• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3537 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد

محمدرضا عارف:

اگر رييس شوم با افراد بدقول بهتر برخورد خواهم كرد

 امروز پارلمان دهم افتتاح خواهد شد تا بعد از سه دوره بهارستان تركيب متفاوتي را به خود ببيند و ديگر پسوند «اصولگرا» كنار نام مجلس جا خوش نكند. از همين روست كه بعد از مدت‌ها رقابتي جدي براي تصاحب كرسي رياست مجلس شكل گرفته است، رقابتي كه يك سويش علي لاريجاني است، مردي كه هشت سال در راس مجلس نشسته و اداره پارلمان را عهده‌دار بود و اين روزها سوداي حفظ آن را دارد. در سوي ديگر ميدان اما معاون اول دولت اصلاحات است، مردي كه خرداد 92 با كنار كشيدن از انتخابات زمينه شكست اصولگرايان را فراهم آورد و در هفتم اسفند بالاترين راي تهران را از آن خود كرد و معتقد است ايستادنش در ميدان رقابت براي رياست مجلس ادامه همان راهي است كه در خرداد 92 پيمود. در اين ميان اما با انتخاب آيت‌الله جنتي به عنوان رييس مجلس خبرگان برخي سمت و سوي تحليل‌هاي‌شان را به سمت اصولگرايي چرخاندند اما محمد رضا عارف با قطعيت مي‌گويد تركيب خبرگان با مجلس شوراي اسلامي متفاوت است. منتخب اول تهران خاطرنشان‌ مي‌كند: تركيب مجلس خبرگان هم همين بود و اين حق نمايندگان بوده كه به كسي كه مي‌خواهند راي بدهند. مجلس خبرگان با مجلس شوراي اسلامي از نظر تركيب متفاوت است و من نمي‌خواهم با توجه به مسووليت فراجناحي مجلس خبرگان اين مجلس را سياسي و جناحي ببينم. قياس دو مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري با هم قياس مع‌الفارق است و در عين حال اگر بخواهيم تركيب‌شان را مقايسه كنيم تركيب اين دو مجلس نيز با هم تفاوت دارد. مشخص است كه در ميدان رقابت براي رياست مجلس مهم‌ترين نكته انسجام است. همان موضوعي كه عارف به عنوان رييس فراكسيون اميد بيش از هر موضوعي بر آن تاكيد دارد. اگرچه بيم‌هايي ميان نيروهاي اصلاح‌طلب وجود دارد، بيم‌هايي كه ريشه‌اش به شوراي شهر تهران و عهدهايي كه در خيابان بهشت شكسته شد بازمي‌گردد. با اين حال اما رييس فراكسيون اميد همان تجربه تلخ را مبناي ميثاقنامه‌اي مي‌داند كه اين روزها ميان افراد ليست اميد به امضا رسيده است و مي‌گويد: تجربه‌اي كه ما از شوراي شهر داشتيم اين ميثاقنامه رابه وجود آورد تا ديگر آن اتفاق تكرار نشود، اما به هر حال يك تعهد اخلاقي است كه منتخبين مردم بايد به مردم پاسخ بدهند و ما كاري جز توصيه اخلاقي نمي‌توانيم بكنيم و نمي‌توانيم شلاق‌شان بزنيم. وي همچنين وعده‌اي هم در اين مورد مي‌دهد، اينكه اگر رييس مجلس شود با افراد بدقول بهتر برخورد خواهد كرد. به گزارش ايسنا اظهارات عارف در واقع بخش دوم گفت‌وگوي او با اين خبرگزاري است.
قياس دو مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري قياس مع‌الفارق است
منتخب مردم تهران همچنين درباره رياست آيت‌الله جنتي در مجلس خبرگان و اينكه ممكن است در انتخابات مجلس نيز چنين شرايطي پيش آيد، گفت: اولا بايد به آقاي جنتي به خاطر رياست خبرگان تبريك بگويم. از طرفي آقاي هاشمي هم به دليل تصميم خودشان و رايزني‌هايي كه داشتند كانديداي رياست نشدند. آيت‌الله اميني هم آمدن‌شان در اين دو هفته نوسان داشت و حتي خود من تا چند شب قبل از برگزاري انتخابات هيات رييسه خبرگان نمي‌دانستم آيا قطعا كانديداي رياست خواهد شد يا خير، و حتي از يكي از نزديكان كه پرسيدم گفت ظاهرا بناست كانديدا شوند. وي خاطرنشان‌ كرد: تركيب مجلس خبرگان هم همين بود و اين حق نمايندگان بوده كه به كسي كه مي‌خواهند راي بدهند. مجلس خبرگان با مجلس شوراي اسلامي از نظر تركيب متفاوت است و من نمي‌خواهم با توجه به مسووليت فراجناحي مجلس خبرگان اين مجلس را سياسي و جناحي ببينم. قياس دو مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري با هم قياس مع‌الفارق است و در عين حال اگر بخواهيم تركيب‌شان را مقايسه كنيم تركيب اين دو مجلس نيز با هم تفاوت دارد.
از تجربه 30 ساله خودم در برخورد با رقبا استفاده خواهم كرد
منتخب اول تهران همچنين در پاسخ به اين سوال كه در صورت رياست در مجلس نحوه تعاملش با رقبا چگونه خواهد بود، بيان كرد: من سعي مي‌كنم بهترين رفتار و بهترين رابطه را با جريان رقيب داشته باشم و از تجربه 30 ساله خودم در برخورد با رقبا استفاده خواهم كرد. وقتي من رييس دانشگاه تهران شدم بخشي از گروه‌هاي راست موضع‌هاي بسيار تندي داشتند و حتي بعد از دو، سه ماه طرح تحقيق و تفحص به مجلس دادند. با اين حال بعد از چند ماهي همسو شديم. ما مي‌توانيم به راحتي بنشينيم و با هم صحبت كنيم و ببينيم مشكل چيست. وي همچنين گفت: گاهي اختلاف بر سر خودخواهي يا اين است كه مثلا فلاني از قيافه من خوشش نمي‌آيد كه اين فرق مي‌كند اما زماني اختلاف بر سر روش، منش و برنامه است كه قابل اصلاح خواهد بود. ما تلاش مي‌كنيم يك مجلس الگو داشته باشيم و نيروهاي سياسي داخل مجلس هويت‌شان را حفظ كنند .  
در انتخابات سال آينده گام بعدي را محكم‌تر برمي‌داريم
عارف همچنين در نشست مجمع نمايندگان ادوار مجلس تاكيد كرد: مهم‌ترين دستاورد اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ حاكميت اخلاق و اميد بود و مردم به اصلاح‌طلبان لبيك گفتند و راي بالايي به اين جريان دادند. به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف تاكيد كرد: مهم‌ترين دستاورد اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ حاكميت اخلاق و اميد بود و مردم به اصلاح‌طلبان لبيك گفتند و راي بالايي به اين جريان دادند. محمدرضا عارف افزود: كار انتخابات سال ۹۴ را خيلي زود شروع كرديم و از دو سال قبل بحث‌هاي جدي شروع شد كه خود نمايندگان ادوار نيز در بسياري از اين موارد حاضر بودند و در نهايت به دستاورد ارزشمند شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان رسيديم كه براي نخستين بار كل جريان اصلاحات به يك مركز سياستگذاري و مديريت و فرماندهي رسيد. منتخب اول مردم تهران در مجلس گفت: تصميم مهم شوراي عالي سياستگذاري اين بود كه برنامه‌هاي اجرايي در حوزه‌ها تقسيم شود و خوشبختانه بيشترين تصميمات اين شورا اجماعي و بيشتر نظرات به سمت همگرايي بود و نتيجه انتخابات تهران نشان از پيروزي اين ايده داشت. محمدرضا عارف با تاكيد بر اينكه شعار مردم در انتخابات تغيير بوده است، گفت: البته نقدهاي جدي به شورا و شوراهاي استاني وارد است و بايد با اخلاق، تدبير و عقلانيت اين نقدها را بررسي و سعي كنيم مشكلات مردم را به خصوص در زمينه اقتصادي كاهش دهيم تا اميد و نشاط مردم حفظ شود و سال آينده در انتخابات بسيار مهم و تاثيرگذار گام بعدي را محكم‌تر ‌برداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون