• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

پيام واحد لاريجاني وعارف

دو كانديداي رياست بر رقابت خود در عين رفاقت تاكيد كرده و ميانه‌روي را خط مشي مجلس دانستند

لاريجاني:
با عارف رفيقيم

گروه سياسي| علي لاريجاني هنوز هم پديده‌اي است كه مي‌تواند طيف‌هاي سياسي را در آن واحد نسبت به خود نااميد و اميدوار كند. مثل همين نشست خبري ديروزش. وقتي از ليست اميد اعلام برائت كرد، قند در دل اصولگرايان آب مي‌شد و وقتي راجع به مساله مينو خالقي و مذاكرات هسته‌اي سخن مي‌گفت، لبخند بر لبان اصلاح‌طلبان و هواداران دولت نقش مي‌بست. لاريجاني در آخرين نشست خبري‌اش به عنوان رييس مجلس نهم طوري سخن گفت كه هم رقابتش با اصلاح‌طلبان را تثبيت كرد و هم براي اصولگرايان به عنوان يك گزينه ناگزير ظاهر شد. شاه‌بيت سوالاتي كه ديروز خبرنگاران پيش روي او گذاشتند موضوع رقابت با محمدرضا عارف و سرنوشت رياست مجلس دهم بود. لاريجاني در قبال اين موضوع چند حرف مهم داشت، يكي اينكه قرار گرفتن در فهرست اميد نقشي در راي‌آوري او نداشته و ديگر هم اينكه براي تعيين تكليف مجلس بعدي پيامي از سوي اصلاح‌طلبان به او نرسيده است. او حتي گفت‌وگو براي توافق بر سر كرسي‌هاي ديگر مجلس را هم «داستان سرايي» خواند. اينها سخناني نبود كه براي هواداران ليست اميد چندان خوشايند باشد. همان‌طور كه موضع او در دفاع از نادرقاضي‌پور در قبال سخنان حاشيه‌ساز اين منتخب اروميه در تبليغات انتخاباتي هفتم اسفند هم اينچنين بود. اما در مقابل او همينقدر هم موضع‌گيري‌هايي داشت كه به كام اصولگرايان شيرين نمي‌آمد. تاكيد لاريجاني بر اختلاف نظر با شوراي نگهبان بر سر موضوع مينو خالقي و همين‌طور دفاع تمام‌قد مجدد او از برجام مواضعي بود كه احتمالا به مذاق هواداران رياست او در مجلس دهم چندان خوش نيامده باشد.
نبايد موضوع قاضي‌پور را ادامه داد
علي لاريجاني در نشست خبري ديروز خود در پاسخ به سوالي مبني بر پيگيري سخنان نادر قاضي‌پور در رقابت‌هاي انتخاباتي گفت: در اين رابطه نماينده مذكور اين مطالب را تكذيب كرد و بعد از طرح اين موضوع اعلام كرد كه ما اين اظهارات و رويكرد را قبول نداريم حال اگر اشتباه سهوي نيز در اين رابطه صورت گرفته حداقل در شرايط كنوني آن نماينده اين نگاه را ندارد و وقتي نظرش را اصلاح كرد نبايد اين موضوع را ادامه داد.
بعد از تصويب برجام بايد براساس آن حركت كرد
رييس مجلس نهم درباره بهره‌برداري از شرايط پسابرجام هم گفت: وقتي يك فعل سياسي در حوزه بين‌الملل و داخل صورت مي‌گيرد، به دنبال آثار مطلوب آن هستيم كه براي آن وفاق مهم است. وي افزود: چنانچه براي برجام مناقشاتي وجود داشت، اما بعد از تصويب بايد براساس آن حركت كرده و فضاي كسب و كار را تسهيل كنيم.  
در مورد رياست مجلس در مجلس دهم هيچ گفت‌وگويي صورت نگرفته است
وي در خصوص تعامل و گفت‌وگو براي تعيين رياست مجلس نيز توضيح داد: خيلي در اين قضيه حساس نباشيد صبر كنيد، معلوم مي‌شود. توجه داشته باشيد كه ساختار داخلي مجلس كاملا دموكراتيك است و بايد همه به اين موضوع توجه داشته باشيم و از اين ساختار عبور نكنيم. در داخل مجلس افراد خبره حضور دارند. احتياج ندارند كه از بيرون فشاري وارد شود و مكانيزمي مشخص برقرار است. در مورد رياست مجلس در مجلس دهم هيچ گفت‌وگويي صورت نگرفته است. وي افزود: در كل انتخابات اين دوره اين طور بود كه بايد اين‌گونه حس كنيم كه مردم خواهان ايجاد آرامشي در كشور هستند و همه همسو با مشكلات‌شان بايد عمل كنند. در داخل پارلمان اگر تنشي باشد همه افراد متمركز بر آن خواهند بود و ذهن‌ها نمي‌تواند كمك به حل مسائل كشور كند در انتخابات مسيري كه طي شد، نشان داد كه مردم آرامشي مي‌خواهند كه هم‌افزايي شكل گرفته و با آرامش مسائل كشور حل‌و‌فصل شود.
مشكل سوييفت برطرف شد
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش هم درباره نقض برجام توسط دولت امريكا تصريح كرد: در مورد سوييفت مشكل برطرف شده است و رفتار بانك‌ها به اين موضوع ارتباط دارد البته در اينجا بانك‌هاي بزرگ مدنظر است كه واهمه‌اي در اين رابطه ايجاد كرده‌اند اما ايران نيز پيگيري‌هايي انجام داده و ساكت نبوده است و موضوع اخذ ويزا را از طريق وزارت‌خارجه پيگيري كرده است.
رهبر انقلاب مخالف ايجاد هياهو در برابر نظرات مخالف هستند
سوال بعدي از علي لاريجاني درباره مذمت بر هم زدن سخنراني‌ها توسط مقام معظم رهبري بود. موضوعي كه خود هم يك بار تجربه آن را در جريان سخنراني مراسم 22 بهمن سال 91 قم داشته است. رييس مجلس درباره اين موضوع گفت: از سرنوشت پرونده حادثه قم خيلي خبري ندارم و براي آينده مثبت مي‌انديشم و اين را مي‌دانستم كه مقام معظم رهبري مخالف رفتارهاي مذكور است به دليل اينكه بايد تحمل داشت. مقام معظم رهبري در ديدار با معلمان تاكيد داشتند بايد به دانش‌آموزان ياد داد كه نظر مخالف را تحمل كنند البته لزوم به مزايده عقايد مختلف نيست و در موضوعات كمبود قانون نداريم اما ممكن است نظر يك فرد از نظر ما خيلي بد باشد ولي لزومي ندارد با ابراز رفتار بدتر از او كار خراب شود و بايد تلاش شود تا او را اغنا كنيم.
مجلس دهم شباهتي به مجالس پيشين ندارد
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر نگراني از تكرار مسائل مجلس ششم در مجلس دهم نيز گفت: ارزيابي من از مجلس دهم اين نيست و اين مجلس شباهتي به مجالس ديگر ندارد نبايد از اين تمثيل‌ها استفاده كرد بايد از حاشيه‌پردازي‌ها بپرهيزيم زيرا حركات مثبتي به دور از اين مسائل از مجلس آتي انتظار است.  
ليست اميد در راي من تاثير نداشت
رييس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه «زمان انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابيه قم، دو كانديداي نزديك به جبهه پايداري حضور داشتند، حال حضور شما در ليست اميد از شهر قم چه تاثيري بر راي شما داشته است»، گفت: فكر نكنم اين مساله تاثير مهمي داشته است. زيرا بافت شهرهاي مختلف، متفاوت است. اما آنچه براي من مايه افتخار بود اين مساله است كه مراجع بر اين نظر تاكيد داشتند كه من از قم براي انتخابات مجلس كانديدا شوم و اين مساله براي من يك افتخار است. وي افزود: از طرف ديگر با توجه به اينكه من سال‌ها در شهر مقدس قم زندگي مي‌كردم، كانديدا شدنم از شهر قم از لحاظ فكري و شخصي برايم مهم بود. از اين رو بايد در اين رابطه با ديد عميق به اين مساله نگريست.
در مورد تعامل پيامي دريافت نكرده‌ام
لاريجاني در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر ايجاد تعاملاتي بين منتخبان اصلاح‌طلب و اعتداليون و عدم پاسخگويي شما به اين پيام‌ها گفت: سازوكار طبيعي براي تصميم‌گيري در مجلس وجود دارد و كسي به من پيام نداده است. شايد افراد به اتاق ما بيايند و حرف‌هايي بزنند، اما به صورت تلفني يا مكتوب، پيام رسمي دريافت نكرده‌ام. لذا چنانچه در 9 دوره پارلمان داشتيم، طبق سازوكار آن عمل مي‌شود. من نيز راجع به اين موضوع تا امروز صحبت نكردم و به سازوكار منطقي و قانوني مجلس بسنده مي‌كنم. وي در پاسخ به اين سوال كه در نشست حزب اعتدال شما و عارف توافق كرديد كه براي تمام كرسي‌هاي مجلس جز رياست توافقاتي صورت بگيرد، گفت: داستان‌سرايي درخصوص اين مسائل زياد است و من جلوي آن را نمي‌گيرم.
در موضوع منتخب سوم اصفهان با شوراي نگهبان اختلاف نظر دارم
رييس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در جريان بررسي صلاحيت‌ها انتخابات مجلس دهم، يك سري اقدامات عجيب و بي‌سابقه صورت گرفته و بحث ردصلاحيت يكي از منتخبان مطرح است، گفت: ما به موضوعات نظام‌مند قانوني، پايبند هستيم، البته قانون با صراحت براي اظهارنظر نهايي شوراي نگهبان زمان در نظر گرفته و تصميم‌گيري نبايد به بعد از انتخابات تسري پيدا كند و تفسير شوراي نگهبان متفاوت است. وي ادامه داد: من نيز در اين رابطه استدلال خود را با مقام معظم رهبري مطرح كردم و فكر مي‌كنم تفاوت نظري بين ما و نظارت استصوابي شوراي نگهبان درخصوص اين موضوع است كه اين موضوع به شوراي حل اختلاف ارايه شد كه البته ظاهرا نظر آن شورا به شوراي‌نگهبان نزديك‌تر است، مگر اينكه در مجلس آينده موضوع سامان يابد.
فراكسيون‌ها در مجلس، سايه احزاب بيروني نيستند
لاريجاني در ادامه در خصوص تغيير رويكرد اصلاح‌طلبان نسبت به وي كه سوال يكي از خبرنگاران حاضر در نشست خبري ديروز بود نيز گفت: من در رابطه با اين مساله بي‌تقصير هستم و در اين موضوع بايد از آنها سوال كنيم. وي ادامه داد: وضع من همان وضعيت و حال قبلي است البته در رابطه با مسائل مناقشه‌برانگيز كمتر صحبت مي‌كنم. از طرفي ديگر در رابطه با شرايط عضويت نمايندگان در فراكسيون‌هاي مجلس بايد بگويم حضور يك نماينده در دو فراكسيون سياسي در مجلس به ندرت اتفاق مي‌افتد. البته بايد توجه داشته باشيم كه فراكسيون‌ها در مجلس، سايه احزاب بيروني نيستند و با توجه به شرايط داخلي پارلمان، نمايندگان در داخل فراكسيون‌ها قرار مي‌گيرند. لاريجاني تصريح كرد: البته گاهي فراكسيون‌هاي تخصصي در مجلس وجود دارند كه نمايندگان در اين رابطه مي‌توانند به غير از عضويت در يك فراكسيون سياسي در فراكسيون‌هاي تخصصي مانند فرهنگيان و محيط زيست نيز عضو باشند.
درخواستي از كسي براي قرار گرفتن در هيچ ليستي نداشتم
در ادامه اين نشست علي لاريجاني در پاسخ به سوال ديگري مبني بر قرار گرفتن وي در ليست اميد و اينكه بعد از انتخابات وي به كساني نزديك شد كه او را تخريب مي‌كردند، گفت: بايد توجه داشت كه من تقاضايي براي قرار گرفتن در هيچ ليستي- اعم از اميد يا غيراميد- نداشتم و اعلام كردم بودم كه مستقل در انتخابات شركت كرده‌ام، البته هر كسي با ميل خود امكان دارد اين كار را انجام داده باشد، اما مشي ما بايد اداره كشور با لحاظ كردن ميانه‌روي و عقلانيت باشد و هركس يا جرياني اين موضوع را قبول كند، بنده از آن استقبال مي‌كنم. وي ادامه داد: مناقشات گاهي ريشه تاريخي دارد، اما مناقشه به حل مسائل كمك نمي‌كند. براي حل مسائل اصلي بايد هم‌صدايي و وحدت داشت و مشي ما همين‌طور است و مشي روشني داريم و هركس از آن استقبال كند از همكاري ما برخوردار مي‌شود و بايد به مسائل اصلي كشور توجه شود. لاريجاني درخصوص فراكسيون اميد نيز گفت: بنده از هر جرياني كه به دور از حاشيه‌سازي سياسي بر مسير عقلانيت حركت كند استقبال مي‌كنم و تصور مي‌كنم امروز بايد تمركز همه بر مسائل اصلي كشور باشد.

 

محمدرضا عارف:

كنار نمي‌كشم

 محمدرضا عارف سياستمداري است كه اخلاق در كنار نامش به خوبي مي‌نشيند. مردي كه در خرداد 92 به توصيه بزرگان اصلاحات از كانديداتوري رياست‌جمهوري كنار كشيد تا پيروزي دلچسبي را براي اصلاح‌طلبان رقم بزند. حالا او به عنوان نفر اول تهران در ليست اميد اصلاح‌طلبان و حاميان دولت داعيه رياست مجلس را دارد و البته رقيبي قدرتمند به نام علي لاريجاني. منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم مي‌گويد كه بنا به همان مصلحتي كه در انتخابات 92 كنار كشيد و در ادامه همان مسير، اين بار وظيفه‌اش در اين دوره حضور جدي به عنوان كانديداي رياست مجلس است. او معتقد است كه به خاطر تعامل خوبي كه هميشه با اركان مختلف حاكميت داشته مي‌تواند در رياست مجلس نيز از اين تعامل به نفع مردم و نظام استفاده كند و در عين حال رقابت را همراه با رفاقت مي‌داند. عارف اين بار آمده است تا آخر بايستد و بر سر رياست مجلس تعاملي نخواهد كرد. پيش از اين هم مشخص شده بود كه كرسي رياست مجلس با توافق و تعامل تقسيم نخواهد شد و حالا عارف هم تاكيد مي‌كند تعامل با اصولگرايان در همه‌چيز منهاي كرسي رياست خواهد بود. به نظر مي‌رسد اصولگرايان هم ترجيح مي‌دهند اين موضوع در صحن علني مجلس حل شود و از همين رو بود كه پيشنهاد برخي چهره‌ها را براي صحبت در اين مورد رد كردند، خبري كه نخستين‌بار محمدرضا تابش اعلام كرد. حالا ديگر روشن است كه رقابتي جانانه انتظار مجلس دهم را مي‌كشد؛ رقابتي كه يك سويش محمدرضا عارف و سوي ديگرش علي لاريجاني ايستاده است. به گزارش ايسنا عارف درباره اينكه رقابتش با لاريجاني براي رياست چقدر جدي خواهد بود، يادآور شد: مبنا و اصل ما تفاهم و همدلي بوده است كه پاسخ اين سوال را هم در ليست اميد داديم. ما با اين نگاه آقاي لاريجاني را در قم سرليست خود كرديم چون احساس‌مان اين بود كه وجود اشخاص ميانه مثل آقاي لاريجاني در مجلس ضروري است. خيلي هم بديهي بود وقتي آقاي لاريجاني انتخاب شود جزو كانديداهاي رياست مجلس باشد.
غير از پست رياست مجلس حاضر به تعامل در ساير پست‌ها هستيم
منتخب اول تهران از تعامل درمورد پست‌هاي مجلس منهاي رياست سخن مي‌گويد و معتقد است در مورد رياست حرف آخر را مجلس خواهد زد. وي با اشاره به اينكه با حفظ مسائل اخلاقي و راهبردها رقابت ايرادي ندارد، ادامه داد: البته ما از ابتدا به دنبال تعامل بوديم و فكر مي‌كنيم مي‌توانيم با تعامل يك مديريت مشترك را در مجلس دنبال كنيم كه در هيچ زمينه‌اي به رودررويي در مجلس ختم نشود. البته درباره انتخاب رييس ما تقريبا از اين مرحله عبور كرديم و براي تعامل به نتيجه نرسيديم، يعني در واقع جلسه‌اي تشكيل نشد. شايد دو طرف مي‌توانستند براي رياست در يك فضاي صميمي رقابت كنند. عارف تاكيد مي‌كند: ما الان هم آمادگي داريم غير از پست رياست كه ان‌شاءالله صحن علني مجلس حرف آخر را مي‌زند، براي بقيه پست‌ها بتوانيم به صورت تعاملي جلو برويم كه همه جريانات تاثيرگذار در مجلس احساس كنند كه مي‌توانند در مديريت مجلس مشاركت كنند. منتخب تهران درباره اينكه آيا امكان دارد براي جلوگيري از تنش از رياست مجلس منصرف شود، تاكيد كرد: هر كسي كه براي رياست انتخاب شود، تنشي ايجاد نخواهد شد. اينها پيش‌داوري‌هايي است كه بر اساس تحليل‌هاي سطحي ارايه مي‌شود. مبناي ما همكاري و رفاقت است و مي‌پذيريم كه حرف آخر را مجلس مي‌زند و با هم كار خواهيم كرد. هيچ تضميني هم نيست كه رييس مجلس اين دو نفري كه مطرح هستند، باشند. ممكن است شخص ديگري خودش را مطرح كند و مجلس به او راي دهد. وي با اشاره به كنار كشيدن خود از انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 تصريح كرد: گاهي رفتاردرست در ماندن است و گاهي در كنار كشيدن كه انسان بايد در زمان مناسب تشخيص صحيح و درست در اين زمينه داشته باشد. به همان دليلي كه در 92 آن اتفاق افتاد، امروز هم مي‌گوييم كه در ادامه همان مسير و همان راه محكم بايد جلو بياييم.
در داخل نظام شكست معني ندارد
عارف در پاسخ به اين پرسش كه اگر به رياست مجلس نرسد اين اتفاق يك شكست براي اصلاح‌طلبان به حساب خواهد آمد و آيا توصيه‌اي براي كنار كشيدن از سوي بزرگان اصلاحات به او شده است يا خير، اظهار كرد: با نگاهي كه من دارم در داخل نظام شكست معني ندارد. ما طبق وظيفه‌اي كه داريم به ميدان مي‌آييم و حرف آخر را هم مردم و نهادهاي قانوني مي‌زنند. وظيفه ما حضور براي رسيدگي به مطالبات مردم و بالا بردن جايگاه نظام است. وي درباره نحوه تعامل خود با حاكميت در صورت قرار گرفتن در جايگاه رياست قوه مقننه، خاطرنشان كرد: در طول سي و چند سال گذشته از اوايل انقلاب من مسووليت داشته‌ام و هميشه بهترين تعامل را با همه نهادهاي حاكميت داشته‌ام. هيچگاه با هيچ نهاد حاكميتي تعارض يا مشكلي نداشته‌ام. اگر هم اختلاف نظري بوده كه حتما بوده خصوصي و در فضاي دوستانه آن را حل كرده‌ام. يعني تعارض را هيچ‌وقت به فضاي رسانه‌ها نكشانده‌ام. در خيلي از جاها مديريت من همزمان با يك بحران بوده است. وي خاطرنشان كرد: وقتي در سال 73 رييس دانشگاه تهران شدم دانشگاه به معني واقعي بحران داشت به دليل تعامل خوبي كه با همه داشتم بعد از شش ماه دانشگاه كاملا آرام شد. مديريت راست دانشگاه تهران قبل از من به خاطر فضاي چپ‌ دانشگاه جرأت نكرده بود به جامعه اسلامي دانشجويان مجوز بدهد، اما من مجوز دادم و انجمن اسلامي هم پذيرفت و بعد از چند ماه دانشگاه آرام شد كه اين بيانگر تعامل خيلي خوب من با همه نهادهاست كه به آن اعتقاد دارم. وي يادآورشد: من خودم را هيچ‌وقت با نهادها رقيب ندانسته‌ام. هيچ نهاد حاكميتي نيست كه رابطه‌ بسيار خوبي با آن نداشته باشم. يك نفر بيايد بگويد كه عارف درباره مافوق يا مادون خود كوچك‌ترن حرفي را زده است. در حالي كه خيلي‌ها براي عبور از مادون خود حرف‌هايي درباره‌اش مي‌زنند. من به لابي مثبت داخل نظام به صورت خصوصي اعتقاد دارم و هميشه هم موفق بوده‌ام.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون