• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3549 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ خرداد

جلال جلالي‌زاده در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اصولگرايان كانديداي جدي در مقابل روحاني ندارند

مريم وحيديان

 

 سياست‌ها و راهبردهاي اصولگرايان براي پيروزي در انتخابات 96 چيست؟ از آنجا كه زمزمه‌ها و نجواهايي از اين جناح مبني بر تك‌دوره‌اي بودن دولت روحاني به گوش مي‌رسد، آيا اين جريان فرد شاخص و جدي‌‌اي براي قرار گرفتن در جايگاه رقابت با روحاني دارد يا خير؟ البته اين جريان يك بار در سال 92 بخت خود را آزمود اما نشانه‌هاي مثبتي از وحدت و ائتلاف درون جناحي در آن ديده نشد. بايد ديد كه اين جناح چهار سال بعد آيا به اين بلوغ سياسي رسيده است كه اشتباهات گذشته خود را تكرار نكند. جلال جلالي‌زاده، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران، معتقد است كه راهبرد اصلي اصولگرايان در سال 96 همچون گذشته سلبي خواهد بود. شيوه‌هايي همچون ناكارآمد جلوه دادن دولت، تخريب و البته حذف رقيب كه سابقه‌اي ديرينه در اين جناح دارد. او همچنين معتقد است كه اصولگرايان فرد شاخصي براي رقابت با روحاني در ميان خود ندارند.
‌ كنشگري اصولگرايان در انتخابات سال 96 را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ جدي‌ترين گزينه‌هاي اين جريان در سال 96 چه افرادي هستند؟
جناح راست به هر حال تلاش مي‌كند كه كانديداي خودش را در سال 96 بر كرسي رياست‌جمهوري بنشاند و از الان نيز تلاش‌هاي خود را براي دستيابي به اين مهم آغاز كرده است. در موارد مختلف و در بين طيف‌هاي مختلف اين جناح افرادي مطرح هستند اما اينكه نهايتا چه كسي را معرفي كنند، هنوز به اجماع نرسيده‌اند. اينكه چه كسي مي‌تواند آراي مردم را كسب كند بسيار اهميت دارد. طيفي از جناح راست در حال حاضر بر آقاي احمدي‌نژاد تمركز كرده‌اند و مايل هستند كه اگر زمينه فراهم شود احمدي‌نژاد را معرفي كنند. اگر هم نتوانستند او را معرفي كنند به دنبال فردي هستند كه در فكر و روش به مواضع احمدي‌نژاد نزديك باشد. جناح راست در يك سال باقي مانده تا انتخابات تلاش خود را بر تضعيف دولت و ناكارآمد نشان دادن دولت روحاني در تحقق وعده‌هايش و تحريك اقشار كم‌در‌آمد و مستضعف متمركز كرده است. از اين رو ابتدا تلاش مي‌كنند پايگاه اجتماعي دولت روحاني را ضعيف و بعد از فراهم شدن زمينه، كانديداي مدنظر خود را معرفي كنند. آنها بيشتر تلاش مي‌كنند كسي را معرفي كنند كه از وجهه خوبي برخوردار بوده و قابليت قرار گرفتن در مقابل روحاني را داشته باشد.
‌ آيا احمدي‌نژاد مي‌تواند رقيب جدي‌اي براي روحاني باشد؟
خير. احمدي‌نژاد نمي‌تواند رقيب جدي‌اي در مقابل روحاني باشد. خصوصا او به هيچ‌وجه در بين جامعه نخبه و تحصيلكرده و آشنا به وضعيت سياسي كشور راي ندارد. البته ممكن است راي اندكي در بين طبقات پايين دست جامعه داشته باشد. او همچنان تلاش مي‌كند با شعارهاي پوپوليستي و طرح پرداخت يارانه 250 هزارتوماني به تبليغ بپردازد. دولت لازم است در مدت باقي مانده بر ارتباط خود با مردم بيفزايد و تلاش كند نقاط ضعف دولت احمدي‌نژاد را بيشتر به مردم نشان دهد و مردم را از واقعيت‌هاي كشور با خبر كند.
‌ پاشنه آشيل دولت روحاني در يك سال باقي مانده چه مواردي است و مخالفان و منتقدان دولت از آنجايي كه نتوانستند نتيجه لازم در انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به دست آورند در چه حوزه‌هايي و به چه اشكالي چوب لاي چرخ كارهاي دولت خواهند گذاشت و انتقاداتي به دولت وارد خواهند كرد؟
دولت آقاي روحاني در سياست خارجي موفق بود و در سياست داخلي نيز نقاط قوت خوبي دارد اما به اين خاطر كه مخالفت‌ها بر سر راه او زياد است، بايد همت بيشتري داشته باشد. از نظر مسائل اقتصادي و معيشتي دولت آسيب پذيرتر است. دولت بايد با توجه به وضعيت موجود و مشكلاتي كه از دولت پيشين بر مردم وارد شده و مردم مي‌دانند سياست‌هاي اقتصادي غلط دولت احمدي‌نژاد چه مشكلاتي را به وجود آورده است، تلاش بيشتري داشته باشد. دولت بايد با جلوگيري از تعطيلي كارخانه‌ها و افزايش اشتغال اميد و نشاط را در مردم تقويت كند.
‌ جناح راست در سال 96 با چهره‌هاي جديدي وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌شود يا در بين چهره‌هاي امتحان پس داده فردي را انتخاب مي‌كند؟
چهره‌هاي قديمي و امتحان پس داده جناح راست ديگر از جذابيت و آراي بالايي در بين مردم برخوردار نيستند. برخي از آنها يك بار تا سه بار در معرض آراي مردم قرار گرفته‌اند و نتيجه‌اي هم نگرفته‌اند. مردم دست رد به سينه آنها زده‌اند. خصوصا در سال 92 افراد شاخصي از جناح راست در معرض راي مردم قرار گرفتند و نتوانستند آراي مردم را جلب كنند. با اينكه اين جريان از تبليغات قوي و گسترده‌اي برخوردار بود نتوانست پيروز انتخابات شود. اكنون هم تلاش مي‌كنند نااميدي را در جامعه افزايش دهند و هم از ميزان مشاركت عمومي بكاهند و هم از بهبود اوضاع توسط دولت روحاني مردم را نااميد كنند. تبليغات آنها در سال 96 به احتمال زياد متمركز بر افراد جديد باشد. همچنين افرادي كه مي‌توانند جنبه راي سلبي ايجاد كنند مورد توجه آنها خواهند بود. با بيان نقاط ضعف دولت و كارشكني كردن بر سر راه او و همچنين ناكارآمد نشان دادن دولت براي خود راي جمع كنند. اگر بخواهند بر جنبه و نقاط ايجابي خود و گذشته خود تاكيد كنند هيچ شانسي براي پيروزي نخواهند داشت.
‌ اصولگرايان تندرو در انتخابات سال 96 آيا مي‌توانند با اصولگرايان ميانه و محافظه‌كار تن به ائتلاف دهند و اگر نه فكر مي‌كنيد كنش سياسي اين طيف از جناح راست در سال 96 چه خواهد بود؟
هيچ نشان و نمودي از بهبود اوضاع جناح راست و ايجاد وحدت در اين جريان ديده نمي‌شود. همان‌طور كه اين جريان در ائتلاف و وحدت در بين نيروهاي سياسي خود در سال‌هاي 92 و 94 ناموفق بود در سال 96 نيز همگرايي اين جريان راه به جايي نخواهد برد. اصولگرايان ميانه رو ديگر حاضر نيستند تخم مرغ‌هاي خود را در سبد اصولگرايان تندرو قرار دهند. چرا كه اين طيف بارها از مردم راي منفي گرفته است و قرار گرفتن در كنار آنها را براي خود نامفيد مي‌دانند. شايد بخش عمده‌اي از شكست اصولگرايان در اين سال‌ها به خاطر عملكرد تندرو‌ها بود. از اين نظر ائتلافي بين تندرو‌ها و ميانه رو‌هاي اين جريان قابل تصور نيست.
‌ به چه دليل تشكيل اين ائتلاف را ناممكن مي‌دانيد؟
تندروها در گذشته نيز نشان دادند كه چندان گوش به فرمان بخش سنتي و معتدل اين جريان نيستند. در سال 94 عملا ائتلافي كه در جناح راست تشكيل شد و ليستي كه از اين ائتلاف بيرون آمد با وزن بيشتر جبهه پايداري بود. جريان سنتي نيز نفوذ خود را در جامعه و خصوصا در بين نسل جوان از دست داده است.
‌ راهبرد اصولگرايان براي يك دوره‌اي كردن رياست‌جمهوري آقاي روحاني چه خواهد بود؟
آنها تلاش مي‌كنند نشان دهند سياست‌هاي دولت روحاني شكست خورده است و نتوانسته به برنامه‌هايش عمل كند و بنابراين رايي نخواهد داشت اما آنچه مهم است اين است كه در شرايط فعلي در بين اصولگرايان در مقابل آقاي روحاني رقيبي وجود ندارد. كسي كه بتواند از نظر شخصيتي و وجهه اجتماعي و مقبوليت در بين مردم مثل آقاي روحاني باشد در بين آنها وجود ندارد. همچنين ممكن است تلاش كنند كه در بررسي صلاحيت‌ها روحاني را كنار بزنند و نگذارند كانديداهاي ديگر تاييد صلاحيت شود. به جز اينها تلاش مي‌كنند با تبليغات و جنجال‌ها روحاني را كنار بزنند. به اين خاطر كه راهبرد اصلي اصولگرايان در سال 96 به صورت سلبي خواهد بود تا ايجابي. با تخريب رقيب و ناكارآمد نشان دادن و حذف رقيب هميشه تلاش كرده‌اند كه زمينه را براي پيروزي خود فراهم كنند.
‌ مهم‌ترين مشكلات دولت روحاني در يك سال باقي مانده چه خواهد بود؟
مشكلات روحاني در رسيدگي به حوزه‌هاي اقتصادي و معيشتي مردم، سياسي و همچنين حقوق شهروندي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون