• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3145 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۳ دي

انتظار تبليغ از صدا و سيما نداريم اما...

فاطمه راكعي

«صدا و سيما دانشگاه است». به گفته امام راحل(ره) كه بر اين امر تاكيد داشتند، بر وظايفي كه برعهده اين رسانه از نظر تاثير بر فرهنگ جامعه و ابلاغ اطلاعات و دانسته‌هايي كه همگان بايد بدانند، تعيين شده است، ترديدي نيست. اما با وجود جايگاه بسيار والايي كه از سوي بنيانگذار جمهوري اسلامي براي اين نهاد ترسيم شده، صدا و سيما مخصوصا در سال‌هاي اخير آنچنان كه شايسته اين جايگاه است، عمل نكرده است؛ عملكردي كه همواره در بين مردم و آگاهان اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا درست است كه يك رسانه كه تعريف وظايف آن «ملي» است، به لحاظ سياسي در يك جهت معيني كه جهت همه ملت نيست عمل كند و جناحي و يك سويه موضع‌گيري كند؟ آيا اين اجازه قانوني و شرعي را دارد كه از بيت‌المال استفاده كند و اين‌گونه سوگيري داشته باشد و آيا اساسا اين‌گونه عملكرد صدا و سيما حتي به نفع جناحي كه سوگيري‌ها به نفع او بوده، هست يا خير؟ معتقديم كه هم به لحاظ قانوني و هم شرعي، يك رسانه ملي اجازه چنين كاري را ندارد و


«صدا و سيما دانشگاه است». به گفته امام راحل(ره) كه بر اين امر تاكيد داشتند، بر وظايفي كه برعهده اين رسانه از نظر تاثير بر فرهنگ جامعه و ابلاغ اطلاعات و دانسته‌هايي كه همگان بايد بدانند، تعيين شده است، ترديدي نيست. اما با وجود جايگاه بسيار والايي كه از سوي بنيانگذار جمهوري اسلامي براي اين نهاد ترسيم شده، صدا و سيما مخصوصا در سال‌هاي اخير آنچنان كه شايسته اين جايگاه است، عمل نكرده است؛ عملكردي كه همواره در بين مردم و آگاهان اين سوال را مطرح مي‌كند كه آيا درست است كه يك رسانه كه تعريف وظايف آن «ملي» است، به لحاظ سياسي در يك جهت معيني كه جهت همه ملت نيست عمل كند و جناحي و يك سويه موضع‌گيري كند؟ آيا اين اجازه قانوني و شرعي را دارد كه از بيت‌المال استفاده كند و اين‌گونه سوگيري داشته باشد و آيا اساسا اين‌گونه عملكرد صدا و سيما حتي به نفع جناحي كه سوگيري‌ها به نفع او بوده، هست يا خير؟ معتقديم كه هم به لحاظ قانوني و هم شرعي، يك رسانه ملي اجازه چنين كاري را ندارد و هم اينكه اين نوع عملكرد براي اين نهاد هرگز نمي‌تواند به نفع جامعه بوده و منافع ملي را تضمين كند. به طور روشن بعد از عملكردي كه در دو دولت قبلي شاهد آن بوده‌ايم كه در تمام مدت بنا بر اين بوده كه اين سازمان نوعي بيانگر عملكرد دولت‌هاي گذشته باشد، اما نتايجي را هم در پي داشت؛ نتايجي كه آن را ملت و نظام ديد كه وقتي كه يك‌طرفه از يك جناح خاص سياسي دفاع مي‌شود و تمام نقص‌ها و كاستي‌هاي آن را كمالات نشان مي‌دهد و اطلاعات درست بيان نمي‌شود، چه اتفاقاتي مي‌افتد.
انتقادات اخير حسن روحاني و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مورد نوع برخوردي كه صدا و سيما در مقايسه با دولت‌هاي قبلي با دولت يازدهم دارد، قطعا يك انتقاد درست و اصولي است. به اين دليل كه در مقايسه با دولت گذشته كه مردم با حضور در انتخابات 22 خرداد، به سياست‌هاي آن «نه» گفتند، دولتي به سر كار آمده كه دولت اعتدال و تدبير است و قرار است اميد را در دل مردم زنده كند. اما اين نقاط قوت دولت در آن سطحي كه هست به هيچ‌وجه درست منعكس نمي‌شود تا بتواند تلاش‌هاي دولت را اطلاع‌رساني كرده و اميد لازم را در دل ملت ما زنده كند. با وجود اينكه در بسياري از موارد از جمله در حوزه منافع بين‌المللي، اقتصاد و بهداشت و درمان صورت گرفته و قابل تقدير و اميد بخش است، اما عكس‌العمل مثبتي ديده نمي‌شود. با كارهاي بزرگي كه صورت مي‌گيرد، اگر به درستي اطلاع‌رساني شود ضمن ايجاد اميد در دل ملت، دولت را هم تشويق مي‌كند كه در برداشتن گام‌هاي بلندتر و البته مفيدتري به نفع كشور و ملت، تلاش خود را مضاعف كند. متاسفانه شاهد اينگونه رويكرد درست و واقعي از صدا و سيما نيستيم. ما انتظار نداريم كه صدا و سيما مبلغ دولت‌ها باشد، اما انتظار داريم كه واقعيت‌ها را آنگونه كه هست منعكس كند و اطلاع‌رساني درست انجام دهد. يعني آنچه در حدود وظايف اين سازمان تعريف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون