل شده است. وي افزود: شركت‌هاي بيمه به دليل عدم توانايي براي تجديد سرمايه مناسب توانايي پوشش ريسك ندارند در حالي كه بر اساس مصوبه دولت حداقل سرمايه ثبت شركت‌ها تعيين شده است اما به دليل عدم آورده سرمايه از سوي سهامداران و توجيه نداشتن از لحاظ اقتصادي اين سرمايه حداقل در برخي شركت‌ها تامين نمي‌شود. رييس كل بيمه مركزي تصريح كرد: راه‌حل مطلوب اين است كه به جاي تعيين حداقل سرمايه با توجه به بحث توانگري مالي معيار دقيق براي ايفاي تعهدات است، حاشيه توانگري را ملاك قرار دهيم و از دولت بخواهيم اين مصوبه را لغو كند.
عدم تناسب خسارت و حق بيمه
وي مساله ديگر در شركت‌هاي بيمه را رقابت در قيمت عنوان كرد و گفت: شركت‌ها به گونه‌اي عمل مي‌كنند كه حق بيمه متناسب با خسارت تعيين نمي‌كنند و اين به نوعي جنگ قيمتي بين شركت‌ها محسوب مي‌شود كه هم اكنون رواج پيدا كرده است. امين ادامه داد: جنگ قيمتي يكي از آسيب‌هاي جدي است كه مديران صنعت بيمه بايد براي آن چاره‌انديشي كنند. رييس‌كل بيمه مركزي با بيان اينكه صنعت بيمه توانايي ايجاد اشتغال در سطح گسترده را دارد، افزود: با تاسيس يك شركت بيمه با سرمايه 100ميليارد، 300 نفر اشتغال مستقيم و 1000 اشتغال غيرمستقيم از طريق تاسيس نمايندگي‌ها ايجاد مي‌كند. اگر مانع سرمايه از پيش پاي شركت‌ها برداشته شود صنعت بيمه قابليت اشتغال‌زايي بالايي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون