• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

هاشمي :صدا و سيما علايم تفرقه در جامعه را پخش مي‌كند

  مهشيد ستوده/ مدير جديد سازمان صدا و سيما نيامده با موجي از انتقاد روبه‌رو شده است. حجم بالاي انتقادها لذت خيره شدن‌هاي عصرگاهي به منظره روبه‌رويش از طبقه چهارم ساختمان شيشه‌يي جام جم را گرفته است. مي‌تواند اين‌گونه به خود دلداري بدهد كه هميشه تعداد ناراضيان از صدا و سيما بيشتر از راضيانش بوده است اما سرافراز است و منتقدان بي‌شمار در اول راه. دولت منتقد است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گلايه‌هاي جدي دارد. يك گزارش كافي است تا صداي 290 نماينده مجلس بلند شود. كمي آن‌طرف‌تر هم بدهي‌هاي كلان اين سازمان است كه به عنوان ميراثي از ضرغامي روي دستش مانده است. منتقدان دولت هم از او منتقدند و وزنه منتقدان عملكرد سازمان صدا و سيما هر روز سنگين‌تر مي‌شود. حالا طبقه چهارم ساختمان شيشه‌يي جذابيت آنچناني براي مدير جديد ندارد و آنچه فكر او را مشغول كرده حجم بالاي انتقادهاست. روزهاي اخير روزهاي سختي براي سرافراز بود. دردسر از نامه منتقدان ژنو براي حضور در صدا و سيما آغاز شد. دولت موضع گرفت و از صدا و سيما انتقاد كرد. صدا و سيما پاسخ داد و انتقاد تند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني حسن ختام اين پروژه شد تا ابتدا تا انتهاي اين هفته براي صدا و سيما دردسر ساز شود. صدا و سيما اما انتقادها را قبول ندارد. با آمار و ارقام در تلاش است تا ثابت كند كه حتي بيش از اندازه كافي به اين دولت بها داده است. اما هفته اخير، هفته سرافراز نبود.

انتقاد تند آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني

تندترين انتقاد را بايد مربوط به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني دانست. يك انتقاد تند كه با تاخير چند وقته پس از انتقادهاي چند وقت اخير رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شده بود. با اين همه روز پنجشنبه آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني حرف‌هاي مهمي داشت. در همايشي از سازوكار در نظر گرفته شده توسط رسانه ملي انتقاد كرد و گفت: «يك روز غربي‌ها تلاش كردند اسلام را دين شمشير معرفي كنند، اما آن دوره گذشت و كم‌كم چيز ديگري از اسلام با كمك مبتكران شكل گرفت ولي امروز مي‌بينيم كه كاري كه غربي‌ها نتوانستند انجام دهند تندروهاي مسلمان انجام مي‌دهند.
او ادامه داد: در حال حاضر وسايل انتقال پيام زياد است و وقت مناسبي است كه ما حقيقتا امت اسلامي را بيشتر و بهتر معرفي كنيم وجلوي تندروها را بگيريم و امروز اين يك ضرورت است. عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: پيامبرالگوي رحمت و مدارا 13 سال در مكه هر روز تحت فشار و اذيت بود و هر چه بدي بود به سر ايشان آوردند و زماني كه مكه را فتح كردند انتظارهمگان اين بود كه انتقام ظلم را بگيرند اما پيامبر فرمودند امروز روز رحمت است و همه كساني كه به ايشان ستم كرده بودند را بخشيدند. آيت‌الله هاشمي ادامه داد: در واقع پيامبر در عمل چهره اسلام را نشان دادند و امروز ما بايد رسالت و چهره واقعي اسلام را به دنيا معرفي كنيم. او گفت: برخي آدم‌هاي نادان با شعارهاي عجيب و غريب خيال مي‌كنند در حال خدمت كردن به اسلام  هستند اما در حال ضربه زدن به پايه‌هاي معارفي اسلام هستند. عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: امروز بايد پيامبر رحمت و مدارا را به عنوان يك الگوي درست به مردم دنيا معرفي كنيم تا جواناني كه تشنه راه درست باشند جذب شوند. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اخبار رسانه‌هاي دنيا مبني بر انفجار و خشونت در كشورهاي اسلامي گفت: تندروي يك بلا و ويروس براي جامعه ما شده است و اين يك حالت اسلامي نيست چرا كه تفرقه ايجاد كردن، ضداسلام است و ما بايد به دنبال وحدت برويم. هاشمي رفسنجاني با بيان اينكه در دوران جنگ تحميلي تمامي مردم اعم از اهل سنت، شيعيان، مسيحي و ارمني با وحدت حضور داشتند و شهيد دادند گفت: شرايط اتحاد را از دست داده‌ايم و نبايد اين‌طور باشد چرا كه ضداسلام و دين است. او ادامه داد: اصل وحدت و اتحاد چيز آساني نيست كه ما 30 سال حرف وحدت را مي‌زنيم اما وارد عمل نشده‌ايم؛ قطعا بايد وارد عمل شويم. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام دروغ، ظلم و زندان بي‌جهت را از عوامل تفرقه عنوان كرد و گفت: اختلاف‌نظر اگر در بحث بماند مفيد است اما وقتي به عمل و كار فيزيكي منجر شود و از حدي تجاوز كند به تهمت، دروغ و درگيري تبديل مي‌شود. رييس مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه شايد خشكسالي وديگربلاهاي طبيعي نيز اثرات وجود تفرقه باشد گفت: ما بايد تفرقه‌هاي بي خودي را كه عليه يكديگر درست مي‌كنيم و اين همه بيانيه و تهمت‌ها و ظلم‌هايي كه مي‌شود و افراد را تحت فشار مي‌گذاريم و زندان مي‌بريم را كنار بگذاريم چرا كه تفرقه و دودستگي به نفع هيچ‌كس نيست. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه ما در انقلاب اسلامي متحد آمديم و حال چرا بايد تفرقه داشته باشيم، گفت: اين روزها چقدر از صدا و سيما علايم تفرقه پخش مي‌شود و چيزهايي را به خورد مردم مي‌دهيم كه نبوده و اين تفرقه‌ها خدمت به كشور و انقلاب نيست.

پاسخ به انتقاد دولت با آمار و ارقام

با اين همه دولت شايد اصلي‌ترين منتقد صدا و سيما در ماه‌هاي اخير بوده باشد. انتقادات از همان روزهاي اول آغاز شد. با نحوه انتخاب مجري براي دومين برنامه زنده تلويزيوني رييس‌جمهور شروع شد. كمي بعد مقايسه‌ها كار را سخت كرد. مقايسه رفتار صدا و سيما با اين دولت با رفتاري كه با دولت سابق داشت نتايج آنچنان قابل قبولي نداشت. همين نتايج غير قابل قبول بود كه دولت را آشفته كرده بود. انتقادات هرچند وقت يك‌بار رييس‌جمهور از نحوه عملكرد صدا و سيما نشان مي‌داد كه شخص رييس‌جمهور هم دل خوشي از صدا و سيما ندارد و «مقايسه» رفتاري كه اين رسانه با دولتش مي‌كند آشفته‌اش كرده است. پاسخي هم كه محمدباقر نوبخت در جلسه روز چهارشنبه هيات دولت در مورد درخواست منتقدان ژنو داد بازهم يك تاكتيك ديگر دولت بود در مواجهه با عملكرد صدا و سيما. نوبخت اين‌بار صراحتا از محمد سرافراز خواست كه در برنامه‌ها و عملكردش تجديد نظر كند. اعلام كرد كه صدا و سيما بايد متعامل باشد اما در جايگاه‌هايي احساس مي‌شود كه از رويكرد ملي در رسانه ملي صحبت نمي‌شود. همين انتقاد كافي بود تا سازمان صدا و سيما نيز وارد گود پاسخگويي شود. روز گذشته مديركل روابط عمومي سازمان صداوسيما در پاسخ به انتقاد سخنگوي دولت از رسانه‌ ملي، يك پاسخ كلي داشت و آن هم اين بود كه از نظر خودشان حضور اعضاي دولت يازدهم در برنامه‌هاي صداوسيما «چشمگير» و «بيشتر» از دولت‌هاي قبل بوده است. به گزارش ايسنا، سيد تقي سهرابي با اظهار تعجب از سخناني كه اين روزها برخي مقامات در خصوص كم‌‌توجهي سازمان صداوسيما به عملكرد دولت بيان مي‌كنند، تصريح كرد: «بر اساس آمار و مستندات موجود از آغاز فعاليت دولت يازدهم تاكنون بخش عمده‌يي از برنامه‌هاي صداوسيما در شبكه‌هاي مختلف ملي، استاني و حتي بين‌المللي به اهداف، برنامه‌ها، اقدامات و عملكرد دولت يازدهم اختصاص داشته و دارد.» اما صدا و سيما اين‌بار با آمار و ارقام به صحنه آمده و اعلام كرده است كه بر اساس اين آمار «در دوره زماني اول مرداد 1392 تا اول خرداد 1393، مسوولان قوه‌ مجريه 200هزار و 989 دقيقه تنها از ظرفيت مراكز استان‌هاي صداوسيما براي بيان عملكرد خود استفاده كرده‌اند. همچنين در همين مقطع آنتن راديو به مدت هفت هزار و 542 دقيقه در اختيار مديران دولت يازدهم بوده است. از سوي ديگر، 75 برنامه گفت‌وگومحور در بخش گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه 2 سيما تمام و كمال در اختيار اعضاي دولت بوده است و در مجموع طي مدت يادشده بيش از چهار هزار ساعت از وقت صداوسيما به عملكرد دولت اختصاص داشته است.» وي همچنين در ادامه تاكيد كرده است كه «اگر حضور مستمر مسوولان دولتي در برنامه‌هاي صداوسيما در 7 ماه پس از خرداد تا پايان آذر 1393 را به اين آمار اضافه كنيم، مي‌توان آمار حدود شش هزار ساعت حضور را براي مسوولان دولتي بيان كرد كه بسيار قابل توجه و تامل بوده و ادعاي محكمي است بر اينكه صداوسيما در قرق مديران دولتي بوده است»

مشكل كجاست؟

عزت‌الله ضرغامي بيش از اندازه به دولت سابق لطف داشته است يا آنكه روال درستي را در پيش نگرفته بوده است؟ هر چه كه هست اين روزها تعداد منتقدان صدا و سيما بي‌شمار است. نمي‌شود كه روزي به پايان برسد و انتقادي از نحوه عملكرد اين سازمان وجود نداشته باشد. حالا محمد سرافراز است كه بايد در مورد نحوه مديريت اين انتقادها تدبيري بينديشد. بايد ببيند كه مي‌تواند با خيال راحت‌تر به صندلي خود تكيه بزند يا بايد همان‌طور كه آغاز خوشي نداشته است انتظار پايان خوشي را هم نداشته باشد.

 

تحقيق و تفحص از سازمان صدا و سيما كليد خورد

روز گذشته همچنين عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس از پيگيري تحقيق و تفحص صداوسيما خبر داد. به گزارش فارس، كمال‌الدين پيرموذن گفت: صدا‌و‌سيما براي چندمين بار هويت و ارزش‌هاي ديني و اسلامي و توليد داخلي را مورد بي‌حرمتي قرار داده و سعي‌اش بر اين است تا به هر شكل ممكن با تفسيرها و اخبار متفاوت حقيقت آنها را زير سوال ببرد كه انتظار مي‌رود رسانه ملي در رفتار خود تجديد نظر كند. عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در مورد تحقيق و تفحص از صدا و سيما نيز گفت: ما اين كار را در مجلس پيگير هستيم چرا كه صدا و سيما گاه مغاير با منافع نظام و كيان و در حمايت نكردن از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي نسبت به تقويت توليد ملي بي‌تفاوت بوده و هيچ حركتي را در اين حوزه انجام نمي‌دهد. پيرموذن برخي اقدامات رسانه ملي در زير سوال بردن توليد ملي را به باب انتقاد گرفت و ادامه داد: به هيچ‌وجه چنين رويه‌يي مناسب نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون