• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3544 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ خرداد

شهرام محمودي در گفت‌وگو با «اعتماد» از سختي‌ها و مشكلات تيم ملي واليبال گفت

سهميه نمي‌گرفتيم بايد در ژاپن مي‌مانديم

حسين قهار

حالا همه از موفقيت در كسب سهميه المپيك راضي و خوشحال هستند و به تحسين قهرمانان خود مي‌پردازند. امروز همه جا صحبت از طلسم‌شكني بچه‌هاي واليبال ايران است. در چنين فضايي، مقدماتي فراهم شد تا با شهرام محمودي، ستاره تيم ملي واليبال ايران گفت‌وگويي ترتيب بدهيم و درباره اين افتخارآفريني بزرگ و شرايط تيم ملي با او صحبت كنيم.
بالاخره طلسم 52 ساله را شكستيد و المپيكي شديد.
خدا رو شكر كه اين اتفاق افتاد. كار حالا ديگر تمام شده و ما به ريو رسيده‌ايم. من به نمايندگي از بچه‌ها اين موفقيت و كسب سهميه المپيك را به مردم خوب ايران تقديم مي‌كنم. تمام هدف ما اين است كه بهترين نتايج را بگيريم تا باعث شادي مردم شويم. لذت شاد كردن مردم با هيچ چيز قابل مقايسه نيست. اميدوارم با همت تيم و اعضاي كادر فني و فدراسيون بتوانيم اين موفقيت‌ها را ادامه بدهيم. ما بعد از برتري مقابل چين ديگر خيال‌مان از صعود به المپيك راحت شده بود. منتهي تقدير اين بود كه با بردن لهستان رسما سهميه المپيك را بگيريم كه اين اتفاق هم افتاد. در تمام اين مدت بچه‌ها نگذاشتند خستگي و احساسات به آنها غلبه كند و تلاش كردند تا منطقي واليبال بازي كنند.
براي گرفتن سهميه روزهاي سختي را پشت سر گذاشتيد.
اينجا بايد به بازيكنان تيم خسته نباشيد بگويم. در ماه‌هاي گذشته فشار رواني خيلي زيادي روي تيم بود و استرس نتيجه گرفتن كار را براي ما سخت كرده بود. عملكرد تيم ملي واليبال در سال‌هاي گذشته سبب شده بود كه انتظارات از ما خيلي بالا باشد. طبيعتا مردم حق دارند كه پيروزي‌هاي تيم ملي واليبال را ببينند و انتظارات آنها هم به جا بود. با وجود اين فشارها بچه‌هاي تيم ملي هم قسم شده بودند كه از جان‌مان مايه بگذاريم تا به المپيك صعود كنيم. نتايج تيم ملي در مسابقات انتخابي هم به خوبي نشان داد كه بازيكنان مرد روزهاي سخت هستند. خدا را شكر مي‌كنيم كه توانستيم مقابل مردم رو سفيد شويم و به قول خودمان عمل كنيم. اين كسب سهميه حاصل دعاي مردم و غيرت بچه‌ها بود.
نتايج ضعيف در قهرماني جهان باعث شد خيلي‌ها  از كسب سهميه المپيك نااميد شوند.
 ما در قهرماني جهان خيلي بد بوديم. آنقدر بد كه خودمان هم نمي‌دانستيم چرا به آن شكل بازي مي‌كرديم. درست است كه نتايج در شان تيم ملي واليبال نبود اما قبل از مسابقات درست است كه خود ما چيزي اعلام نكرديم. اما وقتي با بچه‌ها حرف مي‌زديم، همه صحبت از اين مي‌كرديم كه روي سكو برويم و مقام كسب كنيم، اما باخت بد تيم ملي به آرژانتين همه تمركز و شرايط تيم را به هم ريخت. به شكلي كه ديگر نتوانستيم آرامش را بر تيم حاكم كنيم. به همين دليل آن نتايج بد را گرفتيم.
اختلافاتي هم بين كادر فني و بازيكنان به وجود آمده بود؟
در هر تيمي ممكن است اختلاف نظرها و حواشي به وجود بيايد. اما مساله اساسي اين است كه بازيكنان هيچ‌وقت كم كاري نمي‌كنند. در آن مقطع كواچ به پايان راه خود با تيم ملي واليبال رسيده بود و كار از دستش در رفته بود. نمي‌توانست به خوبي تيم را هدايت كند و ماندن او هم ديگر كمكي به واليبال ايران نمي‌كرد. به همين دليل هم بود كه بعد از مسابقات جهاني فدراسيون تصميم گرفت هدايت تيم ملي را به يك مربي صاحب نام مثل لوزانو واگذار كند. نتايج ضعيف مسابقات جهاني فشار رواني زيادي روي همه ما گذاشته بود. قبل از آن هم در جام واگنر لهستان بد بازي كرده بوديم. به همين ترتيب همه ما خوب اين مساله را مي‌دانستيم هرطور كه شده بايد سهميه المپيك بگيريم و هيچ راه ديگري جز انجام اين كار مقابل ما وجود نداشت.
رائول لوزانو سرمربيگري تيم ملي را بر عهده گرفت و كار براي حضور پرقدرت در انتخابي المپيك آغاز شد.
به هر حال لوزانو هم در دنياي واليبال نام بسيار بزرگ و كارنامه قوي دارد. حضور او و سيچلو در كار فني باعث شد تيم ملي آرامش و تمركز خود را پيدا كند و دوباره به آمادگي قبل برسيم و براي بهتر شدن تلاش كنيم. با اين وجود درست است كه مربي تاثير بسيار زيادي در عملكرد تيم دارد اما واقعيت اين است كه مربي همه‌چيز نيست و بازيكنان هستند كه بايد دستورات تاكتيكي را به بهترين شكل ممكن اجرا كنند. حضور مربي بزرگ آن هم در دنياي واليبال هيچ‌وقت ضامن موفقيت يك تيم نخواهد بود. در زماني كه ولاسكو هدايت تيم ملي را بر عهده داشت‌، خيلي‌ها درخشش تيم ملي را به زحمات او ربط دادند. درست است كه ولاسكو تفكر ما و واليبال ايران را متحول كرد اما واقعيت اين است كه ولاسكو همه‌چيز نبود و بازيكنان هم نقش چشمگيري در موفقيت‌ها داشتند. يكي از دلايلي كه باعث شد كواچ با تيم ملي واليبال ايران نتيجه بگيرد هم اين بود كه بچه‌ها مي‌خواستند ثابت كنند آنها هم نقش زيادي در موفقيت‌‌ها داشته‌اند و كواچ با تمام خصوصيات خوبي كه داشت به نوعي از اين مساله استفاده كرد. همان طور كه ديديد از نظر نتيجه او بهتر از ولاسكو بود. اما اين دو نفر اصلا با هم قابل مقايسه نيستند. حالا هم لوزانو سرمربي تيم ملي است و تلاش بسيار زيادي كرد كه تيم با آمادگي وارد مسابقات انتخابي شود. شب و روز براي موفقيت زحمت كشيد و خدا را شكر كه نتيجه هم داشت و ما توانستيم به المپيك با هدايت او صعود كنيم.
قبل از مسابقات ابتدا با خبر خداحافظي از بازي‌هاي ملي بعد از المپيك خبرساز شدي.
خداحافظي از تيم ملي بعد از المپيك تصميمي است كه چند ماه بود داشتم به آن فكر مي‌كردم. در حال حاضر دو مشكل جدي در من وجود دارد كه شايد در اثر فشارهاي بيش از حد برايم گران تمام شود. اول اينكه مهره‌هاي كمرم جابه‌جايي‌هايي شديدي دارد كه يكي از آنها به نخاعم نزديك شده است كه در صورت يك بي‌توجهي يا فشار بيش از حد خطرآفرين است. چند مهره ديگر هم جابه‌جايي‌هايي زيادي دارند كه بهتر است از اتفاقات احتمالي كه شايد برايم گران تمام شود جلوگيري كنم. فشار تمرينات نزديك به مسابقات تيم‌ملي در رويدادهاي مهم بسيار بالا مي‌رود و اين شايد بعدها عوارض جبران‌ناپذيري براي من داشته باشد. در كنار موضوع كمر مصدوميت‌هاي ريزودرشت ديگري هم دارم كه چند وقت يك بار برايم مشكل درست مي‌كند كه نمونه‌اش را در آستانه همين مسابقات انتخابي المپيك ديديد. فكر مي‌كنم بدنم كشش اين فشار را ندارد. بازي‌هاي تيم ملي واليبال در ليگ جهاني و سفرهاي طولاني پي‌در پي و دوري از خانواده و مشكلات اينچنيني هم درصد احتمال مصدوم شدنم را بيشتر مي‌كند. ضمن اينكه هميشه دوست داشته‌ام در اوج خداحافظي كنم.
 تيم ملي در المپيك موفق خواهد شد كه در اوج خداحافظي كني؟
ما به المپيك نمي‌رويم كه زنگ تفريح حريفان باشيم. الان تمام تيم‌هاي بزرگ دنيا روي نام ايران حساب ويژه‌اي باز مي‌كنند. ما بايد سخت كار كنيم و اردوها و تمرينات خوبي را پشت سر بگذاريم تا بتوانيم در نخستين حضورمان در المپيك نتيجه خوبي بگيريم. صعود به المپيك هديه كوچكي بود كه به مردم داديم. همه تلاش و فكر ما اين است كه در المپيك نماينده شايسته‌اي براي مردم ايران باشيم.
اگر حرف خاصي در پايان باقي مانده بفرماييد.  
باز هم اين موفقيت را به مردم و اعضاي خانواده‌ام تقديم مي‌كنم. واقعا سخت است كه ماه‌ها دور از خانواده باشيد. به ويژه براي آنهايي كه پدر هستند. همه بچه‌ها اين سختي‌ها را تحمل مي‌كنند تا تيم ملي واليبال نتيجه بگيرد. ما چهار سال قبل هم فقط به خاطر يك ست نتوانستيم المپيكي شويم و استراليا به جاي ايران راهي المپيك شد. اين‌بار هم بعد از ناكامي مسابقات جهاني فشار زيادي روي ما بود. مي‌دانستيم كه اگر نتيجه نگيريم بايد در همان ژاپن بمانيم و به ايران نياييم. با اين وجود تلاش سختي كرديم و با هدايت كار فني بليت ريو را كسب كرديم. اگر تيم ملي واليبال نتيجه مي‌گيرد به خاطر اين است كه يك مجموعه كارها را به درستي انجام مي‌دهد. هر 12 بازيكن هم يكدل هستند و براي هيچ كدام از ما فرقي نمي‌كند چه كسي در زمين بازي مي‌كند. نتيجه اين همدلي و تلاش هم موفقيت‌هايي است كه به دست مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون