• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

غلامرضا حيدري، منتخب مردم تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

تمركز فراكسيون اميد، تحقق مطالبات مردم است

گروه احزاب| مجلس كارآمد از نگاه نمايندگان مجلس كنوني چه مجلسي است و فراكسيون اميد در اين راستا چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟ اين پرسشي است كه غلامرضا حيدري، منتخب مردم تهران در مجلس دهم به آن پاسخ مي‌دهد. او معتقد است كه تنها مجلسي به دور از حاشيه و تنش مي‌تواند در راستاي تحقق رونق اقتصادي در كشور گام بردارد.
مهم‌ترين اولويت‌هاي مجلس دهم چيست؟
يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي مجلس دهم حفظ آرامش در جامعه است. حفظ آرامش در نهاد قانونگذاري كشور مي‌تواند پمپاژ آرامش به جامعه باشد و بستري براي رشد در عرصه‌هاي مختلف كشور فراهم كند. در سايه اين آرامش مي‌توان به جلب اعتماد سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي پرداخت. براي ايجاد اشتغال، كشور شديدا نياز به سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي دارد. سرمايه‌گذاري‌ها به ويژه در زمينه توليد مي‌تواند موجب افزايش اشتغال و درآمد شود و نهايتا موجب رفاه عمومي و بهبود معيشت مردم شود.
فراكسيون اميد در مجلس چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشد؟
يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فراكسيون اميد اين است كه تا حد ممكن از ايجاد درگيري و تنش، چه در مجلس و چه بازتاب آن در جامعه جلوگيري كند. همين روزهاي اخير با وجود برخي بداخلاقي‌ها، فراكسيون اميد در نهايت متانت و آرامش به هر شكلي كه امكان داشت جلسه فراكسيون را تشكيل داد و خوشبختانه مورد استقبال جماعت كثيري از منتخبان مجلس دهم قرار گرفت. فراكسيون اميد بايد بر مسائل كلان كشور تمركز كند و در جزييات كار دولت دخالت كمتري داشته و به دنبال چوب لاي چرخ گذاشتن بر سر راه قوه مجريه نباشد. مردم در انتخابات نشان دادند كه از حاشيه‌ها و چوب لاي چرخ گذاشتن‌هاي مجلس نهم خسته شده‌اند. نمايندگان مجلس بايد از كار كارشناسي متخصصين حوزه‌هاي مختلف استفاده كنند و اين يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي فراكسيون اميد در مجلس است. نمايندگان بايد ديدي كلان داشته و تفكرات ذهني وسيعي داشته باشند. در همين راستا از مهم‌ترين ويژگي‌ها اين است كه نگاه مثبتي به ديگران داشته باشند و اين نگاه مثبت بايد در تعاملات با ديگر فراكسيون‌ها نمود پيدا كند. اين تعاملات چه در مجلس و چه بيرون از آن و با ساير قوا بايد وجود داشته باشد. همچنين در تعاملات جهاني بايد از درگيري و تنش پرهيز كنند. وجود تنش در عرصه بين‌المللي نه تنها منافع درازمدت ملت ايران را تامين نمي‌كند، بلكه منافع كوتاه‌مدت كشور را  نيز از بين خواهد برد. يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي ديگر فراكسيون اميد تعامل با بخش‌هاي مختلف حاكميت است.
چطور مي‌توان به اعتماد مردم در سراسر كشور به ليست اميد پاسخ داد؟
رويكرد مردم در اين انتخابات تحول‌خواهي و تغيير بود. در پاسخ به اين رويكرد به نظر مي‌آيد كه اين تحول‌خواهي بايد در ساختار اداره مجلس خود را نشان دهد. يكي از مهم‌ترين نماهاي اين تغيير رياست مجلس است. راي به رياست محمدرضا عارف به نوعي پاسخ مثبت به تحول‌خواهي مردم است.
مجلس دهم با چه چالش‌هاي روبه‌رو خواهد بود و چه موانعي را بر سر راه خود خواهد ديد؟
برخي كارشكني‌ها و جوسازي‌ها ممكن است از سوي طيفي كه نتوانسته اكثريت را به دست آورد، در مجلس دهم به وجود آيد. اين موانع خصوصا در بخش برقراري تعاملات بين‌المللي خواهد بود. اين تعاملات در بخش علم و تكنولوژي باعث مي‌شود تا كشور در اين بخش به پويايي برسد. مثلا در بحث محيط زيست و انرژي‌هاي پاك، كاهش شدت مصرف انرژي، كاهش مصرف سوخت اتومبيل‌ها، تكنولوژي‌هاي جديدي لازم است كه در  تعامل با كشورهاي مختلف دنيا مي‌توان در اين راستا گام برداشت. به هر حال دنياي شرق به معناي چين و شوروي نتوانسته پيشرفت مهمي آنچنان كه دنياي غرب داشته به دست آورد. اين دو كشوراگر چيز قابل طرحي داشته باشند تحت ليسانس غرب انجام داده‌اند. در كشور ما يكي از مهم‌ترين موانع براي پيشرفت علوم رابطه حسنه با دنيا در اين زمينه بوده است. اينكه مجلس بتواند در اين زمينه براي كشور تسهيل‌گر باشد بسيار اهميت دارد و مي‌تواند با دستيابي به منافع ملي كشور و رفع مشكلات معيشتي كمك كند.
مجلس دهم چطور بايد با ساير قوا تعامل خود را تنظيم كند؟
همان‌گونه كه قوه قضاييه به قانونگذاري و اختصاص بودجه مجلس نياز دارد، مجلس نيز به قوه قضاييه نيازمند است. به خصوص حفظ آرامش كه يكي از شعارهاي اصلاح‌طلبان در انتخابات بود، در صورت تعامل با قوه قضاييه ممكن خواهد شد. قوه قضاييه در حفظ آرامش براي رسانه‌ها و خبرنگاران اثر گذار است. يكي از مهم‌ترين اركان نظارتي در يك نظام سالم مطبوعات و خبرنگاران است. قوه قضاييه مي‌تواند در ايجاد فضاي آرام و مناسب براي خبرنگاران ياري‌دهنده باشد. همچنين يكي از مهم‌ترين كمك‌هاي مجلس به قوه مجريه اين است كه تسهيل‌گر برنامه‌هاي مفيد و موثر دولت باشد. چه در قالب نطق‌ها و حمايت‌هاي سياسي و چه در بستر قانونگذاري مجلس مي‌تواند به دولت كمك كند.
در جريان انتخابات اصلاح‌طلبان با نيروهاي معتدل اصولگرا هم‌پيماني و ائتلافي را تشكيل دادند. چطور مي‌توان از اين همكاري در مجلس هم محافظت كرد؟
نمايندگان منتخب هر دو طيف نبايد دچار بدعهدي و بداخلاقي سياسي شوند و بايد اصل را بر تامين منافع ملي، پيشبرد امور كشور و پاسخگويي به مطالبات عمومي مردم به عنوان نمايندگان ملت بگذارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون