• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3544 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ خرداد

چهره‌ها - خبرها

حمايت كاسترو از مادورو

رائول كاسترو، رييس ‌جمهوري كوبا شنبه در نشست كشورهاي كاراييب كه در هاوانا برگزار شده بود، سخنراني كرد.
وي گفت: ما حمايت قاطع خود را از برادران خود و مردم ونزوئلا و به دولت مشروع نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري ونزوئلا اعلام مي‌كنيم. رييس‌جمهوري كوبا، سازمان كشورهاي امريكايي (OAS) را ابزاري در دست سلطه امپرياليست توصيف كرد كه هرگز تغيير نخواهد كرد و به همين دليل كوبا «هرگز» به آن باز نخواهد گشت. خروج كوبا از اين نهاد سياسي در سال 1962 با فشارهاي ايالات متحده امريكا صورت گرفت. لوئيس آلمارگو، دبيركل سازمان كشورهاي امريكايي با اشاره به نگراني‌هاي حقوق بشري از كشورهاي اين منطقه خواسته بود تا «منشور دموكراتيك» اين گروه را عليه ونزوئلا اعمال كنند. اين امر به انزواي ديپلماتيك و اعمال تحريم‌هاي تجاري عليه كاراكاس ختم مي‌شود. اين رويكرد با محكوميت ونزوئلا روبه‌رو شد.


پرداخت حقوق همگاني در سوييس رد شد

حــدود ۸۰ درصـد راي‌دهندگان سوييسي در همه‌پرسي روز يكشنبه مخالفت خود را با طرح جنجالي «درآمد پايه همگاني» اعلام كردند. بر اساس اين طرح پيشنهادي دولت بايد با در نظر گرفتن سقف ۲۵۰۰ فرانك سوييس (۲۲۵۹ يورو) به عنوان درآمد پايه براي افراد بزرگسال و ۶۲۵ فرانك سوييس (۵۶۴ يورو) براي افراد نابالغ، كسري اين مبلغ را جبران كند. موافقان اين طرح مدعي هستند كه توزيع درآمد پايه همگاني مي‌تواند فقر و نابرابري را از بين ببرد و موجب كاهش بروكراسي پرهزينه دولتي شود. آنها مي‌گويند اين طرح با افزايش آزادي‌هاي فردي مي‌تواند به خوداشتغالي و كارآفريني بيشتري بينجامد. در مقابل مخالفان از جمله دولت سوييس براين باورند كه طرح مذكور موجب تنبلي و در نتيجه تضعيف اقتصاد مي‌شود و برخلاف ارزش‌هاي بنيادين اين كشور است. در همه‌پرسي روز يكشنبه همزمان موضوعات مختلفي به راي گذاشته شد. از جمله اعمال اصلاحات در قانون مهاجرت كه حدود ۶۵ درصد راي‌دهندگان سوييسي موافقت خود را با آن اعلام كرده‌اند. شبكه اس‌اف‌آر سوييس بر اساس نظرسنجي‌هاي پاي صندوق كه عموما با اختلافي اندك صحيح هستند، گزارش داده است كه از هر پنج راي‌دهنده، چهار نفر با اين طرح مخالفت كرده‌اند. پيشنهاد اين طرح را دانيل هائني مالك يك كافه در سوييس مطرح كرد. او با جمع‌آوري 100 هزار امضا، دولت را به برگزاري همه‌پرسي ملزم كرد. نوع حكومت در سوييس دموكراسي مستقيم است و دولت بسياري از طرح‌ها را به همه‌پرسي عمومي مي‌گذارد. هائني شكست در همه‌پرسي را پذيرفته است.


مركل نااميدم كرد

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه ضمن انتقاد شديد از راي مثبت پارلمان آلمان به قطعنامه كشتار ارامنه در سال 1915 به عنوان نسل‌كشي تهديد كرد كه اگر چنين مناقشه‌هايي حل نشود، اروپا را با مشكلاتش به حال خود رها مي‌كند. اردوغان در يك سخنراني تلويزيوني گفت: الان مساله ارمني‌ها نيستند. مساله ارامنه در سراسر جهان به عنوان ابزاري براي اخاذي عليه تركيه و در واقع از آن به عنوان يك چماق استفاده مي‌شود و من به تمام جهان مي‌گويم كه چه خوش‌تان بيايد و چه نه، رويكرد ما نسبت به مساله ارامنه از همان ابتدا مشخص بود. ما هرگز اتهاماتي مبني بر نسل‌كشي را نمي‌پذيريم. رييس‌جمهوري تركيه از صدراعظم آلمان گلايه كرد كه چرا مانع نسل‌كشي خواندن كشتار ارامنه در پارلمان اين كشور نشده است. اردوغان با انتقاد از آلمان به اين كشور پيشنهاد داد كه بار ديگر مساله سوزاندن يهوديان در دوران هيتلر (هلوكاست) و كشتار ناميبيايي‌ها در دوران امپراتوري آلمان در يك قرن گذشته را بررسي كنند و آلمان آخرين كشوري است كه حق دارد درباره نسل‌كشي صحبت كند. رجب طيب اردوغان در مصاحبه‌اي كه متن آن در شماري از رسانه‌هاي تركيه منتشر شد، اعلام كرد كه از آنگلا مركل، صدراعظم آلمان مايوس و سرخورده شده است. رييس‌جمهوري تركيه مي‌گويد كه برايش قابل فهم نيست كه چرا مركل به عنوان رهبر اتحاديه دموكرات مسيحي، نتوانسته دست‌كم نمايندگان عضو اين حزب در پارلمان فدرال آلمان (بوندس‌تاگ) را از دادن راي موافق به قطعنامه كشتار ارمني‌ها در دوران جنگ اول جهاني بازدارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون