• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3544 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ خرداد

رهبرمعظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس دهم:

مجلس ‌واقعا بايد درراس‌امور باشد

خجلت و شرمندگی اين حقير و نظام از بیکاری یک جوان، از خجلت و شرمندگی جوان بیکار در خانواده‌ خود، بیشتر است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح (يكشنبه) در ديدار رييس و نمايندگان مجلس دهم با تاكيد بر لزوم حفظ اقتدار، هيبت و جايگاه در راس امور بودن مجلس شوراي اسلامي، به الزامات قانونگذاري خوب در مجلس اشاره كردند و با برشمردن اولويت‌هاي كاري مجلس در عرصه‌هاي اقتصاد مقاومتي، فرهنگ و سياست‌هاي داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي گفتند: مجلس شوراي اسلامي بايد ضمن دميدن روح آرامش در كشور، «انقلابي» باشد و در قانونگذاري انقلابي عمل كند و به مواضع خصمانه و مغرضانه امريكا، واكنش نشان دهد و در مقابل سياست‌هاي استكبار ايستادگي كند.
رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سخنان خود با تبريك به نمايندگان مجلس دهم به دليل كسب توفيق خدمتگزاري در قوه مقننه، جايگاه اين قوه را والا و رفيع دانستند و افزودند: وظيفه قانونگذاري مجلس، بسيار مهم و در واقع ريل‌گذاري براي حركت دولت است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه وظيفه نظارتي مجلس، تعارضي با موضوع همكاري با دولت ندارد، خاطرنشان كردند: اين همكاري به معناي گذشتن مجلس از حق خود نيست و نمايندگان بايد با استفاده از اختيارات قانوني خود همچون تحقيق و تفحص، اجراي صحيح قانون را پيگيري كنند. ايشان با اشاره به سوگند نمايندگان مجلس در حفظ مباني اسلام و دستاوردهاي انقلاب افزودند: مجلس بايد واقعا در راس امور باشد و حفظ جايگاه و هيبت واقعي مجلس برعهده نمايندگان است.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه يكي از ضمانت‌هاي حفظ جايگاه والاي مجلس شوراي اسلامي، نظارت مجلس بر خويش است، به موضوع قانونگذاري خوب و الزامات آن اشاره كردند و گفتند: قانون بايد «با كيفيت»، «متقن»، «همه‌جانبه‌نگر»، «واضح»، «بدون تعارض با قوانين ديگر»، «ضد فساد»، «منطبق با سياست‌هاي بالادستي»، «برگرفته از ديدگاه‌هاي كارشناسي بدنه دولت و خارج از دولت» و «دربر‌دارنده مصالح ملي به جاي مصالح محلي» باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به لايحه برنامه ششم به عنوان يكي از دستوركارهاي فوق‌العاده مهم مجلس جديد اشاره كردند و افزودند: شرايط كشور، شرايط ويژه‌اي است، بنابراين برنامه ششم بايد با دقت و بدون هيچ اغماض و كوتاهي مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.
ايشان همچنين با اشاره به حضور تعداد قابل‌توجهي از نمايندگان جديد، در مجلس دهم خاطرنشان كردند: من اين موضوع را يك فرصت مي‌دانم زيرا حضور نمايندگان تازه نفس در كنار برخي نمايندگان با تجربه، زمينه‌ساز يك مجلس با نشاط و با انگيزه است كه از تجربيات نمايندگان با تجربه استفاده خواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي سپس به موضوع اولويت‌هاي كاري مجلس دهم پرداختند و با تاكيد بر اينكه «اقتصاد»، يك موضوع اصلي است، افزودند: نمايندگان مجلس، در خصوص عملي شدن اقتصاد مقاومتي بسيار تاثيرگذار هستند زيرا مي‌توانند مسير اقدامات اقتصادي دولت را در مسير اقتصاد مقاومتي قرار دهند و همچنين اين موضوع را از دولت مطالبه كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تلاش دشمن براي استفاده از حربه اقتصاد براي ضربه زدن به نظام اسلامي، گفتند: اگر چه برخي ناشي‌گري‌ها انجام شد و برخي مواضع و صحبت‌هاي منفعلانه، دشمن را در استفاده از حربه تحريم، تشجيع كرد اما بايد مشكلات اقتصادي به ويژه ركود و اشتغال حل شوند و صِرفِ صحبت، فايده ندارد.
ايشان، حل موضوع ركود و اشتغال از طريق رونق توليد داخلي را از اولويت‌هاي اصلي و بسيار مهم در بخش اقتصاد برشمردند و خاطرنشان كردند: خجلت و شرمندگي نظام از بيكاري يك جوان، از خجلت و شرمندگي جوان بيكار در خانواده خود، بيشتر است، بنابراين بايد براي حل اين مشكل، اقدامات جدي انجام شود.
رهبر انقلاب اسلامي مقابله با قاچاق را يكي ديگر از اولويت‌هاي كاري مجلس در موضوع اقتصاد دانستند و گفتند: قاچاق همچون خنجري به پشت نظام است كه مقابله با آن هم آسان نيست اما دولت بايد با اين پديده شوم برخورد كند و مجلس نيز پشتوانه اين برخورد باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به موضوع فرهنگ به عنوان يكي ديگر از اولويت‌هاي كاري مجلس دهم اشاره كردند و گفتند: مساله اقتصاد، اولويت فوري و كنوني كشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نيز مهم‌تر است.  ايشان افزودند: در موضوع فرهنگ نوعي ولنگاري و بي‌اهتمامي در دستگاه‌هاي فرهنگي به چشم مي‌خورد، زيرا در توليد كالاي فرهنگي مفيد و جلوگيري از توليد كالاي فرهنگي مضر، كوتاهي‌هايي انجام مي‌شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در برخي مواقع تاكيدهايي كه بر پرهيز از استفاده كالاهاي مضر غيرفرهنگي همچون برخي مواد غذايي مي‌شود، بيشتر از هشدار درباره كالاهاي فرهنگي مضر است، در حالي كه تاثيرات سوء اين كالاها بر مردم خطرناك‌تر و گسترده‌تر است.
ايشان خاطرنشان كردند: برخي مواقع در مقابل توليد يا ورود كالاهاي فرهنگي مضر، موضع‌گيري و اقدامي نمي‌شود، زيرا اين ترس وجود دارد كه متهم به جلوگيري از جريان آزاد اطلاعات شوند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اقدامات سختگيرانه در اروپا و امريكا براي كنترل اطلاعات گفتند: ما در حالي از اتهام‌هاي بي‌اساس آنها در خصوص جلوگيري از جريان آزاد اطلاعات هراس داريم كه كنترل‌هاي ما يك‌دهم سختگيري‌هاي آنها نيست.
توصيه بعدي رهبر انقلاب اسلامي به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، «انقلابي بودن، انقلابي ماندن و انقلابي عمل كردن» بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مجلس شوراي اسلامي را نهادي انقلابي و برآمده از انقلاب خواندند و خطاب به نمايندگان تاكيد كردند: در قانونگذاري و در عمل به وظايف نمايندگي، و در نطق ها و موضع‌گيري‌هاي خود، انقلابي عمل كنيد.
ايشان، موضع‌گيري‌هاي عمومي مجلس درقبال مسائل كلان را مهم برشمردند و با تجليل از كارنامه خوب مجلس نهم در اين زمينه افزودند: مجلس بايد در مواجهه و مقابله با جريان‌هاي معارض سياسي عليه انقلاب اسلامي، موضع قاطع و شفاف داشته باشد. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به رفتار كاملا خصمانه دولت و كنگره امريكا با جمهوري اسلامي ايران، گفتند: در مقابل گستاخي‌هاي دشمنان بايد به ميدان آمد و با پاسخ محكم، دهان آنها را بست، زيرا دشمن در عرصه سياسي براساس عكس‌العمل‌ها محاسبه مي‌كند و اگر احساس كند طرف مقابل منفعل و اهل عقب‌نشيني است، كوتاه نمي‌آيد و زياده‌خواهي مي‌كند.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه به قضيه مذاكرات هسته‌اي اشاره و خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها اعم از دولت، كنگره و كانديداهاي رياست‌جمهوري آينده، مدام زياده‌خواهي و تهديد مي‌كنند و مواضع و تهديدهاي آنها در مقطع فعلي همچون دوره قبل از توافق است و نبايد در مقابل اين گستاخي‌ها ساكت ماند.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به تشريح نقشه داخلي دشمن در فعال كردن گسل‌هاي داخلي پرداختند و افزودند: دشمن در تلاش است تا گسل‌هاي قومي، عقيدتي و جناحي را فعال و تبديل به زلزله كند بنابراين نمايندگان مجلس بايد تلاش كنند تا اين طراحي دشمن به نتيجه نرسد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: نماينده مجلس مي‌تواند طبق بينش و نگاه سياسي خود راي بدهد و در موافقت يا مخالفت با موضوعي، اظهارنظر يا انتقاد كند اما به هيچ‌وجه نبايد همچون برخي مقاطع در دوره‌هاي قبلي مجلس كار به اختلاف، كشمكش زباني، يقه‌گيري و تشنج كشيده شود.  رهبر انقلاب، ايجاد تشنج در مجلس را موجب سرريز شدن آن به جامعه و بروز تنش و آثار رواني منفي در جامعه دانستند و گفتند: در مجلس بايد آرامش حكمفرما باشد و اين آرامش، قطعاً به جامعه نيز منتقل خواهد شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي سپس به تشريح طراحي دشمن در سطح منطقه پرداختند و خاطرنشان كردند: دشمن براي منطقه مهم و حساس غرب آسيا نقشه‌هاي مشخصي دارد و تلاش مي‌كند سياست‌هاي جمهوري اسلامي را كه مانع تحقق نقشه‌هاي اوست، خنثي كند. ايشان در اشاره به برخي ويژگي‌هاي منطقه غرب آسيا، افزودند: «حضور اسلام و مسلمانان»، «منابع عظيم نفتي و آبراه‌ها» و «رژيم صهيونيستي» اين منطقه را براي دشمن بسيار مهم كرده است و نقشه آنها براي اين منطقه نيز همان چيزي است كه چند سال قبل از آن به عنوان تشكيل «خاورميانه جديد» و «خاورميانه بزرگ» ياد كردند. رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به محقق نشدن نقشه‌هاي امريكا در منطقه از جمله در عراق، سوريه، لبنان و فلسطين، به دليل ايستادگي جمهوري اسلامي، تاكيد كردند: بايد در مقابل اين سياست‌هاي سلطه‌جويانه ايستاد و چهره استكبار را افشا كرد.
ايشان با هشدار در خصوص پرهيز از مواضع و رفتارهاي مورد پسند دشمن، تاكيد كردند: حقايق و واقعيت‌هاي استكبار و نظام سلطه را در مواضع و نطق‌هاي خود بيان كنيد و مراقب باشيد حرف و عمل شما به امريكا و رژيم صهيونيستي كمك نكند.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان خاطرنشان كردند: دشمن در سه سطح بين‌المللي، منطقه‌اي و داخلي طراحي‌هايي براي نظام اسلامي دارد كه در سطح بين‌المللي ادامه اتهام زني‌ها، در سطح منطقه‌اي از ميان برداشتن موانع تحقق نقشه‌هاي خود و در سطح داخلي فعال كردن گسل‌ها است، بنابراين همه قوا و مسوولان به ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بايد در قبال اين طراحي‌ها هوشيار باشند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به در پيش بودن ماه ضيافت الهي، ماه مبارك رمضان را فرصتي براي دعا، خودسازي و عمل صالح خواندند و افزودند: فرصت نمايندگي مجلس نيز كه در اختيار شما عزيزان قرار گرفته، فرصت و موقعيتي زودگذر است كه بايد اين فرصت را قدر بدانيد و در انجام وظايف قانوني خود از خداوند كمك بخواهيد.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي با گراميداشت ياد امام راحل، به اولويت‌ها و برنامه‌هاي مجلس دهم اشاره كرد و گفت: مسووليت سنگيني در دفاع از دژ انقلاب بر عهده داريم و آنچه مي‌تواند شرايط پرتنش منطقه را به سوي آرامش و تثبيت امنيت پايدار سوق دهد و امنيت ايران را مستقر نگه دارد، داشتن نگاه انقلابي و عمل به آن است.  وي افزود: انقلابي بودن، نقطه كانوني مجلس شوراي اسلامي است و مجلس دهم رصد حوادث منطقه را با اهميت زياد پيگيري خواهد كرد.
رييس مجلس با بيان اينكه مساله‌سازي‌هاي امريكا پس از توافق هسته‌اي نشان مي‌دهد كه استكبار قصد ضربه زدن به منافع ملت ايران را دارد، تاكيد كرد: نمايندگان ملت وظيفه خود مي‌دانند مجلس را سپر دفاع از حقوق ملت در مقابل اجانب كنند.  آقاي لاريجاني همكاري و تعامل قواي سه‌گانه و «ملت و دولت» در شرايط فعلي را ضروري دانست و با بيان اينكه براي عبور از ركود بايد گام‌هاي سريع‌تر و دقيق‌تري برداشته شود، گفت: مجلس با محور قرار دادن تحقق اقتصاد مقاومتي و رونق توليد در همه كميسيون‌ها اين موضوع را اولويت نخست خود قرار داده و طرح‌ها و لوايح لازم و نظارت بر تحقق اقتصاد مقاومتي را پيگيري خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون