• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3494 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۶ فروردين

دلايل استقبال‌ كم‌نظير مردم از سينماها در بهار 95

تنفس در فضاي تبليغاتي ديگر

اميرحسين علم‌الهدي*

طبيعي است وقتي سينماي ايران مي‌تواند از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي توليدات خود را به درستي معرفي كند و آن شبكه‌ها هم به خاطر انفعال بيش از اندازه رسانه ملي داراي مخاطب ميليوني دور ايران باشند، چرا نبايد سينما در ايام عيد داراي مخاطب باشد. طبق سنت دهه اخير همچنان سينماي كمدي داراي مخاطب است و اين ژانر توانسته است همچنان سينماي ايران را در حوزه اقتصاد به پيش برد و سنت هرساله را زنده نگهدارد. تبليغات مداوم شبكه‌هاي ماهواره‌اي براي فيلم‌هاي من سالوادور نيستم و پنجاه كيلو آلبالو و انفعال بيش از اندازه شبكه‌هاي داخلي مهم‌ترين دلايل رونق سينما در ايام عيد بوده است و بازهم اين اتفاق به مسوولان فرهنگي كشور يادآوري كرد كه سينماي ايران نياز به تنفس در فضاي تبليغاتي كشور دارد و انفعال يا عدم انفعال تلويزيون هم نمي‌تواند خيلي در رفتن يا نرفتن مردم به سينما تاثيرگذار باشد و چنانچه سينما بتواند توليدات خود را به درستي به مردم معرفي كند تلويزيون حتي با توليدات خوب خود هم نمي‌تواند مزاحمت جدي براي سينماي ايران ايجاد كند. يكي ديگر از دلايل اكران موفق عيد نوروز انتخاب مناسب سينماداران در رابطه با مضامين متفاوت فيلم‌هاست كه براي سلايق مختلف مردم ساخته شده و توانسته‌اند سفره متنوعي تدارك ببينند. اين امر در كنار فيلم‌هاي سينماي هنر و تجربه، تجربه بديعي را در اكران عيد امسال به ارمغان آورد. فيلم‌هايي با مضامين سياسي، اجتماعي، هنري و تجربي در كنار دو فيلم كمدي توانست يك بهار رويايي را براي سينماي ايران رقم زند و بازهم به متوليان سينماي دولتي و صنفي ايران يادآوري كند كه حيات سينما به تنوع مضامين فيلم‌ها بستگي دارد. سينماي ايران اگر بتواند با برنامه‌ريزي مناسب استقبال از فيلم‌ها را تا پايان سال به همين منوال ادامه دهد (البته با توجه به فيلم‌هاي در راه اكران، كار سختي پيش رو دارد) مي‌توان اميدوار بود كه بعد از سال ١٣٨٨ كه مخاطب سينما به ١٨ ميليون نفر بليت رسيد، امسال نيز بعد ٦ سال به مخاطب بيش از ١٥ ميليون نفر سينماي ايران برسد. در سال ١٣٩٠ سينماي ايران توانست مخاطب ١٤ ميليون نفر را تجربه كند و در سال ٩١ با مخاطب ٦ ميليون نفر و سال ٩٢ با حدود ٨ ميليون نفر و سال ٩٣ با حدود ١٢ ميليون و ٥٠٠ ميليون نفر و سال ٩٤ با حدود ١٣ ميليون نفر عملكرد سينماي ايران طي اين سال‌ها بوده است.
در پايان همچنان اعتقاد دارم كه سينماي ايران براي رسيدن به رشد معنادار مخاطب بايد نسبت به نمايش فيلم خارجي استراتژي خود را مشخص كند و اگر مي‌خواهد سينما را به‌صورت جدي وارد سبد هزينه فرهنگي خانوار كند بايد هرچه زودتر به تصميم عاجلي دست پيدا كند.
٭كارشناس سينمايي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون