• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3537 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد

نشست «جي7» در سايه چالش‌هاي بزرگ جهاني

گروه جهان| سران كشورهاي بزرگ صنعتي جهان «جي ۷» متشكل از امريكا، كانادا، آلمان، بريتانيا، فرانسه، ايتاليا و ژاپن در ايسه‌شيماي ژاپن گرد هم آمدند تا در خصوص مهم‌ترين مسائل و چالش‌هاي جهاني گفت‌وگو و تصميم‌گيري كنند. مسائلي همچون مبارزه با تروريسم، خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا، بحران مهاجران و اختلاف مرزي چين در درياي جنوبي خود با همسايگان از جمله مهم‌ترين مباحثي بود كه ميان رهبران هفت كشور جهان مطرح شد.
چالش درياي جنوبي چين
گروه هفت در بيانيه پاياني خود نسبت به تنش‌هاي موجود در آسيا هشدار دادند. در اين مذاكرات با اشاره به مناقشه چين در درياي جنوبي چين به‌وضوح نشان مي‌دهد كه روابط مناسبي ميان كشورهاي شرق آسيا از جمله ژاپن و چين وجود ندارد. رهبران گروه جي7 در بيانيه پاياني خود سعي كردند كه اين سيگنال را به چين ارسال كنند كه به قوانين بين‌المللي پايبند باشد. در بيانيه رهبران هفت كشور آمده است كه «ما در مورد وضعيت در درياي چين شرقي نگران هستيم و مديريت صلح‌آميز و حل‌و‌فصل اختلافات در شرايط كنوني بسيار مهم است.»چين مي‌گويد كه از دو سال گذشته حضور نظامي خود را در درياي چين شرقي را گسترش داده و مدعي است جزاير مورد اختلاف كشورها در اين منطقه متعلق به اين كشور است و اكنون گزارش‌ها نيز حاكي از آن است كه چين در حال گسترش فضاي نظامي در اين منطقه است. ژاپن اما تلاش مي‌كند با استفاده از اجلاس‌هاي مختلف چين را در اين زمينه تحت‌فشار قرار دهد. سخنگوي وزارت امورخارجه چين نيز پس از بيانيه جي7 اعلام كرد كه ما از بيانيه بسيار ناراضي هستيم. ما اميدوارم بوديم كه جي 7 يك نگرش واقع‌بينانه و بي‌طرف نسبت به موضوع داشته باشد و با اظهارات غيرمسوولانه به اختلافات‌ارضي دامن نزند.
با اين حال بايد گفت كه چين يك شريك تجاري بزرگ براي اعضاي جي7 محسوب مي‌شود كه تمركز خود را نيز در اين نشست بر راهكارهاي حل اختلاف صلح آميز قرار دهند. اين بيانيه جي7 پيش از اعلام دادگاه بين‌المللي در مورد درياي چين جنوبي است و اين نوع اقدامات مي‌تواند پنج تريليون دلار تجارت سالانه از اين دريا را به خطر بيندازد.
مبارزه با تروريسم و كمك به ثبات عراق
بخش مهم ديگري كه اجلاس سران جي7 را به خود اختصاص داد موضوع مبارزه با تروريسم بود. اين كشورها براي جلوگيري از فروپاشي عراق و براي باثبات كردن و بازسازي اين كشور، كمكي ۶/۳ ميليارد دلاري در اختيار اين كشور مي‌گذارند. اين برنامه از طريق صندوق بين‌المللي پول عملي خواهد شد. با اين كمك بايد نفوذ داعش در عراق از بين برود. آنگلا مركل، صدراعظم در پايان نشست سران كشورهاي جي ۷ در ژاپن گفت كه هدف هفت كشور بزرگ صنعتي مبارزه با علل آوارگي مردم در اين كشور جنگ‌زده است. او با توجه به اين موضوع كه هنوز بخش‌هاي گسترده‌اي از خاك عراق در كنترل داعش است گفت: «اعتقاد راسخ ما اين است كه عراق بايد باثبات شود»آلمان چند هفته پيش نيز اعلام كرده بود كه قصد دارد اعتباري ۵۰۰ ميليون يورويي در اختيار عراق قرار دهد. مركل گفت كه اين اعتبار در كمك‌هايي كه از سوي جي ۷ تصويب شده، منظور شده است.
استفاده از آبه‌نوميكس
شينزو آبه‌، نخست‌وزير ژاپن و ميزبان اين دور از نشست سران گروه جي7 در پايان مذاكرات گفت: ما با رهبران جي هفت توافق كرديم تا همه منابع خود را براي اقدامات اصلاحي و ساختاري نظام مالي جهان به كار ببندند. گفتني است كه شينزو‌آبه زماني كه در سال 2012 نخست‌وزير ژاپن شد سيستمي را به نام «آبه‌نوميكس» راه‌اندازي كرد كه در آن يك استراتژي سه‌جانبه مالي براي بهبود سيستم اقتصادي كشور بود كه از تمامي ابزارهاي پولي، مالي و ساختاري براي احيا و بهبود اقتصاد انجام شود و اكنون رهبران جهان متعهد به انجام اين ساختار شده‌اند. اين موضوع براي جلوگيري از سقوط اقتصاد جهاني در شرايط بحراني انجام مي‌گيرد. زيرا پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه ژاپن به احتمال زياد با توجه به ركود در اقتصاد چين در شرايط مساعدي به سر نمي‌برد و اين نگراني وجود دارد كه اقتصاد سوم جهان وارد يك بحران اقتصادي شود.
نگراني از خروج بريتانيا
رهبران هفت كشور صنعتي جهان در بيانيه پاياني خود عنوان كردند، خروج احتمالي بريتانيا از اتحاديه اروپا «تبعات جدي» بر رشد اقتصاد جهاني خواهد داشت. در بخش ديگري از بيانيه آمده است كه خروج بريتانيا موجب كندي آهنگ تجارت، سرمايه‌گذاري و اشتغالزايي مي‌شود و اقتصاد جهان را با «تهديد ديگري» روبه‌رو مي‌كند. آنگلا مركل، صدر اعظم آلمان نيز گفت كه رهبران حاضر در ايسه‌شيما بر سر عدم خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا اتفاق‌نظر دارند. وي درعين حال تاكيد كرد كه اين موضوع در دستور كار اجلاس گروه ۷ نيست. گفتني است، ديويد كامرون، نخست‌وزير بريتانيا در سخنراني نشست جي7 عنوان كرد كه در كمپين خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا نمي‌پيوندد و از آن نيز حمايت نمي‌كند. اين سخنان در حالي عنوان شد كه بوريس جانسون، شهردار سابق لندن و از جمله حاميان كمپين خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا در مصاحبه‌اي اعلام كرد كه هنوز براي كامرون دير نشده تا به كمپين خروج از اتحاديه اروپا بپيوندد. گفتني است، رفراندوم ماندن يا رفتن بريتانيا از اتحاديه اروپا در 23ژوئن برگزار مي‌شود كه سرنوشت و آينده رابطه اتحاديه اروپا با بريتانيا را تعيين مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون