• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۷ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3601 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۶ مرداد

مدال ارزشمند عبدولي در المپيك 2016 ريو

برنز طلايي

وحيد جعفري

 

سعيد عبدولي، فرنگي‌كار انرژيك وزن 75 كيلوگرم كشورمان، بعد از استراحت در دور نخست رقابت‌هاي كشتي فرنگي بازي‌هاي المپيك 2016 ريو، در يك هشتم نهايي به مصاف مارك مادسن رفت. مادسن كشتي بلد و بد بدن را بايد گربه‌سياه ايراني‌ها دانست. اين فرنگي‌كار دانماركي پيش از اين موفق شده بود فرشاد عليزاده، هادي عليزاده پورنيا و خود سعيد عبدولي را نه يك بار بلكه دو بار شكست دهد. عبدولي در جام زومباتلى مجارستان، جهانى لاس وگاس و اين‌بار در المپيك ريو نتيجه را به اين كشتي‌گير واگذار كرد. سعيد براي رسيدن به حقش، در قدم اول بايد طلسم نباختن مارك مادسن به ايراني‌ها را مي‌شكست و با غلبه بر مادسن ضمن گرفتن انتقام از اين كشتي‌گير راهي مرحله بعدي مي‌شد؛ اما متاسفانه سعيد با اينكه بسيار جنگنده ظاهر شد و برخلاف هميشه بسيار حواس‌اش جمع بود تا به دليل برخورد كله‌اش به حريف از طرف داوران جريمه نشود، اين‌بار نيز شكست خورد؛ اما خب نتيجه را در نزديك‌ترين حالت ممكن يعني يك بر يك واگذار كرد تا حسرت فرصت از دست رفته را بخورد. عبدولي مي‌توانست پيروز اين ميدان باشد؛ اگر اين اندازه كه به حمله كردن بي‌تكنيك توجه دارد به تاكتيك مبارزه هم توجه داشت و نقشه بهتري براي مقابله با مادسن كشتي‌بلد مي‌كشيد. سعيد بايد بداند صرفا حمله‌ور شدن به رقبا، نمي‌تواند تاكتيك مناسبي براي شكست همه حريفان باشد و كاركشته‌اي چون مادسن اين اجازه را به او نخواهد داد تا با به نمايش گذاشتن يك كشتي تك بعدي به پيروزي برسد. عبدولي وقتي ديد با اين روش به امتياز نمي‌رسد بايد از در ديگري وارد مي‌شد كه متاسفانه اين‌طور نشد تا با بدشانسي براي سومين بار مغلوب فرنگي‌كار دانمارك -كه تبديل به گربه سياه ايراني‌ها شده- شود. البته او در ادامه با جنگندگي و قدرت بدني بالاي خود توانست از سكوي المپيك بالا برود. ارزش نشان او بيشتر از آن چيزي است كه تصور مي‌شود. در شرايطي كه حميد سوريان حذف شد و در روز دوم هم فرنگي‌كاران ايران طعم تلخ شكست را چشيدند، بايد مدال برنز او را طلايي دانست.
نام عبدولي در ميان مدال‌آوران المپيك
در ادامه مسابقات مارك مادسن دانماركي در ديدار برابر ويكتور نمس صربستاني و پيتر باشكي از مجارستان در مرحله يك چهارم و نيمه نهايي به برتري رسيد تا با صعود به فينال اين شانس براي عبدولي به وجود‌ آيد كه به جدول مسابقات بازگشته و براي مدال برنز رقابت كند. عبدولي در نخستين ديدار شانس مجدد مقابل ويكتور نمس به پيروزي رسيد و در ديدار رده‌بندي با غلبه بر پيتر باشكي به مدال برنز المپيك رسيد. سعيد عبدولي نخستين كشتي‌گير خوزستاني است كه در تاريخ شصت و هشت ساله حضور كشتي ايران در المپيك‌ها صاحب نشان برنز شد، تا نخستين مدال‌آور كشتي خوزستان در اين رويداد نام گيرد. مدال برنز او ششمين مدال تاريخ تيم ملي كشتي فرنگي ايران در اين بازي‌ها بود. كشتي فرنگي ايران از المپيك 1948 تا 2012 تنها صاحب سه مدال طلا توسط حميد سوريان، اميد نوروزي و قاسم رضايي در المپيك 2012 لندن، يك مدال نقره توسط رحيم علي آبادي در المپيك 1972 مونيخ و يك مدال برنز توسط محمد پذيرايي در المپيك 1960 رم شده بود. به اين ترتيب مدال برنز سعيد در روز نخست رقابت‌هاي كشتي فرنگي المپيك 2016 برزيل ششمين مدال تاريخ تيم ايران و دومين مدال برنز پس از مدال مرحوم محمد پذيرايي بود. سعيد عبدولي مدال برنز المپيك را به شهداي مدافع حرم تقديم كرد.
مدعياني كه در ريو شكست خوردند
در روز نخست رقابت‌هاي كشتي فرنگي المپيك 2016 برزيل مدعيان زيادي در كمال ناباوري از دور رقابت‌ها كنار رفتند تا دست‌شان از مدال كوتاه بماند. در وزن 59 كيلوگرم جدا از كنار رفتن حميد سوريان، ابراهيم لابازانوف كشتي‌گير پراميد روس‌ها و داراي مدال بازي‌هاي اروپايي، يون وون چول از كره شمالي دارنده مدال‌هاي طلا و برنز جهان، روشن بايراموف دارنده مدال نقره المپيك و مدال‌هاي طلا، نقره و برنز جهان از آذربايجان، المات كبيسبايف قزاق دارنده مدال‌هاي نقره و برنز جهان و ارالي‌يف قرقيز از مدعياني بودند كه از دور رقابت‌ها كنار رفتند.
 شكست تمام مدال‌آوران لندن در ريو
در وزن 59 كيلوگرم ايسماعيل بوررو از كوبا قهرمان جهان در سال 2015، اوتا از ژاپن دارنده مدال‌هاي نقره و برنز آسيا، المرات تسمراداف دارنده دو مدال برنز جهان و اندره برگ از نروژ دارنده مدال برنز جهان صاحب مدال‌هاي طلا، نقره و برنز شدند. هيچ كدام از مدال‌آوران اوزان 55 و 60 كيلوگرم المپيك لندن، در اين وزن در ريودوژانيرو صاحب مدال نشدند.
 تنها ولاسوف از عنوان خود دفاع كرد
در وزن 75 كيلوگرم نيز سلجوق جبي از تركيه دارنده مدال‌هاي طلا، نقره و برنز جهان، آرسن جلفالكيان از ارمنستان دارنده مدال‌هاي طلا، نقره و برنز جهان، آندرو بسيك از امريكا دارنده دو مدال برنز جهان، پيتر باسكي از مجارستان قهرمان جهان، كارتيكوف از قزاقستان و الوين مورسايف از آذربايجان دارنده مدال برنز جهان نتوانستند صاحب مدال شوند.
در اين وزن رومن ولاسوف روس قهرمان المپيك و جهان، مارك مادسن دانماركي صاحب مدال‌هاي نقره و برنز جهان، كيم هيون وو از كره جنوبي قهرمان المپيك و جهان و سعيد عبدولي نفر پنجم جهان در رقابت‌هاي جهاني سال گذشته و دارنده مدال طلاي جهان در سال 2011 ميلادي به ترتيب اول تا سوم شدند. تنها رومن ولاسوف توانست مدال طلاي وزن 75 كيلوگرم المپيك لندن را تكرار كند و ساير مدال‌آوران اين وزن در لندن نيز صاحب مدالي نشدند.
شكست اخلاقي مقابل روسيه
در روز دوم مسابقات حبيب‌الله اخلاقي نماينده وزن 85 كيلوگرم كشتي فرنگي ايران و دارنده دو مدال برنز جهان و طلاي بازي‌هاي آسيايي در نخستين مصاف خود مقابل زكرياس برگ كشتي‌گير 21 ساله سوئدي و دارنده مدال برنز جوانان جهان به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه10 بر صفر به برتري دست يافت. اخلاقي در دومين مبارزه خود و در مرحله يك‌هشتم نهايي مقابل داويد چاكوتادزه دارنده مدال‌هاي طلا و نقره اروپا از كشور روسيه با ضربه فني شكست خورد و از رسيدن به مراحل بالاتر بازماند. در ادامه چاكوتادزه روس كه موفق شده بود اخلاقي را شكست دهد به فينال المپيك صعود كرد تا با اين نتيجه حبيب‌الله اين شانس را پيدا كند تا با ادامه كشتي در مرحله شانس مجدد براي رسيدن به مدال برنز تلاش كند. چاكوتادزه در مرحله نيمه‌نهايي موفق شد تاماش لورينچ از مجارستان را شكست دهد. اين كشتي‌گير روس در نخستين مبارزه موفق شده بود مقابل سامان طهماسبي كشتي‌گير ايراني تيم آذربايجان كه برنز جهان در سال 2015 و 2007، نقره جهان در سال‌هاي 2014 و 2013 و طلاي آسيا در سال 2007 را در كارنامه خود دارد با نتيجه 3 بر صفر به برتري برسد. داويد چاكوتادزه از روسيه و ژان بلنيوك از اوكراين به فينال رقابت‌هاي 85 كيلوگرم كشتي فرنگي المپيك 2016 ريو راه پيدا كردند.
باباجان‌زاده حذف شد
بشير باباجان‌زاده نماينده سنگين‌وزن ايران نيز پس از استراحت در دور نخست، مقابل منگ كيانگ دارنده مدال طلاي آسيا از چين به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه 3 بر يك به برتري رسيد. باباجان‌زاده در دومين مصاف خود مقابل ادوارد پاپ از آلمان و نفر پنجم جهان به روي تشك رفت و در پايان با نتيجه 3 بر يك شكست خورد و در ادامه و با توجه به شكست اين كشتي‌گير مقابل رضا كايالپ ترك در مرحله نيمه‌نهايي، نماينده ايران از رقابت‌هاي المپيك كنار رفت تا پس از حذف حميد سوريان او دومين حذف شده ايران از اين رقابت‌ها باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون