• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3585 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ مرداد

گرانفروشي مرغ بدون نظارت و برخورد

آشفته بازار و گرانفروشي گوشت مرغ گهگاه و در ايام خاص و پر مصرفي مانند شب عيد يا ماه رمضان دور از انتظار نيست اما تكرار اين داستان اين‌بار در تابستان و دور از اين ايام رخ داده كه به گفته مرغداران به دليل گراني خوراك و جوجه يكروزه و به اعتقاد وزارت كشاورزي ناشي از گران‌فروشي و دلالي‌ است اما مهم اينجاست كه از نظارت و برخورد خبري نيست. به گزارش ايسنا، بازار گوشت مرغ به عنوان محصولي استراتژيك هميشه و در طول سال‌ها و شايد دهه‌هاي اخير درگير نوسان قيمت بوده كه دلايل متعددي براي آن از سوي مسوولان و توليدكنندگان مطرح شده است و هميشه بازار گوشت مرغ پس از تجربه مدتي كوتاه يا طولاني از گراني و نوسان قيمت دوباره به حالت عادي بازگشته است. اما هيچ‌گاه دستگاه‌هاي نظارتي نتوانستند به خوبي اين بازار را برنامه‌ريزي، مديريت و از نوسان و آشفتگي آن پيشگيري كنند.
جالب‌تر اينكه بازار گوشت مرغ هميشه در ايام پرمصرفي مانند ماه رمضان يا شب عيد با نوسان و افزايش قيمت مواجه مي‌شد، چرا كه مردم به بازار هجوم مي‌آورند و به اصطلاح نياز يك ماه‌شان را از بازار طلب مي‌كردند و در واقع عامل اين گراني كمبود عرضه نسبت به تقاضا عنوان مي‌شد كه با تزريق گوشت مرغ منجمد دولتي پس از مدتي اين افزايش قيمت فروكش مي‌كرد.
اما گراني اين محصول استراتژيك و در واقع پرمصرف‌ترين محصول پروتييني سبد غذايي مردم اين‌بار نه در ايام پرمصرف و پرتقاضايي مانند ماه رمضان يا شب عيد بلكه در روزهاي گرم تابستان كه هيچ مناسبت يا افزايش ناگهاني تقاضايي وجود ندارد، رخ داده است كه باز هم مشخص نيست مسوولان يا دستگاه‌هاي نظارتي چه كار مي‌كنند و چه تدبيري براي آن مي‌انديشند. البته توليدكنندگان معتقدند كه افزايش هزينه‌هاي توليد مانند گراني جوجه يكروزه و دان مرغ عامل گراني گوشت مرغ در بازار است.
 چرا كه به گفته محمدعلي كمالي سروستاني، مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران مرغ گوشتي، قيمت جوجه يكروزه طي ماه گذشته به بيش از دو برابر و حدود ۱۸۰۰ تومان به ازاي هر قطعه رسيده و ذرت از كيلويي ۸۰۰ تومان به ۱۰۵۰ تومان در اين بازه زماني افزايش يافته است.
حال با توجه به نقشي كه مرغ در سبد غذايي اقشار مختلف مردم حتي اقشار كم درآمد دارد به نظر مي‌رسد كه اگر برنامه مناسبي براي كنترل قيمت آن اتخاذ نشود سبد غذايي فرودستان و بخش‌هاي مياني جامعه با مشكلات عديده روبه‌رو شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون