• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3409 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۵ آذر

اظهارات جالب يك دلواپس

نزديك شدن به بهار سياست يعني انتخابات، اين خوبي را دارد كه مطالب و موضوعاتي مورد بحث قرار مي‌گيرد كه پيش از آن كمتر مورد توجه بود. به ويژه هنگام مناظره‌ها اين مطالب بيشتر طرح مي‌شود. روزهاي گذشته در دانشگاه صنعتي شريف مناظره‌اي ميان يكي از اصلاح‌طلبان و يكي از نمايندگان كنوني مجلس كه از تندروان طرفدار آقاي احمدي‌نژاد است برگزار شد كه متضمن نكات بسيار جالبي بود. با توجه به مطالب جالبي كه در اين مناظره گفته شده است چند گزاره مهم وي را نقل و نقد مي‌كنيم تا معلوم شود نيروهاي تندرو طرفدار دولت پيش از چه ساختار فكري تبعيت مي‌كنند.  وي در نقد دولت فعلي و اصلاح‌طلبان گفته است كه: «تا كي قرار است بگوييم اين مشكلات مربوط به گذشته است؟ پس كي قرار است مسووليت امور را خودمان برعهده بگيريم؟» واقعيت اين است كه هنوز هم كساني از دوستان ايشان هستند كه  مشكلات كشور را به رژيم گذشته كه حدود 37 سال (و نه دو سال) از سقوطش مي‌گذرد نسبت مي‌دهند، پس چگونه انتظار دارند كه دولت كنوني هيچ مشكلي را به گذشته يعني فقط دو سال پيش ربط ندهد؟ به‌علاوه اگر ايشان دچار فراموشي نشده باشند حتما به ياددارند كه رييس دولت مورد حمايت آنان تا آخرين سال‌هاي دولتش، عليه دولت‌هاي قبلي حرف مي‌زد در حالي كه دولت و جامعه كم مشكلي را گرفته بود و جامعه و دولت سراسر مشكلي را تحويل داد ولي باز هم از سخنراني عليه قبلي‌ها خسته نمي‌شد

 


به علاوه فارغ از اينكه اين كار درست باشد يا نادرست، طرفداران دولت پيش بايد شجاعت آن را داشته باشند كه از اقدامات آن دولت دفاع كنند، نه اينكه بگويند مشكلات را به گذشته ربط ندهيد. از سوي ديگر چگونه مي‌گوييد كه مشكلات را به گذشته ربط نداد، در حالي كه بيشتر ساختارهاي توليد و نظام اداري در دوره دوستان اين آقا تخريب شده و دولت جديد هنوز پس از دو سال نتوانسته مشكل تحريم را حل كند و معلوم هم نيست تا چند سال ديگر بتواند به نقطه آغاز يعني سال 1384 برسد و بالاخره اينكه اين اعتراض از هر كس پذيرفتني باشد از طرفداران دولت پيش پذيرفتني نيست، شما مي‌توانيد با دليل و شواهد نشان دهيد مشكلات موجود ربطي به دولت پيش ندارد، نه اينكه به‌طور كلي بگوييد گذشته را فراموش كنيم.
در ادامه گفته‌اند: «به اعتقاد شما آقاي جليلي انشا مي‌نوشت؟ قطعا انشانوشتن بهتر از ديكته‌نوشتن است. اگر معتقديد عملكرد اين تيم هسته‌اي زيرنظر رهبري است، پس عملكرد آقاي جليلي و دوستان‌شان نيز زيرنظر رهبري بوده است». اين استدلال عليه گوينده است. مخالفان آقاي جليلي مجال طرح مخالفت نداشتند، ولي اگر مخالفتي هم داشتند و مي‌توانستند بگويند به همين دليل كه در هر حال وي در زيرنظر نظام كار مي‌كرده، مخالفت را به حد دشمني نمي‌رساندند، در حالي كه دوستان دلواپس اين آقا و شخص خودش نيز مخالفت با دولت جديد را در قضيه برجام به نهايت رساندند، به‌طوري‌كه در همين جملات نيز از كلمه ديكته استفاده كرده است. ظاهرا گوينده متوجه نيست كه اگر اين ديكته است، به قول خودش، ديكته‌اي نيست كه دولت نوشته باشد، به كليت ساختار برمي‌گردد.
در ادامه مهم‌ترين فراز سخنان وي به شرح زير است. «اگر براي شما فقط موضوع حصر مهم است براي ما موضوع تورم، ركود، نگه‌داشتن عزت ملت، فشاري كه به مردم وارد مي‌شود، بيكاري، ازدواج و حفظ دستاوردهاي هسته‌اي همه مهم است». به نظر مي‌رسد كه بايد به دلواپسان محترم گفت كه كمي دير از خواب بيدار شده‌اند، تك‌تك اين موارد را با يكديگر مرور مي‌كنيم تا متوجه ماجرا شوند و اينكه اگر ذره‌اي، تاكيد مي‌شود اگر ذره‌اي نسبت به اين موضوعات دلواپسي داشتند و آنها براي‌شان مهم بود، قطعا از دولت پيش حمايت نمي‌كردند. جالب اينكه در كنار همه اينها اصولا از مساله فساد هيچ ذكري نمي‌كنند، در حالي كه اين مساله بسيار مهم است. ولي خب گمان مي‌كنند كه طرح آن از طرفداران دولت پيش پذيرفتني نيست زيرا در اين شكي ندارند كه آن دولت فساد را به نهايت قابل تصور رساند.
تورم
اوج تورم در دهه اخير در دو سال آخر دولت پيش بود كه به 35 درصد هم رسيد. تورم فقط با آمدن دولت جديد كنترل شد و اكنون به كمتر از 15 درصد رسيده است. ضمن اينكه تورم در دولت پيش براي طبقات فرودست بيشتر بود، حتي براي آنان تا 60 درصد هم تخمين زده مي‌شد.
ركود و بيكاري
در تمام دوره دولت مورد حمايت تندروان، رشد اشتغال در حد صفر بود. در حالي كه حداقل بايد حدود پنج ميليون شغل خالص در اين مقطع هشت‌ساله ايجاد مي‌كردند (اضافه بر مشاغلي كه حذف مي‌شوند)، ولي دريغ از چند صد هزار شغل، آن مشاغلي هم كه ايجاد شد، با افزايش بي‌دليل كارگر و كارمند در كارخانجات و ادارات بود كه نوعي شغل‌سازي است و نه ايجاد شغل. وضعيت رشد اقتصادي هم بر همگان روشن است كه عموما محصول درآمدهاي بادآورده نفت بود كه سر به فلك مي‌زد و هنگامي هم كه اين منابع ته كشيد، جز فساد چيزي از آن پول‌ها نماند. دادگاه بابك خان زنجاني پيش‌روي شماست. ‌اي كاش مطالب آن را مطالعه مي‌كرديد.
عزت ملت
اين دغدغه از همه جالب‌تر است. اجازه دهيد كه درباره آن چيزي ننويسيم كه مشكلي هم پيش نيايد. ظاهرا تعريف ايشان از عزت، با مفهوم واقعي عزت خيلي فرق دارد. كافي است كه به نظرسنجي‌ها مراجعه كنند، ببينند مردم امروز احساس عزت مي‌كنند يا آن زمان؟
ازدواج
كافي است كه به آمارهاي دوره پيش مراجعه كنند تا ببينند وضعيت ازدواج به دليل افزايش بيكاري و كاهش اشتغال به چه وضعي درآمده بود. وضعي كه هنوز هم ادامه دارد.
حفظ دستاوردهاي هسته‌اي
اول اينكه اين دستاوردها در اين دولت و براي نخستين بار از سوي جهان به رسميت شناخته شد و اين بزرگ‌ترين دستاورد است. ولي هزينه آنچه موردنظر شما بوده براي هفت پشت ملت ايران كافي بود كه خدا را شكر ادامه نيافت. آمده بود بلايي ولي به خير گذشت. هر چند هنوز با هزينه بسيار زياد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون