• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

در صبحانه كاري اهالي اقتصاد با وزير فرهنگ اعلام شد

جنتي: 8 گلوگاه فساد در دولت شناسايي شد

نخستين صبحانه كاري اهالي اقتصاد، طعم فرهنگ گرفت. ديروز وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ميهمان فعالان اقتصادي بود تا بحث‌هاي اقتصادي در نخستين ماه بهار با فرهنگ گره بخورد.  به گزارش «اعتماد»، علي جنتي در حالي در جمع نمايندگان بخش خصوصي حضور يافت كه هنوز يادآوري ميزان فروش سينماها و كتابفروشي‌ها در نوروز، لبخند را بر لبانش مي‌نشاند. وقتي مي‌خواست از اهالي اقتصاد دعوت كند كه در حوزه فرهنگ سرمايه‌گذاري كنند، استناد مي‌كرد به گردش مالي هنر در نيمه اول فروردين، نوروز، تا نشان دهد سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگ ديگر امري غيراقتصادي نيست و مي‌شود از اين زاويه نيز به آن نگريست. سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران تنها به حوزه اقتصاد فرهنگ باز نمي‌گشت. او از آنچه در كابينه گذشته است نيز گزارشي ارايه داد و از بيماري مزمن اقتصاد و ورشكستگي اغلب بانك‌ها سخن به ميان آورد.‌ او از عزم دولت براي واگذاري طرح‌هاي نيمه‌تمام خبر داد و گفت: آمادگي داريم در صورت عدم تغيير كاربري حتي طرح‌هاي نيمه تمام را به رايگان به بخش خصوصي واگذار كنيم.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيش از 20 طرح نيمه‌تمام ملي و استاني در ايران وجود دارد كه نبود بودجه كافي براي اتمام‌شان سبب شده است هزينه تكميل اين طرح‌ها به شدت افزايش يابد و در برخي موارد حتي طرح زماني به بهره‌برداري مي‌رسد كه توجيه فني و اقتصادي آن از ميان رفته است.  سخنگوي دولت پيش از اين تعداد طرح‌هاي نيمه‌تمام ملي را بيش از 2900 طرح عنوان كرده بود كه طبق محاسبات مركز پژوهش‌هاي مجلس 2000 هزار ميليارد ريال براي اتمام آن اعتبار لازم است.

 

نخستين صبحانه كاري اهالي اقتصاد، طعم فرهنگ گرفت. ديروز وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ميهمان فعالان اقتصادي بود تا بحث‌هاي اقتصادي در نخستين ماه بهار با فرهنگ گره بخورد.  به گزارش «اعتماد»، علي جنتي در حالي در جمع نمايندگان بخش خصوصي حضور يافت كه هنوز يادآوري ميزان فروش سينماها و كتابفروشي‌ها در نوروز، لبخند را بر لبانش مي‌نشاند. وقتي مي‌خواست از اهالي اقتصاد دعوت كند كه در حوزه فرهنگ سرمايه‌گذاري كنند، استناد مي‌كرد به گردش مالي هنر در نيمه اول فروردين، نوروز تا نشان دهد سرمايه‌گذاري در حوزه فرهنگ ديگر امري غيراقتصادي نيست و مي‌شود از اين زاويه نيز بدان نگريست. سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران تنها به حوزه اقتصاد فرهنگ باز نمي‌گشت. او از آنچه در كابينه گذشته است نيز گزارشي ارايه داد و از بيماري مزمن اقتصاد و ورشكستگي اغلب بانك‌ها سخن به ميان آورد.‌ او از عزم دولت براي واگذاري طرح‌هاي نيمه‌تمام خبر داد و گفت: آمادگي داريم در صورت عدم تغيير كاربري حتي طرح‌هاي نيمه تمام را به رايگان به بخش خصوصي واگذار كنيم.  بررسي‌ها نشان مي‌دهد بيش از 20 طرح نيمه‌تمام ملي و استاني در ايران وجود دارد كه نبود بودجه كافي براي اتمام‌شان سبب شده است هزينه تكميل اين طرح‌ها به شدت افزايش يابد و در برخي موارد حتي طرح زماني به بهره‌برداري مي‌رسد كه توجيه فني و اقتصادي آن از ميان رفته است.  سخنگوي دولت پيش از اين تعداد طرح‌هاي نيمه‌تمام ملي را بيش از 2900 طرح عنوان كرده بود كه طبق محاسبات مركز پژوهش‌هاي مجلس 2000 هزار ميليارد ريال براي اتمام آن اعتبار لازم است. با توجه به نبود اعتبار كافي در دستان دولت، واگذاري طرح‌هاي نيمه تمام به بخش خصوصي در دستور كار قرار رگفت اما هنوز اين اقدام عملياتي نشده است.
شناسايي 8 گلوگاه فساد
 وقتي حرف وي با فساد و شناسايي گلوگاه‌هاي مرتبط با آن گره خورد، بحث را نيمه تمام رها كرد و دليل امتناع از توضيح بيشتر را حضور اصحاب رسانه برشمرد. وي به مديريت ارزهاي خارجي و وجود فساد در اقتصاد ايران اشاره كرد و گفت: 8 گلوگاه فساد در دولت شناسايي شده است كه به دليل حضور اصحاب رسانه نمي‌توانم بيش از اين بدان اشاره كنم. او برنامه اصلي دولت را مبارزه با فساد عنوان و تاكيد كرد: البته نبايد اين نكته را هم فراموش كرد كه اقتصاد ايران يك بيماري مزمن دارد.  جنتي در توضيح اين مطلب افزود: بيماري اصلي اقتصادي ايران بدهي انباشته دولت به بانك مركزي، پيمانكاران و سيستم بانكي مرتبط است كه يك رقم سرسام‌آور را به خود اختصاص مي‌دهد. زماني كه وزير امور اقتصادي و دارايي، اعداد مرتبط با آن را در جلسه دولت اعلام كرد، همه شگفت‌زده شدند كه دولت به چه ميزان بدهي انباشته دارد.
تشكيل 11 كارگروه براي اقتصاد مقاومتي
اواخر سال 93 سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي ابلاغ شده و دولت با جديت اين موارد را دنبال مي‌كند به نحوي كه ستاد اقتصاد مقاومتي به رياست معاون اول رييس‌جمهور به صورت مرتب جلسات هفتگي خود را برگزار كرده و در اجراي سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي هم 11 كارگروه تشكيل شده است. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: يكي از اين كارگروه‌ها، گفتمان‌سازي و فرهنگ‌سازي براي اقتصاد مقاومتي است كه البته بايد از مرحله برنامه‌ريزي گذر كرده و وارد عمل و اقدام شود. وي تصريح كرد: امسال دولت با جديت چندين مساله از جمله رونق به توليد در صنعت و كشاورزي و رفع موانع بخش خصوصي را دنبال خواهد كرد كه در خصوص حوزه حمايت از توليد، 16 جلسه در سال 94 از جلسات دولت به اين موضوع اختصاص داده شده است و در گامي ديگر، موانع پيش‌روي توليد بايد با همكاري مجلس برداشته شود و وزارتخانه‌ها نيز به صورت داخلي در اين موضوع پيشگام شوند. به گفته جنتي، امسال براي رونق توليد و صادرات غيرنفتي، برنامه ويژه‌اي از سوي دولت ارايه خواهد شد، البته سال 94 پس از دو دهه صادرات بر واردات چربيد و اين نشانه خوبي در اقتصاد كشور است، ضمن اينكه با توجه به ارتباط 120 صنعت به حوزه مسكن، دولت به دنبال خروج اين بخش از ركود است. جنتي ادامه داد: بانك‌هاي كشور عموما ورشكسته هستند و در اين راستا بايد تحولي ايجاد شود. البته از سال 2010 در دنيا موضوع اقتصاد خلاق مطرح شده و بسياري از كشورهاي دنيا ساختارهايي را ايجاد كرده‌اند كه مستقيما زيرنظر رييس‌جمهور يا نخست‌وزير توجه ويژه‌اي به اقتصاد فرهنگ دارند.
 سهمي از اقتصاد فرهنگ نداريم
محسن جلال پور، رييس اتاق بازرگاني، وقتي مي‌خواست درباره شرايط ويژه ايران در حوزه اقتصاد فرهنگ توضيح بدهد، به گردش مالي صنايع فرهنگي در دنيا اشاره كرد و گفت: در اين حوزه، جهان با گردش مالي 2 هزار ميليارد دلاري روبه‌روست اما سهم ايران از اين گردش مالي نزديك به صفر است و اين در شرايطي است كه ميانگين سهم صنايع خلاق در توليد ناخالص داخلي كشورهاي جهان، اكنون بين ۲ تا ۱۲ درصد برآورد مي‌شود. رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: سهم جهاني تجارت محصولات و خدمات خلاق در سال ۲۰۱۴ رقمي بيش از ۸۲۰ ميليارد دلار بوده كه بر اين اساس نقش صنايع فرهنگي در رونق توليد ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي از بعد ثروت آفريني هم قابل بررسي است.
عملياتي شدن يك منشور فراموش شده
رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران پس از اين مقدمه چيني به ارايه راهكار و راه‌حل براي سهم‌گيري ايران از فضاي موجود پرداخت و گفت: منشور همكاري بين اتاق بازرگاني و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در گذشته به امضا رسيده كه متاسفانه عملياتي نشده بود و اكنون قصد داريم با توجه به شرايط پس از برجام، اين منشور را مورد بازنگري قرار دهيم. وي پيشنهاد داد: تسهيل آموزش مجازي فارسي و تاسيس انستيتوهاي فارسي در عراق به عنوان پيش نياز جذب دانشجو، توجه به اهميت صنعت چاپ و صدور محصولات چاپي و توجه به پتانسيل عظيم توريسم فرهنگي كه متاسفانه مغفول مانده است، مي‌تواند منجر به ايجاد اشتغال و ارزش‌آفريني شود، ضمن اينكه توريسم تاريخي بايد گسترش يافته و راه‌اندازي تور هخامنشي، تور صفوي، تور اسلام‌شناسي، تور شيعه‌شناسي، تور عشاير، تور موسيقي سنتي، تور معماري بياباني و تور اسب سواري در مسيرهاي تاريخي در كنار تورهاي قالي، گليم و محصولات كشاورزي مي‌تواند درآمد ارزي هنگفتي براي كشور داشته باشد. به گفته وي مقدمات تشكيل فدراسيون «اقتصاد، فرهنگ و هنر» در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در حال انجام است و موافقت اصولي آن صادر شده كه مي‌تواند زمينه‌ساز توجه بيشتر به اين بخش از اقتصاد شود، ضمن اينكه تسهيل امكان حضور بخش خصوصي در نمايشگاه‌هاي فرهنگي و هنري ساير كشورها و برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي در حوزه فرهنگ و هنر نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
رونق اقتصادي در حوزه فرهنگي
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در تاييد اقتصادي بودن حوزه فرهنگ به فروش تابلوي سهراب سپهري در يك حراج به قيمت 700 ميليون تومان خبر داد و گفت: البته بانك پاسارگاد سال گذشته آن را به قيمت دو ميليارد و 700 ميليون تومان خريداري كرد و چنانچه حراجي در سال بعد برگزار شود، مطمئنا اين تابلو سه ميليارد تومان فروخته خواهد شد، ضمن اينكه در حراج‌هاي بين‌المللي هم مشاهده مي‌شود فروش اينگونه هنرها درآمد خوبي دارد. جنتي گفت: حوزه فيلم يكي از حوزه‌هايي است كه در گذشته مورد بي‌توجهي بوده و هم‌اكنون با توجه به رونقي كه در سينما احساس مي‌شود، به يك حوزه درآمدزا تبديل شده، ضمن اينكه مجتمع‌هاي تجاري نيز به فكر ساخت چندين سينما بوده و هم‌اكنون از فروش بسيار خوبي هم برخوردار هستند. در حالي كه در گذشته كسي به فكر ساخت سينما نبود و سينمادارها دنبال تغيير كاربري بودند اما اكنون تقاضاي زيادي براي احداث سينما ارايه مي‌شود. وي به ساخت چندين مجتمع تجاري ـ فرهنگي اشاره كرد و ادامه داد: توليد فيلم در گذشته درآمدي نداشت و بنياد فارابي بايد با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي يك فيلم مي‌ساخت، در حالي كه سال گذشته در ايام عيد فروش سينماها از مرز 3/2 ميليارد تومان گذر كرده است و امسال نيز در 13 روز ايام نوروز، 4/16 ميليارد تومان فروش فيلم صورت گرفته است. جنتي از تشكيل نهادي در دولت تحت عنوان «كميسيون اقتصاد خلاق» در آينده نزديك خبر داد و گفت: صنايع فرهنگي به توليد ناخالص داخلي كمك خواهند كرد و بر اين اساس يكي از محورهاي كليدي برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال جاري توجه به اقتصاد خلاق است.

 

 عربستان كارشكني مي‌كند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به تشريح آخرين وضعيت مذاكرات ايران و عربستان در مورد حج پرداخت و گفت: متاسفانه در طول چند ماه گذشته دولت عربستان كارشكني كرده است. علي جنتي در حاشيه نشست صبحانه كاري در اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در جمع خبرنگاران افزود: با جديت به دنبال اين هستيم كه امسال بتوانيم زائران را به مكه مكرمه اعزام كنيم. «حج» تنها نقطه براي كارشكني‌هاي عربستان نيست، اين كشور در روزهاي اخير انگشت اتهام را به سمت ايران نشانه رفته تا تقصير كاهش قيمت نفت را بر گردن ايران بيندازد. عربستان كه به نظر مي‌رسد رضايت چنداني از برجام و توافق هسته‌اي ايران ندارد، نارضايتي‌اش از ارتباط با ايران را پنهان نمي‌كند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در توضيح كارشكني‌هاي عربستان گفت: مسوولان حج بايد پيش از اين به آنجا مي‌رفتند و قرارداد محل‌هاي اقامتي را منعقد مي‌كردند اما دولت عربستان تاكنون به اين افراد رواديد نداده است. جنتي با اشاره به اعزام يك هيات براي مذاكره به عربستان گفت: اين نخستين‌بار است كه به هيات ايراني، آن هم در كشوري ثالث ويزا داده شد كه براي مذاكره به عربستان بروند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه كرد: در اين ارتباط ما مسائل مختلفي را مطرح كرديم اما طرف عربستاني برخوردهايي منفي داشته است؛ در مورد حمل و نقل هوايي و اينكه هواپيماهاي ما بتواند زائران را به عربستان انتقال دهد آنها كارشكني مي‌كنند؛ همچنين در مورد رواديد كارشكني مي‌كنند؛ ما اعلام كرده‌ايم كه اگر دولت سوييس حافظ منافع شما در ايران است بايد در ايران ويزا بدهد اما آنها اصرار دارند در كشوري ثالث رواديد داده شود كه براي ما به هيچ‌وجه قابل قبول نيست. وي افزود: در اين مذاكرات، سازمان حج را موظف كرده‌ايم كه همه شرايط ما را به مقامات عربستان اعلام كنند و آنها بايد اين شرايط را بپذيرند تا اين حج انجام شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با وجود اينكه زمان را از دست داديم، تلاش مي‌كنيم اگر مقامات عربستان همراهي كنند امسال بتوانيم مراسم حج را برگزار كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون