• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3507 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۱ فروردين

عارف: بحث رياست مجلس زودهنگام است

احزاب| داستان رياست دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي از همان روزهاي ابتدايي پس از هفتم اسفند شروع شد. بازي اصولگراياني كه از لاريجاني بريده بودند و گمان مي‌كردند اكثريت مجلس را در اختيار مي‌گيرند با راي مردم به هم خورد و آنها مجبور شدند هيات هفت نفره‌اي با اكثريت شناسنامه‌داران نزديك به پايداري انتخاب كنند و نزد لاريجاني بروند تا بيعت با او را تازه و ندامت از رفتار انتخاباتي‌شان را علني و رسمي كنند. با اين حال اين جلسه هنوز برگزار نشده و آنها نتوانسته‌اند با علي لاريجاني صحبت كنند.
در ميان اصلاح‌طلبان نيز فعالان سياسي و گروه‌هاي اصلي اين جريان اعلام كرده‌اند گزينه دلخواه‌شان محمدرضا عارف است. با اين حال تمامي حاميان عارف همزمان با اعلام گزينه دلخواه به حفظ ائتلاف موجود ميان اصلاح‌طلبان و حاميان دولت نيز تكيه مي‌كنند. مكانيزم اعلام شده از سوي چهره‌هايي نظير محمدرضا تاجيك، حسين مرعشي، محمدرضا خاتمي و بسياري ديگر از چهره‌هاي سياسي بر اين استراتژي استوار است كه به هيچ قيمتي نبايد در صحن علني رقابتي ميان عارف و لاريجاني شكل گيرد چه آنكه چنين رقابتي هر نتيجه‌اي داشته باشد منجر به فاصله حاميان دولت از يكديگر مي‌شود. بنابراين چهره‌هاي ارشد اصلاح‌طلب پيشنهاد مذاكره و رايزني شفاف ميان اصلاح‌طلبان و حاميان لاريجاني را ارايه كرده‌اند. البته تمام گمانه‌ها منوط به زماني است كه تكليف نتيجه انتخابات در دور دوم و 69 كرسي باقيمانده روشن شود. پس از آن با تشكيل فراكسيون اميد كه شامل شخص علي لاريجاني و نيروهاي او كه در فهرست اميد بوده‌اند نيز مي‌شود، موضوع رياست مورد بحث قرار مي‌گيرد. اگر نتيجه دور دوم همان‌طور باشد كه پيش بيني مي‌شود اين فراكسيون اميد است كه با كسب اكثريت كرسي‌هاي پارلمان براي رياست تصميم مي‌گيرد. فراكسيوني كه در آن از علي لاريجاني و كاظم جلالي تا محمد رضا عارف و الياس حضرتي حضور دارند.
در اين شرايط همان‌طور كه طي روزهاي گذشته «اعتماد» اعلام كرد اصولگرايان مخالف لاريجاني كه حالا دوباره سوداي بيعت با او را در سر دارند خط اختلاف ميان عارف و لاريجاني و دوئل بدلي ميان اين دو چهره را دنبال مي‌كنند. نگاهي به رسانه‌هاي حامي تندروها نشان مي‌دهد اين خط سياسي چگونه منظم و با هدف دنبال مي‌شود. هدف اين پروژه همان‌طور كه پيش‌تر اعلام شد ايجاد اختلاف ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل است. اين دو طيف در انتخابات هفتم اسفند با ائتلافي منسجم برنامه تندروها را به هم زدند و حالا آنها در پي جبران آن شكست سنگين، خط «اختلاف در ائتلاف» را دنبال مي‌كنند.
اگرچه علي لاريجاني در برابر اين موضوع تاكنون سكوت كرده و در دسترس اصحاب رسانه نيست تا مورد سوال قرار گيرد اما محمدرضا عارف با اعلام چندباره مواضعش تلاش مي‌كند تا در برابر حاميان «اختلاف در ائتلاف» بايستد. او طي هفته‌هاي گذشته بارها اعلام كرده ورود به موضوع رياست مجلس پيش از روشن شدن تكليف دور دوم انتخابات اشتباه است و موضوع انتخاب رييس مساله‌اي است كه بايد در فراكسيون‌هاي مجلس و توسط نمايندگان صورت پذيرد.
اولويت، تشكيل فراكسيون است
روز گذشته نيز منتخب اول مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر «داخلي بودن» موضوع انتخاب رييس در مجلس دهم، آن را زودهنگام و منوط به تشكيل فراكسيون اكثريت پس از انتخابات دور دوم دانست.
محمدرضا عارف در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني و خبري جماران، در پاسخ به سوالي در مورد اهميت انتخابات دور دوم مجلس دهم شوراي اسلامي اظهار كرد: خوشبختانه مردم در دور اول انتخابات مجلس شوراي اسلامي حضور خيلي خوبي داشتند و ما اميدوار هستيم كه با ادامه همان حضور پرشور بتوانيم مجلسي را كه برنامه‌ريزي كرده بوديم با كارايي حداكثري و اولويت بخشي به مطالبات مردم شكل دهيم كه طبعا در رأس مطالبات مردم مسائل اقتصادي، معيشتي، اشتغال و آسيب‌هاي اجتماعي است.
وي با بيان اينكه در اين مجلس بايد شعار «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» را در دستور كار خود قرار دهيم، افزود: براي شكل‌گيري چنين مجلسي انتظار ما از مردم حضو حداكثري در انتخابات دور دوم است كه ان‌شاء‌الله در اين مجلس به پشتوانه آنها برنامه‌ها و راهبردهايي كه مدنظر است و برنامه 126‌بندي در اين زمينه را بتوانيم اجرايي كنيم.
معاون اول رييس‌جمهور دولت اصلاحات در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اهميت دور دوم انتخابات براي ليست اميد و تعيين‌كننده بودن آن در آرايش سياسي مجلس آينده، گفت: ما در دور اول نتيجه خيلي خوبي گرفتيم و براي اجراي برنامه‌هاي‌مان اين نتيجه بايد ادامه يايد، لذا انتظارمان از همه مردم حضور در دور دوم انتخابات است كه درصورت تحقق يك مشاركت چشمگير، پيش‌بيني‌مان كسب حداقل 40 كرسي است.
وي ادامه داد: خواهش ما از همه مردم حضور در ميدان است و خصوصا از جوانان مي‌خواهيم با همان شادابي و نشاط دور اول، در دور دوم هم حاضر شده و مردم را به حضور تشويق كنند، زيرا تجربه دوره‌هاي گذشته اين است كه در دور دوم مردم حضور پررنگ‌تري دارند و بنابراين بايد بتوانند كار خوبي كه در مرحله اول آغاز كردند را ادامه دهند و براي تمام كردن اين كار ارزشمند از آنها مي‌خواهيم در اين دور حضور پيدا كنند.
تاكيد دوباره بر زمان بررسي موضوع رياست مجلس
عارف در پاسخ به سوال ديگري در خصوص گمانه‌زني‌ها درخصوص رقابت وي و لاريجاني براي كرسي رياست مجلس دهم، با تاكيد بر اينكه بحث رياست مجلس يك بحث داخلي مجلس است، تصريح كرد: اين بحث مهم است، اما بايد در داخل مجلس و توسط خود نمايندگان مردم صورت گيرد، در عين حال زماني مي‌توان آن را دنبال كرد كه فراكسيون‌هاي داخلي مجلس شكل گرفته باشد و وضعيت فراكسيون اكثريت تقريبا روشن باشد كه تشكيل اين فراكسيون منوط به انتخابات دور دوم است. فكر مي‌كنم طرح اين موضوع يعني رياست مجلس در شرايط فعلي زودهنگام است و قاعدتا پس از انتخابات دور دوم مي‌توان به اين بحث در فضاي رسانه‌اي و ميان مردم پرداخت.
منتخب اول مردم تهران در انتخابات مجلس دهم با اشاره به تلاش رقبا براي ايجاد اختلاف ميان ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل، تاكيد كرد: ما ائتلاف اميد را حتما حفظ مي‌كنيم و اين يك تعهد اخلاقي بوده و ميثاقي است كه با كانديداها داشتيم كه حضور جدي در اين فراكسيون داشه باشند و طبيعتا مباني فراكسيون اكثريت هم راي‌گيري است. اميدواريم با همان همدلي و همبستگي كه افراد در ليست اميد قرار گرفتند در مجلس هم بتوانيم تاثيرگذار باشيم و ان شاء‌الله بتوانيم در خدمت مردم باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون