• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3598 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۳ مرداد

كاظم جلالي:

بخشي از موفقيت ليست اميد از «برجام‌سازان» بود

گروه سياسي| كاظم جلالي نماينده مردم تهران كه از ليست اميد وارد مجلس شده و رياست مركز پژوهش‌هاي مجلس را بر عهده دارد از چهره‌هاي نزديك به علي لاريجاني هم هست و اين روزها از پيش‌بيني روزهاي پيش از انتخابات 94 از يك سو و انتخابات رياست‌جمهوري پيش روي كشور مي‌گويد. گزيده مهم‌ترين اظهارات كاظم جلالي به نقل از باشگاه خبرنگاران به شرح ذيل است:
  پيش‌بيني اين مساله كه به طور كامل يك ليست راي بياورد امري به دور از واقعيت است و ممكن نبود در آن زمان اين مساله را پيش‌بيني كنيم البته در سه، چهار روز مانده به انتخابات فضا به گونه‌اي مشخص بود اما اين مساله را من قبول ندارم كه برخي مدعي شدند كه راي آوردن يك ليست به صورت كامل را پيش‌بيني كرده‌اند. در روز چهارشنبه كه جمعه همان هفته زمان راي‌گيري بود در يك جلسه‌اي كه سه نفر از اعضاي ليست اميد حضور داشتند، به يكي از دوستان كه اتفاقا رسانه‌اي هم است گفتم كه انتخابات را چگونه مي‌بينيد و وي گفت: احتمالا بخشي از ليست ما (ليست اميد) راي مي‌آورد و بخشي هم از ليست اصولگرايان و او گفت كه احتمالا 7 الي 8 نفر از ليست اميد و به همين تعداد از اصولگرايان راي مي‌آورند و بقيه وارد مرحله دوم انتخابات مي‌شوند و معتقد بود كه آن افرادي كه دوز اصلاح‌طلبي راي بالايي دارند، در مرحله اول راي مي‌آورند اما افرادي امثال شما احتمالا وارد مرحله دوم مي‌شوند.
  اينكه بگوييم وضعيت دولت در بين افكار عمومي به چه نحوي است بايد گفت اين وضعيت وخيم نيست چراكه مردم هنوز به اين دولت اميدوارند و اين مساله را كه دولت در تنگناست به خوبي درك مي‌كنند. البته مردم ما مردم معقولي هستند و به هيچ‌وجه انتظار معجزه از دولت ندارند ولي انتظار دارند كه دولت تحرك، برنامه‌‎ريزي و رويه مناسبي براي انتقال درست مسائل به افكار عمومي داشته باشد.
  در سال 94، انتخابات برجامي در اوج برجام داشتيم؛ انتخابات 96 علاوه بر برجامي بودن، پسابرجامي با دو نقطه نظر هم هست. در انتخابات 94، برجام در اوج افكار عمومي بود لذا بخشي از موفقيتي كه ليست اميد داشت، از برجام و برجام‌سازان بود. در انتخابات 96، برجام تا حدودي خود را نشان مي‌دهد؛ به نظرم تقابل برجامي و غيربرجامي در انتخابات 96 براي خود يك سوژه‌اي است.
  هنوز كه اظهارنظر صريحي از خود احمدي‌نژاد نشنيده‌ايم كه مي‌خواهد بيايد يا خير. چند تحليل وجود دارد؛ يكي اينكه خودش مي‌آيد ديگري اينكه سعي مي‌كند زير پاي روحاني را خالي كرده و پس از آن فرد ديگري مي‌آيد و نتيجه انتخابات را تعيين مي‌كند.
  يكي از دوران خوبي كه روساي قوا رابطه خوبي با هم داشتند و كمتر از طريق تريبون عليه هم حرف زدند، همين دوره بود؛ اين موضوع را مثبت تلقي كنيم. مقام معظم رهبري بارها تاكيد فرمودند: چه نيازي هست كه مسوولان علنا با هم دعوا كنند. مسوولان بايد با هم اختلاف سليقه داشته باشند و دارند اما چقدر خوب است كه دعواهاي‌مان را به طور صريح در جلسات خصوصي داشته باشيم و در عموم با هم دعوا نكنيم. الان مسوولان در جلسات خصوصي بسيار با هم عاطفي هستند و براي هم لطيفه تعريف مي‌كنند اما وقتي بيرون مي‌آيند عليه هم حرف مي‌زنند.
  من صحبتي با لاريجاني در خصوص انتخابات 96 نداشته‌ام و نمي‌توانم صحبتي در اين باره داشته باشم. پيش‌بيني اين موضوع سخت است. شما هم اشاره كرديد كه اختلاف‌نظرهايي وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون