• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3422 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ دي

حق‌الناس هم حفظ راي مردم است و هم كمك به حضور تمام كساني كه از نظر قانوني صالح هستند

فرمان روحاني به وزارت اطلاعات

در بررسی صلاحیت‌ها باید کاملا بی‌طرف و قانونی عمل شود

گروه سياسي| عقب‌نشيني در كار نيست. رييس‌جمهوري همچنان نگران برخوردهاي سليقه‌اي در انتخابات است. انتخاباتي كه مي‌گويد در آن فقط راي مردم «حق‌الناس» نيست و خيلي چيزهاي ديگر مثل امكان حضور «افراد صالح» در رقابت هم در همين چارچوب مي‌گنجد. روحاني هم گويا تا اينجا سايه «ردصلاحيت»هاي احتمالي را بر سر انتخابات «سنگين» كه همچنان روي «قانوني بودن» رسيدگي به صلاحيت‌ها تاكيد مي‌كند. نگراني اين روزهاي او البته نگراني خيلي‌هاي ديگر هم هست. همان‌ها كه ليست خود را نگه داشته‌اند براي بعد از اعلام صلاحيت‌هاي نامزدها. جايي كه شايد خيلي از سياسيون ريزش كنند. اين اتفاقي مشابه است كه بارها تكرار شده. حسن روحاني قبلا هم كم و بيش همين حرف‌ها را زده بود و تكرار آن نشانه يك اصرار است. اصرار بر اجراي «قانون». چيزي كه حسن روحاني هنگام ثبت‌نام براي نامزدي مجلس خبرگان رهبري اطمينان داده بود كه روز هفتم اسفند از آن عدول نمي‌شود. حالا دوباره چشم در چشم مديران مجموعه‌اي درباره اعلام نظرهاي شخصي براي تاييد صلاحيت نامزدها سخن گفته كه يكي از چهار مرجع رسمي استعلام شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت نامزدهاست؛ وزارت اطلاعات. منتقدان دولت حسن روحاني مكرر مي‌گويند كه نظر او و همفكرانش درباره محدود بودن استعلام‌ها به اين چهار مرجع، نظر دقيقي نيست اما اين اظهارنظرها هيچگاه از اصرار دولتي‌ها و اصلاح‌طلبان بر حرفي كه دارند، نكاست. حرفي كه حسن روحاني در ديدار با مديران، مشاوران و كاركنان وزارت اطلاعات با لحني كه هر چند به اندازه قبل هشدارآميز نبود، اما با همان صلابت آن را تكرار كرد. آن هم اينكه نبايد اجازه داد تا در جريان انتخابات «عده‌اي بخواهند براساس علاقه‌مندي‌هاي خود به افراد يا جناحي خاص، معيارهاي قانوني را نقض كنند.» او به مقامات وزارت اطلاعات توصيه‌اي جدي دارد كه آنها در جريان انتخابات پيش رو اين گونه عمل نكنند. توصيه‌اي كه به نظر مي‌رسد حسن روحاني تنها همان جمع محدود از مديران و كاركنان وزارت اطلاعات را مخاطب آن نمي‌داند چه آنكه قبلا هم با صراحت درباره وظيفه‌اش براي اجراي قانون در انتخابات پيش رو و عملكرد قانوني بقيه دستگاه‌هاي مرتبط با انتخابات سخن گفته بود.
وزارت اطلاعات در بررسي صلاحيت‌ها قانوني عمل كند
رييس‌جمهوري ديروز در ديدار با معاونان، مشاوران و كاركنان وزارت اطلاعات با اشاره به در پيش بودن انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره خبرگان رهبري، انتخابات را افتخار جمهوري اسلامي ايران در منطقه برشمرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران تنها كشوري در منطقه است كه مردم آن در يك انتخابات آزاد، سالم، گسترده و رقابتي با امنيت فراگير شركت مي‌كنند. روحاني با اشاره به ضرورت برگزاري انتخاباتي شكوهمند با مشاركت گسترده مردم بر رعايت حق‌الناس در انتخابات تاكيد كرد و افزود: حق‌الناس تنها به معناي حفظ راي مردم نيست، بلكه بايد كمك كنيم تا همه كساني كه طبق قانون صالح هستند، بتوانند در عرصه رقابت حضور پيدا كنند. رييس‌جمهوري با بيان اينكه وزارت اطلاعات به هيچ حزب، جناح و گروهي تعلق ندارد، خاطرنشان كرد: امروز امانت بزرگي در اختيار وزارت اطلاعات قرار دارد كه بايد به خوبي از آن حراست شود، نبايد نسبت به افراد قضاوت‌هاي نادرست و خارج از معيار قانون، اعمال شود و اجازه ندهيم تا عده‌اي بخواهند براساس علاقه‌مندي‌هاي خود به افراد يا جناحي خاص، معيارهاي قانوني را نقض كنند. روحاني با بيان اينكه اطلاعات جامعه امانت نزد وزارت اطلاعات است و اين وزارتخانه در بررسي صلاحيت‌ها، بايد كاملا بي‌طرف و قانوني عمل كند، اظهار اميدواري كرد تا با حضور گسترده مردم شاهد برگزاري انتخاباتي قانوني، سالم، پرشور و باشكوه در كشور باشيم.
وحدت؛ بهترين راه براي ايجاد امنيت
رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: براي پايدار نگه داشتن امنيت در جامعه بايد تلاش كنيم تا روز به روز ميزان وحدت و انسجام در كشور افزايش يابد. روحاني وحدت، همبستگي و انسجام در كشور را بهترين راه براي ايجاد امنيت، توصيف كرد و با بيان اينكه به واسطه فداكاري‌هاي همه نيروهاي خدوم انقلاب، به ويژه سربازان گمنام امام زمان (عج) گروه‌هاي تروريستي نتوانستند امنيت ملي را مخدوش كنند، گفت: ما بايد اين مسير را با قدرت به پيش ببريم و با همكاري و همفكري و انجام اقدامات ارزشمند، امنيت و ثبات را در كشور ارتقا دهيم. رييس‌جمهوري با برشمردن چگونگي تهديداتي كه مي‌تواند مخل امنيت در جامعه شود، گفت: وظيفه ما تامين امنيت با كمترين هزينه است والا ايجاد فضاي امنيتي خود هزينه‌ساز است. روحاني، امنيت امروز ايران را در فضاي ناامن منطقه، مثال زدني دانست و افزود:ما بايد قدردان همه كساني باشيم كه براي ايجاد و تقويت امنيت و آرامش در كشور فداكاري و تلاش مي‌كنند. رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه امروز به امنيت و ثبات ايران اسلامي در دنيا افتخار مي‌كنيم و اين موضوعي است كه بسياري از سران ديگر كشورها در ملاقات با مقامات ايراني به آن اذعان دارند، گفت: زماني بسياري از كشورهاي غربي و گروهك‌هاي معاند و دشمن با نظام، مصمم بودند تا ايران را ناامن‌ترين كشور در منطقه و مركز ناامني در جهان معرفي كنند، اما امروز ايران اسلامي پرچمدار امنيت و مبارزه با تروريسم در منطقه است و بسياري از همان كشورها دست نياز به سوي ايران دراز كرده‌اند.
طرفدار افراط نيستيم، اما از حق خود نمي‌گذريم
روحاني رأي ملت ايران در انتخابات سال 92 با شعار مبارزه با افراط و خشونت را نشان‌دهنده علاقه و طرفداري ملت ايران به راه اعتدال دانست و خاطرنشان كرد: افراط هيچگاه نتوانسته شرايط و نتايج مطلوب فراهم كند و مسير اعتدال، مسيري است كه اسلام به آن دستور داده و امام راحل نيز انقلاب را در اين مسير هدايت كردند. رييس‌جمهوري با بيان اينكه هيچگاه طرفدار افراط نيستيم، اما اين به معناي آن نيست كه قدرتمند نبوده و از حق خود خواهيم گذشت، گفت: صلح، امنيت و ثبات در شرايطي به وجود مي‌آيد كه قدرت ايجاد آن در جامعه وجود داشته باشد. روحاني با تاكيد بر ضرورت تلاش در مسير كاهش هرگونه اختلاف در كشور و كمك به تقويت انسجام و وحدت ميان آحاد ملت ايران، به سفارشات بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري در خصوص لزوم حفظ وحدت در كشور اشاره كرد و افزود: وظيفه دولت برقراري امنيت براي همه افرادي است كه در چارچوب قانون اساسي در نظام اسلامي فعاليت و تحت پرچم جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‌كنند.
مواضع ما در مذاكرات بر پايه قدرت بود
رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به توافق ايران با 1+5 و قرار گرفتن در شرايط پسابرجام گفت: اقدام دولت در مذاكره با قدرت‌هاي بزرگ جهان، اقدامي ارزشمند بود، چرا كه مذاكره‌كنندگان ما در هيچ يك از مراحل از موضع ضعف سخن نگفتند، بلكه با قدرت و منطق مذاكره كردند و توانستيم، قدرت سياسي خود را با لغو قطعنامه‌هاي ظالمانه عليه ايران به جهانيان نشان دهيم و در حقيقت قدرت ديپلماتيك ايران در كنار اقتدار امنيتي ما رشد كرده است. روحاني با اشاره به اذعان گزارش‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، گفت: خوشبختانه مواضع جمهوري اسلامي ايران در همه مناسبات سياسي، همراه با قدرت بوده است و همان‌گونه كه در دوران دفاع مقدس با قدرت براي احقاق حقوق ملت ايران و مقابله با تجاوز و زياده‌خواهي دشمنان به ميدان رفتيم، در مذاكره و توافق هم قدرتمندانه به دنبال حق خود خواهيم بود. رييس‌جمهوري لغو قطعنامه‌هاي بين‌المللي عليه ايران را به‌طور يكجا، افتخاري براي ملت ايران دانست و اظهار داشت: اين نكته بسيار حايز اهميت است كه در اجراي برجام چگونه از فضاي موجود و رفع موانع در مسير پيشرفت كشور، استفاده كرده و با ايجاد تحرك در فضاي اقتصادي بتوانيم برخي مشكلات را از پيش روي كشور‌برداريم. روحاني هرگونه اقدامي را كه موجب تفرقه يا توقف و جلوگيري از رشد و توسعه كشور شود، خيانت به منافع ملي و از مصاديق نفوذ دانست و گفت: برجام به معناي رفع موانع است و بايد در اين فضا حركت را شتابان كرد و براي دستيابي به ترقي و شكوفايي همه بايد تلاش كرده و دست به دست هم دهيم تا خير و بركت آن نصيب  ملت  ايران شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون