• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3543 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ خرداد

نگاهي به زندگي و كار هنرمندان بزرگ در حراجي كريستي لندن

بهار سرلك| حراجي كريستي لندن 22 ژوئن «حراج شب آثار هنري امپرسيونيست و مدرن» را برگزار مي‌كند. در اين حراج 39 اثر از هنرمندان بزرگي همچون مونه، موديلياني، پيكاسو، كاندينسكي و كله به بهانه نگاهي به زندگي و كار اين هنرمندان به فروش مي‌رسد. پرتره «مادام آنكا زبروسكا» (1917) اثري از آمادئو موديلياني براي نخستين‌بار در اين حراجي چكش مي‌خورد كه قيمت فروش آن 5 ميليون و 700 هزار پوند تخمين زده شده است. اين پرتره نمونه بي‌نقصي از سبك به تكامل رسيده موديلياني است.
همچنين شاهكار كلود مونه يعني نقاشي «گذرگاه خيابان قديمي» كه مونه آن را در آرژانتوي پاريس روي بوم آورده بين 4 ميليون 500 هزار پوند تا 6 ميليون 500 هزار پوند تخمين زده شده است. اين اثر نيز از سال 1977 در هيچ حراجي حاضر نبوده است.
مجموعه‌اي خصوصي از هفت اثر واسيلي كاندينسكي و پاول كله كه برخي از آنها را با يكديگر در باوهاوس، مدرسه معماري و هنرهاي كاربردي در آلمان كشيدند و نشان از پربارترين و بادوام‌ترين دوستي‌ها در هنر مدرن است، نيز در اين حراجي حضور خواهند داشت. اين دو هنرمند در طول فعاليت هنري‌شان درگير مكالمه هنري شدند و حتي با گذشت زمان تاثيري كه روي يكديگر گذاشتند، مشهود است. كله و كاندينسكي اغلب آثارشان را با يكديگر عوض مي‌كردند اما نه به خاطر دوستي‌شان بلكه به خاطر مكالمه هنري كه بين آنها در جريان بود و به اين دليل كه آنها موتيف‌ها، تم‌ها و تكنيك‌هاي تجربي مشابهي را دنبال مي‌كردند.
دو اثر طبيعت بيجان از پابلو پيكاسو كه او 29 دسامبر 1946 خلق كرد و يك روز زندگي اين هنرمند را به نمايش مي‌گذارند نيز در اين حراجي حاضر است و قيمت آنها بين 2 ميليون تا 3 ميليون پوند تخمين زده شده است. دو اثر «طبيعت بي‌جان» و «طبيعت بي‌جان با كِركره‌هاي سبز» آرايشي به هم پيوسته از خط‌هاي هندسي، فرم‌ها و سطوح صاف رنگ‌ها، مهارت پيكاسو و تبحر او را در فرم به نمايش مي‌گذارند. سال 1946 آغاز فصل جديدي در حرفه اين هنرمند بود: موج جديد خلاقيت در حرفه او پديدار شد و در همين حين او سبك‌ها و مديوم‌هاي جديدي را تجربه كرد.
نقاشي پاستل گروه «هنرمندان آبي» اثر ارنست لودويگ كرشنر نيز در حراجي لندن به فروش مي‌رسد. كرشنر اين اثر را در سال 1914 زماني كه در قله قدرت هنري‌اش ايستاده بود و كاملا درگير به تصوير كشيدن درام بي‌نظير و زنده‌دلي زندگي مدرن در شهرهاي بزرگ بود، كشيد. انتظار مي‌رود اين اثر بين 700 هزار تا يك ميليون پوند به فروش برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون