• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3585 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ مرداد

گزارش «اعتماد» از تعطيلي و بازگشايي مغازه‌ها در علاءالدين

چهار قاچاقچي بزرگ گوشي تلفن همراه دستگير شدند

كشف محموله بزرگ گوشي تلفن همراه قاچاق، روند عادي فعاليت در پاساژ علاء الدين را براي چند ساعتي مختل كرد.
به گزارش «اعتماد»، در حالي كه خبرهاي رسيده حكايت از ضبط يك محموله بزرگ گوشي تلفن همراه به ارزش 3 تا 4 ميليارد تومان در آخرين ساعات روز دوشنبه در پاساژ علاءالدين داشت، مركز اطلاع‌رساني پليس تهران بزرگ اعلام كرد: صبح ديروز در راستاي برخورد با قاچاق كالا، پس از هماهنگي با مرجع قضايي، ماموران پليس پايتخت با حضور در پاساژ علاءالدين طرح جمع‌آوري گوشي‌هاي قاچاق را اجرا كردند.
مامورين پليس در بازرسي از سه مغازه، مقادير متنابهي گوشي قاچاق كشف و چهار نفر را كه در جريان امر قاچاق گوشي‌هاي تلفن همراه فعاليت مي‌كردند، دستگير كرده و اين افراد تحويل مراجع قضايي شدند.  اتفاقات رخ داده سبب شد فعالان بازار علاء الدين در نخستين ساعات روز گذشته تا نيمه روز دست از كار بكشند. بسته بودن مغازه‌ها در پاساژ مذكور در اغلب رسانه‌هاي گروهي منعكس شد.
براساس اين گزارش، مبارزه با قاچاق گوشي تلفن همراه در حالي بر صدر اخبار نشسته است كه پيش از اين نيز اعلام خبر اجراي طرح رجيستري گوشي موبايل، اين بازار را با شوكي مواجه كرد كه به نايابي گوشي‌هاي آيفون در بازار و افزايش قابل توجه قيمت گوشي‌هاي دست دوم اين برند تبديل شد. يكي از فعالان بازار موبايل به« اعتماد» گفت: در ابتداي روز مغازه‌ها در پاساژ علاء الدين بسته بود اما پس از چند ساعت بحث و بررسي، در نهايت مغازه‌داران تصميم گرفتند كار خود را شروع كنند و پس از ظهر روز گذشته وضعيت عادي در بازار حاكم شد.
جولان قاچاقچيان در بازار موبايل
هر چند در سال‌هاي گذشته دولت تلاش‌هايي براي افزايش واردات قانوني گوشي تلفن همراه به ايران كرده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد سود بالاي قاچاق در اين بازار سبب شده سهم عمده اين بازار در اختيار قاچاقچيان باشد.
يكي از مغازه‌داران در پاساژ علاء الدين كه خود را ايمان معرفي مي‌كند، در اين‌خصوص به «اعتماد» گفت: متاسفانه قيمت گوشي‌هاي گارانتي‌دار در بازار بسيار بالاست. اگر شما يك گوشي كه گارانتي دارد و رسمي وارد شده است را در كنار همين گوشي بدون گارانتي قرار بدهيد مي‌بينيد تفاوت قيمت به 30درصد مي‌رسد.
او با اشاره به اينكه 99 درصد گوشي‌هاي تلفن همراه در ايران گارانتي ندارند، گفت: خود خريدار نيز تمايلي به خريد گوشي گارانتي‌دار به دليل تفاوت قابل توجه قيمت، نشان نمي‌دهد.
او درباره وضعيت اين پاساژ در روز گذشته گفت: صبح با توجه به خبرهايي كه از شب گذشته رسيده بود، فروشندگان تلفن همراه از باز كردن مغازه‌ها خودداري كردند، بالاخره بعضي از ضبط گوشي‌هايي كه در مغازه‌هاي‌شان بود مي‌ترسيدند.
او در ادامه افزود: در پاساژ علاءالدين، يك گوشي چهار دست مي‌چرخد تا از عمده‌فروش به مغازه‌دار تك‌فروش برسد. در اين مسير هر كدام يك درصد روي قيمت گوشي مي‌كشند. درواقع مجموع افزايش قيمت يك تلفن از زماني‌كه وارد بازار علاءالدين مي‌شود تا زماني‌ كه به دست مشتري مي‌رسد، 4درصد است، در صورتي‌كه سود اصلي را وارد‌كننده اوليه مي‌برد كه امكان ورود محموله‌هاي قاچاق به كشور را دارد و از همين راه به سودهاي هنگفت و چشمگير مي‌رسد.
او با اشاره به اينكه اتفاقات رخ داده در بازار موبايل، امنيت شغلي فعالان اين صنف را تهديد مي‌كند، گفت: از شهريور گذشته گفته‌اند طرح رجيستري را اجرا مي‌كنند اما هر از چندي در اين مورد صحبت مي‌كنند و دوباره خبري نمي‌شود. اين اتفاقات بازار را با شوك‌هاي مكرر روبه‌رو مي‌كند، از اين رو به نظر مي‌رسد حاكم شدن قانون به نفع همه باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون