• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3572 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۲ تير

عدد نوشت

ركورد زني پايين‌ترين قيمت نفت

نفت تحت‌تاثير نشانه‌هاي رشد فعاليت توليدكنندگان شيل امريكا و ضعف اقتصادي در چين، در معاملات روز دوشنبه بازار جهاني به پايين‌ترين سطح در دو ماه گذشته سقوط كرد. نفت خام شيرين سبك براي تحويل در اگوست در بازار نيويورك 91/44 دلار در هر بشكه معامله شد كه ۵۰ سنت در معاملات الكترونيكي گلوبكس كاهش داشت. نفت برنت براي تحويل در سپتامبر در بازار لندن ۴۳ سنت كاهش يافت و در 33/46 دلار ايستاد. هر دو قيمت پايه هفته گذشته حدود هشت درصد كاهش رقم زدند. بهاي معاملات نفت از ركورد پايين ۲۶ دلار براي نفت خام امريكا و ۲۷ دلار براي برنت در سه ماهه اول امسال، حدود ۷۵ درصد بهبود يافته است. گروه صنعتي بيكر هيوز روز جمعه اعلام كرد شمار دكل‌هاي حفاري نفت امريكا هفته گذشته ۱۰ حلقه افزايش پيدا كرده و به ۳۵۱ حلقه رسيده كه پنجمين افزايش هفتگي در شش هفته گذشته است. بهبود فعاليت حفاري امريكا اين گمان را ايجاد كرد كه توليد داخلي در هفته‌هاي آتي ممكن است رشد پيدا كند و نگراني‌ها نسبت به اشباع عرضه را تشديد كرد.


كاهش روزانه قاچاق سوخت

مديركل دفتر مبارزه با قاچاق سوخت آخرين وضعيت قاچاق سوخت را تشريح و تصريح كرد كه ميزان قاچاق سوخت در سال گذشته به نسبت سال قبلش روزانه ۹ ميليون ليتر كم شد و همچنين طي دو سال اخير بيش از ۶۰ درصد از نظر حجمي و بيش از ۸۵ درصد از نظر ارزشي قاچاق سوخت كاهش يافته است. قاسم خورشيدي، گفت: برآوردهاي حداقلي ستاد مبارزه با قاچاق در سال ۱۳۹۲ نشان مي‌دهد كه روزانه ۲۰ ميليون ليتر قاچاق سوخت انجام مي‌شد كه با توجه به قيمت‌هاي آن زمان، ارزشي كه براي قاچاق سوخت به خارج از كشور در سال ۱۳۹۲ برآورد شد بالغ بر 2/7 ميليون دلار بود كه اين ارقام نشان مي‌داد وضعيت مناسبي در اين بخش وجود ندارد. وي به بيان اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در دو سال گذشته براي كاهش قاچاق سوخت پرداخت و ادامه داد: نخستين دسته از اقدامات، اصلاح نظام سهميه‌بندي بود كه شامل ابطال شش ميليون كارت سوخت بنزين از خودروهاي بنزين‌سوز و اصلاح سهميه برخي كلاس‌هاي خودرويي مي‌شود. در اين زمينه تعداد كلاس‌هاي خودروهاي ديزلي از ۹ كلاس به ۱۱ كلاس و ناوگان مسافري از دو كلاس به چهار كلاس افزايش پيدا كرد.

كاهش نقدينگي اصناف

رييس اتاق اصناف ايران مي‌گويد كه از سال ۱۳۸۹ تاكنون نقدينگي نهادينه شده در بنگاه‌هاي صنفي به‌واسطه افزايش بي‌رويه قيمت ارز به يك‌سوم كاهش پيدا كرده است. علي فاضلي، در ارتباط با عدم ارايه‌ تسهيلات توسط دولت به اصناف اظهار كرد: تنها شبكه خصوصي در كشور، اصناف هستند. حتي بخشي از صنعت و تعاون نيز از دولت ارتزاق مي‌كند در حالي كه اصناف كاملا خصوصي است اما تاكنون هيچ‌گونه حمايتي از سوي دولت به بنگاه‌هاي صنفي ارايه نشده است. وي ادامه داد: اصناف هيچگاه تسهيلات و اعتبارات مجاني را از دولت نخواستند، اما بايد بدانيم كه در بخش بهسازي، نوسازي و تامين مواد اوليه چندين و چند سال نسبت به دنيا عقب مانده‌ايم و بايد در حمايت از بنگاه‌هاي توليدي گام‌ برداريم، چرا كه اصناف بايد بتوانند خود را به‌روز كرده و مشكلات ريالي‌شان را حل كنند.

 ميزان معوقات بانكي

حسين قضاوي، معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه حل و فصل معوقات بانكي يكي از محورهاي اصلاح نظام بانكي است، گفت: حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان معوقات بانكي داريم. پارسال رييس‌جمهور ابلاغيه‌اي را صادر كرد كه ساماندهي بدهي‌هاي دولت، ارتقاي نقش بازار سرمايه و اصلاح نظام بانكي كشور از جمله محورهاي آن بود. در طول سال گذشته در اين چارچوب اقدامات اجرايي خوب و تلاش‌هاي مطالعاتي و سياستگذاري انجام شد. يكي از علت‌هاي معوقات بانكي اين است كه بخش غير‌دولتي، پيمانكاري‌هايي را براي بخش دولتي داشتند و اكنون دولت وجوه آنها را به علت تنگناهاي بودجه‌اي نمي‌تواند بپردازد و آنها از دولت طلبكارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون