صنعت هواپيماسازي جهان تكان خورد
تصميم ايران براي خريد فوري ۱۰۰ تا ۲۰۰ فروند هواپيما كه بر اساس قيمتهاي فعلي بيش از ۲۰ ميليارد دلار ميشود صنعت هواپيماسازي جهان را كه اكنون با افت بازار مواجه شده به جنب و جوش انداخته است. به گزارش رويترز، ايران كه اخيرا از تحريمهاي هستهاي غرب رها شده، اشتهاي خود براي خريد بيش از 100 فروند هواپيماي مسافربري غربي را اعلام كرده، چشماندازي كه شركتهاي بزرگ فعال در صنعت 130 ميليارد دلاري هواپيماسازي را به جنب و جوش مياندازد. اما پاسخ بي سر و صداي شركتهاي ايرباس و بويينگ به اين پيشنهاد نشاندهنده ابهام و پيچيدگي موجود در زمينه تجارت با تهران حتي پس از لغو تحريمهاست. مقامات ايراني و غربي ميگويند، ايران طي يك دهه آينده براي نوسازي ناوگان حمل و نقل هوايي خود به حداقل 400 فروند هواپيماي جديد نياز دارد. از اين تعداد 100 تا 200 فروند بلافاصله مورد نيازند و هزينه خريد آنها بر اساس قيمتهاي فعلي بيش از 20 ميليارد دلار است. در شرايطي كه شركتهاي هواپيماسازي پس از چند سال فروش بالا، اكنون با افت بازار مواجه شدهاند، سفارش اين ميزان بالا از هواپيما ميتواند اين بازار را با جنب و جوشي عظيم مواجه كند. اما افراد باسابقه صنعت هواپيماسازي ميگويند، مرتفع شدن تمام موانع حقوقي، رگولاتوري و سياسي به نحوي كه بتوان تعداد قابل توجهي هواپيما به ايران فروخت، ممكن است ماهها يا حتي بيشتر طول بكشد. ايران همچنان با مجموعه گستردهاي از تحريمهاي دولت امريكا مواجه است. آئنگوس كلي، مدير ارشد شركت آلماني آئركاپ، شركت كرايهدهنده هواپيما در اين باره گفت: «اين فرصتي در يك بازار بزرگ (بازار ايران) است كه نياز به ظرفيت جايگزيني بالايي دارد، حتي اگر ظرفيت رشد ناوگان را در نظر نگيريم. اما ما بايد تصريح كنيم كه تحريمها لغو شدهاند.» تمايل و توانايي شركتهاي هواپيمايي براي ورود به بازار ايران آزموني اوليه در اين زمينه خواهد بود كه ايران با چه سرعتي ميتواند پس از سالها تحريم مجددا بازار خود را به روي شركتهاي خارجي بازگشايي كند.