• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

شش ساعت توقيف در دماي زير صفر به جرم سفر

ايسنا| پليس راهنمايي و رانندگي، 32 گردشگر را ابتداي نايين متوقف كرد و به آنها اجازه ورود به شهر را نداد، تنها به اين جرم كه زن و مرد كنار هم در اتوبوس نشسته بودند.
اين اتفاق كمي بعد از صدور دستور دادگستري اصفهان براي برخورد با تورهاي مختلط «كوير مرنجاب» رخ داد. در حالي كه قرار بود اين محدوديت تنها شامل مرنجاب شود. جريان 32 مسافري كه پس از شش ساعت معطلي در سرماي صبحگاهي واپسين روزهاي آذرماه در بيرون شهر نايين از سفر بازماندند را «كريم شادفر»، مدير دفتر خدمات مسافرتي مسوول اين تور اين‌طور روايت مي‌كند: «شب پنجشنبه، 19 آذرماه، اتوبوسي با 32 گردشگر كه بيشتر آنها خانواده و متاهل بودند از تهران راهي اصفهان شد، قرار بود تور دو روزه‌اي در كوير ورزنه اجرا شود. اتوبوس سه ايستگاه پليس راه را در قم، كاشان و اردستان پشت سر گذاشت تا حوالي ساعت پنج صبح به پليس راه نايين رسيد. وقتي راننده براي كنترل مدارك به پاسگاه مراجعه كرد، پليس به آن اتوبوس و مسافرانش اجازه ورود به شهر را نداد و آنها را به اتهام «اختلاط» متوقف كرد.»  وي سپس اين سوال‌ها را مطرح كرد كه آيا برخورد با تورهاي مختلط جزو وظايف پليس راهنمايي و رانندگي است؟ اگر در شرح وظايف اين پليس چنين دستوري آمده، چرا سه ايستگاه قبلي پليس راه به وظيفه خود عمل نكردند؟! اگر مختلط نشستن زن و مرد ايراد دارد، چرا جلوي اتوبوس‌هاي بين‌راهي گرفته نمي‌شود؟ چرا بليت صندلي‌هاي هواپيما بدون توجه به جنسيت مسافران شماره‌ مي‌شود؟
او در ادامه گفت: «مدارك راهنماي اين تور، اتوبوس و راننده آن هيچ نقصي نداشت، پليس راهنمايي و رانندگي نايين هم اين موضوع را تاييد مي‌كند. پليس جز مختلط نشستن مسافراني كه 80 درصدشان نسبت خانوادگي داشتند، نتوانسته بود به اين تور ايراد ديگري وارد كند. راهنما حتي به خاطر همزماني تور با شب رحلت پيامبر(ص) اجازه پخش موسيقي در اتوبوس را نداده بود، اما با همه اينها پليس راهنمايي و رانندگي نايين مدارك راننده را گرفت و اتوبوس را به همراه مسافرانش در دماي منفي دو درجه صبح متوقف كرد تا پليس امنيت اخلاقي نايين از راه برسد.»
شادفر افزود: «ماموران پليس امنيت اخلاقي قرار بود ساعت 8 در محل حضور داشته باشند كه بعد از سه ساعت تاخير رسيدند و بعضي مسافران را بازجويي كردند، پس از جست‌وجوي چند كوله‌پشتي، مورد غيراخلاقي را به اين تور وارد ندانستند. با اين حال به راهنما اعلام شد اين تور به دليل مختلط بودن و انجام اين سفر در ايام سوگواري، اجازه ورود به شهر نايين را ندارد.» وي ادامه داد: «مسافران تا ساعت يك بعدازظهر درگير بازجويي بودند، حتي فرصت نشده بود صبحانه بخورند، پليس به سختي و با وساطت يكي از تورگردانان نايين «موقتا» اجازه داد آنها براي صرف ناهار وارد محدوده شهر نايين شوند. به راهنماي تور هم گفتند اگر اجازه عبور بدهند در كوير ورزنه به حكم دادستان اصفهان با اين تور برخورد خواهد شد و ممكن است مسافران آن، مثل دو تور ديگر دستگير شوند.»
مجري اين تور، رفتار برخي ماموران پليس را با اين مسافران نامناسب دانست و گفت: «برخي ماموران حتي در مورد نماز خواندن مسافران اين تور  برخورد خوبي نداشتند، چون باور نمي‌كردند شخصي كه هنگام رحلت و شهادت سفر مي‌كند، اهل نماز خواندن باشد.»
وي گفت: «سال گذشته پليس نايين يك اتوبوس حامل گردشگران امريكايي را چهار ساعت متوقف كرد، چون راننده يك ربع با تاخير كارت ساعت زده بود. معلوم نيست ما تا چه زماني قرار است شاهد چنين برخوردهاي سليقه‌اي و رفتارهاي ملوك‌الطوايفي باشيم. اگر به زعم عده‌اي گردشگري جرم است، آن را در مصاديق جرم تعريف كنند تا تكليف براي ما روشن شود. اگر پليس بخشنامه‌اي براي برخورد با تورهاي مختلط دارد، دست‌كم آن را به مجريان تور يا تصميم‌سازان اين حوزه نشان دهد تا ما هم با حدود قوانين آشنا شويم. اگر هم چنين بخشنامه‌اي وجود ندارد نبايد اين انتظار را داشته باشيم كه پليس از گردشگراني كه هيچ ناهنجاري را سبب نشده‌اند و توهيني نكرده‌اند، عذرخواهي كند؟در طول يك دهه فعاليتم به عنوان مجري تور در آژانسي كه از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجوز گرفته بارها و بارها در مناطق مختلف كشور با برخوردهايي از اين دست مواجه شده‌ام كه به دُمل چركين تبديل شده و امروز سر باز كرده است. ما تمام راه‌هاي قانوني را رفتيم، اما به نتيجه نرسيديم. سراغ بخشنامه و دستوري را كه درباره ممنوعيت اجراي تور مختلط صادر شده را از پليس گرفته‌ايم، اما به جواب مشخصي نرسيده‌ايم. بيش از 20 نامه به اداره ميراث فرهنگي و گردشگري تهران نوشته‌ام كه به نيروي انتظامي ارجاع دادند. از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نيز پيگير شديم كه هيچ جوابي ندادند. بعد از تغيير دولت و برخوردهاي منطقي آقايان سلطاني‌فر و رحماني‌موحد با موضوع گردشگري به حل مشكلات اميدوار شده بوديم، اما باز هم اتفاقي نيفتاد. در جلسه‌ مشترك آژانس‌دارها از معاون گردشگري پرسيديم كه آيا اجراي تورهاي مختلط ممنوع است كه ايشان اين موضوع را رد كردند، البته متذكر هم شدند ما (آژانس‌ها و راهنمايان تور) حق نداريم از نيروي انتظامي درخواست كنيم بخشنامه‌شان را نشان دهند. پس ما بايد چه كار كنيم اگر اجراي تور مختلط ممنوع نيست، چرا جلوي اين تورها را مي‌گيرند، اگر هست چرا بخشنامه و دستورالعمل مشخصي ارايه نمي‌شود كه ما تكليف خود را بدانيم؟»
شادفر همچنين به جلسه دو سال پيش اين سازمان با وزير اطلاعات اشاره كرد و افزود: «مشكل تورهاي داخلي و برخوردهاي سليقه‌اي را با وزير مطرح كرديم كه ايشان گفتند مساله از طريق وزارت كشور و نيروي انتظامي پيگيري شود كه از آن زمان تا به حال نه تنها اين مشكل حل نشده، بلكه بيشتر هم شده است.»
وي همچنين در بخشي از نامه سرگشاده خود نوشته است:كجاي دنيا با گردشگر مثل مجرم برخورد مي‌كنند؟... چرا بايد در يك منطقه از اين مملكت مسوولان از ورود گردشگر استقبال كنند و در منطقه ديگر، گردشگر را در بازداشتگاه به جرم گردشگري نگه دارند!... شايد ما اشتباه كرده‌ايم...»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون